|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Feilmedisinering - kontroll?
Jeg lover at jeg er glad for sånne telefoner selv om det er den 5. Den dagen med "medisin a er ikke godkjent til barn under 12 år" eller "maxdosen for VOKSNE er 5ml og du har skrevet 10 til en toåring"? Også fra våre "egne". Bare de slutter å skremme foreldre fra å ta medisinen riktig.
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det å formidle at man bare må dobbeltsjekke noe på resepten med lege, må selvsagt gjøres med trygghet og smidighet. Særlig, selvsagt, overfor foreldre som gjerne er slitne og kanskje littbredde når de kommer til oss. Jeg skryter mye til kundene da, når jeg får bekreftet at det jeg lurte på var en gjennomtenkt dose/behandling. Om flinke leger og masse kompetanse norske sykehus. For å fjerne evt tvil min handling evt måtte ha skapt. Det er en vanskelig balanse, men å ikke oppdage feil som kan skade eller gi mangelfull behandling er mitt absolutte proffesjonelle mareritt....
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Standardproblemet er jo movicol. Hvor det står at det ikke er godkjent til unger under 12 elns og kun skal brukes i kort tid. Så har de fått det i store doser av oss til en toåring og med beskjed om å slutte tidligst etter et halvår.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
:btdt: På sykehusapoteket på St. Olav. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Jeg ringte ikke altså, men det gjorde damen på apoteket. Til overlegen på avdelingen. Jeg skjønner at dere blir litt matt av akkurat den samtalen, hvis den er gjentagende. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Jepp. For de som jobber mye med akkurat dette er det flere om dagen i perioder.
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK, litt faglig skjønn er det jo lov å bruke. Selv jeg har fått med meg at bruken av avføringsmidler til barn kan avvike fra produsentenes omtale, og å skremme folk er selvsagt ikke OK.
|
![]() |
|
|