Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Storforlangende innvandrere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-15, 14:15   #1
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Storforlangende innvandrere?

Jeg mener det må kommuniseres mye tydeligere hva som er realistiske forventninger, normer og regler i Norge. Mange innvandrere må i realiteten totalt resosialeres for å kunne fungere i det norske samfunnet. Kunnskap og forståelse om dette er like viktig som språkopplæring. De skal ikke måtte forkaste sin identitet og kultur, men faktum er at kulturell identitet skal være i dynamisk forandring. Å konservere kultur er helt unaturlig, den må tilpasses "kart og terreng".
Jeg opplevde for eksempel at en mannlig, muslimsk lege rygget unna da jeg vil håndhilse. Jeg skjønte ikke først hva som skjedde, han rygget og bukket flere ganger før det gikk et lys opp for meg. Jeg ble først flau og utilpass for å ikke å ha forstått, jeg tok selvkritikk for ikke å ha lest situasjonen. Men etterpå føltes det feil og ydmykende. Han kunne ikke ta meg i hånden fordi jeg var kvinne, men å måle blodtrykket og lytte på brystet var visst ok? Var hans religiøse overbevisning viktigere enn min forventning om å bli behandlet som likeverdig til en mann? Er ikke det et viktig prinsipp i Norge, at menn og kvinner er likestilte?

Mye debatt om innvandring er frustrerende polarisert. Jeg mener det er viktig å kunne stille kritiske spørsmål i innvandringsdebatten og ha en diskusjon rundt hvilke forventninger vi har til innvandreres integrering. Og ikke minst hvordan vi skal legge til rette for god integrering.

Gammel 07-08-15, 14:55   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Jeg mener det må kommuniseres mye tydeligere hva som er realistiske forventninger, normer og regler i Norge. Mange innvandrere må i realiteten totalt resosialeres for å kunne fungere i det norske samfunnet. Kunnskap og forståelse om dette er like viktig som språkopplæring. De skal ikke måtte forkaste sin identitet og kultur, men faktum er at kulturell identitet skal være i dynamisk forandring. Å konservere kultur er helt unaturlig, den må tilpasses "kart og terreng".
Jeg opplevde for eksempel at en mannlig, muslimsk lege rygget unna da jeg vil håndhilse. Jeg skjønte ikke først hva som skjedde, han rygget og bukket flere ganger før det gikk et lys opp for meg. Jeg ble først flau og utilpass for å ikke å ha forstått, jeg tok selvkritikk for ikke å ha lest situasjonen. Men etterpå føltes det feil og ydmykende. Han kunne ikke ta meg i hånden fordi jeg var kvinne, men å måle blodtrykket og lytte på brystet var visst ok? Var hans religiøse overbevisning viktigere enn min forventning om å bli behandlet som likeverdig til en mann? Er ikke det et viktig prinsipp i Norge, at menn og kvinner er likestilte?

Mye debatt om innvandring er frustrerende polarisert. Jeg mener det er viktig å kunne stille kritiske spørsmål i innvandringsdebatten og ha en diskusjon rundt hvilke forventninger vi har til innvandreres integrering. Og ikke minst hvordan vi skal legge til rette for god integrering.

Først vil jeg si at jeg skjønner veldig godt hva du mener selv om jeg synes du overdriver det store generelle bilde i forhold til å være klar på forventninger. Hvis du ser nærmere på innholdet i f.eks. introduksjonsprogrammet så er det skrevet både direkte og indirekte hvordan du kan bli et "prakteksemplar" av en borger slik "vi" nordmenn er. Faktisk synes jeg mye av det er så verdiladet at jeg blir uvel av å lese men slik er det. Det legges helt klare føringer og instrukser på hva som forventes og ikke av deg som nyankommet til Norge. Virkelig.

Men til eksemplet ditt. Hva med å snu litt rundt på akkurat det. Mannens religion legger tydeligvis ingen begrensninger på vedkommenes evne til å utøve sitt yrke. Han tar på deg i forbindelse med undersøkelser. Et håndtrykk et en kulturell praksis. Stor forskjell.

Så hva er egentlig problemet? Det at det er ansett som "normal folkeskikk" å ta hverandre i hånda i Norge?

Jeg er ikke direkte uenig med deg men synes du gir et prakteksempel på en hel rekke ulike ting. Mannen er lege, tar på kvinner i forbindelse med undersøkelser. Så i utgangpunktet bør det ikke være noe problem. Men så er det den kulturelle/religiøse praksisen som blir "problemet", selv om det egentlig ikke bør være det.

Sist redigert av Lisa : 07-08-15 kl 15:04.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 16:00   #3
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Det som er problemet, Lisa, er at det gjorde meg ukomfortabel og underlegen. Å gjøre en pasient usikker er et dårlig utgangspunkt, synes jeg. Nå brøt ikke mannen noen juridiske lover, så han står fri til å praktisere dette som han vil. Men menn som ikke tar kvinner i hånden, ikke kan ha en kvinnelig overordnet og ulike andre problemstillinger bør utfordres og informeres om at deres religiøse praktisering kan kollidere med uskrevne (og skrevne) norske lover. Uten kunnskap og forståelse om dette kan det være vanskelig å delta aktivt/ få seg en jobb i Norge. Alle disse subtile normene vi tar for gitt, er ikke selvsagte for folk som er sosialisert i en helt annen kultur.

Når det gjelder legen var han sannsynligvis fullt oppmerksom på norske hilseritualer og valgte likevel å følge sin religiøse overbevisning. Og det er helt greit, men for min del valgte jeg vekk denne legen ved neste legebesøk. Ikke bare pga håndhilsingen, men alt ble bare feil. Jeg følte meg rett og slett ikke likeverdig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.