Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 18:49   #11
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 ikveld

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

25 år er ikke så forferdelig lenge. Og denne vaksinen ble gitt for mye kortere tid siden enn det. Om det programmet TV2 lager ikke nødvendigvis har relevans for hvorvidt man velger å vaksinere idag; syns du det er feil å vise dem som ble skadet? Syns du det bør dysses ned?

Da sønnen min fikk vaksiner for 19 år siden, ble vaksinene fremstilt som akkurat like sikre som det de gjør nå. Det kan også hende at man vil finne ut noen ting om 20 år som ikke stemmer helt med det som er "sannheten" idag.

Vaksinen som ble produsert i Norge av Folkehelsa gikk ut av produksjon i 1984. Ved fremstilling av vaksiner er det alfa og omega at man har full kontroll på produksjonsprosessen og at man kontrollerer og analyserer produktet opp og ned i mente før det sendes ut på markedet. (Dette gjelder selvsagt alle legemidler, men ved vaksiner sier det jo seg selv, ved en enkel risikoanalyse, at en "feilvare" kan forårsake ekstremt store konsekvenser/gi meget alvorlige bivirkninger i all den tid man håndterer levende virus for alvorlige sykdommer. (Som i tillegg gis intravenøst til spebarn og andre med nedsatt immmunforsvar!)
Slik jeg leser det, vil man i TV2 legge frem bevis på at det var manglende kvalitetskontroll under folkehelsas vaksineproduksjon i 1977-1983. Hvis det var tilfelle er det intet mindre enn en skandale og burde jo på ingen måte ha blitt skjøvet under teppet den gangen. De som ble rammet burde få erstatning, direktøren for Folkehelsa burde gå i fengsel etc etc.

Men det er ingen reell situasjon i dag, til det er, som jeg nevnte i tidligere innlegg, kravene til produksjon av legemidler på ett helt annet nivå. Jeg våger å påstå at det ville ikke kunne skje at en norsk helseinstans kunne produsere vaksiner som de "glemmer å analysere"

Dessuten er det feil å si at vaksinene var like sikre den gang som nå. Det har skjedd en forskning på vaksine/virusfremstilling på 25 år, i tillegg til den generelle økningen i kvalitetssikring av produksjonen. Vi har tross alt fått fler og fler vaksiner med døde virus, fremfor svekkede/levende virus. Dette er tross alt en trygghet med tanke på bivirkninger/risikoprofil. Dessuten finnes det stort sett ikke kvikksølv i dagens vaksiner, ett stoff jeg ville vært mer skeptisk til, enn virusene i seg selv.

Å ta opp en slik foreldet sak i dag, vil bare bidra til økt bekymring og unødig redsel og skepsis.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.