|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Jeg mener det må kommuniseres mye tydeligere hva som er realistiske forventninger, normer og regler i Norge. Mange innvandrere må i realiteten totalt resosialeres for å kunne fungere i det norske samfunnet. Kunnskap og forståelse om dette er like viktig som språkopplæring. De skal ikke måtte forkaste sin identitet og kultur, men faktum er at kulturell identitet skal være i dynamisk forandring. Å konservere kultur er helt unaturlig, den må tilpasses "kart og terreng".
![]() |
#2 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?
Først vil jeg si at jeg skjønner veldig godt hva du mener selv om jeg synes du overdriver det store generelle bilde i forhold til å være klar på forventninger. Hvis du ser nærmere på innholdet i f.eks. introduksjonsprogrammet så er det skrevet både direkte og indirekte hvordan du kan bli et "prakteksemplar" av en borger slik "vi" nordmenn er. Faktisk synes jeg mye av det er så verdiladet at jeg blir uvel av å lese men slik er det. Det legges helt klare føringer og instrukser på hva som forventes og ikke av deg som nyankommet til Norge. Virkelig.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 07-08-15 kl 15:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Storforlangende innvandrere?Det som er problemet, Lisa, er at det gjorde meg ukomfortabel og underlegen. Å gjøre en pasient usikker er et dårlig utgangspunkt, synes jeg. Nå brøt ikke mannen noen juridiske lover, så han står fri til å praktisere dette som han vil. Men menn som ikke tar kvinner i hånden, ikke kan ha en kvinnelig overordnet og ulike andre problemstillinger bør utfordres og informeres om at deres religiøse praktisering kan kollidere med uskrevne (og skrevne) norske lover. Uten kunnskap og forståelse om dette kan det være vanskelig å delta aktivt/ få seg en jobb i Norge. Alle disse subtile normene vi tar for gitt, er ikke selvsagte for folk som er sosialisert i en helt annen kultur.
![]() |
|
|