|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plukking og bruk av ripsJeg fant store mengder rips fra i fjor i frysen. Har de tapt seg, tror vi, eller er de like gode? |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Plukking og bruk av rips
Aner ikke. Har ikke prøvd å bruke til annet enn saft når de er så gamle. De er visst ikke optimale til dessert etter å ha vært frosset så lenge, men det er noe folk som liker sånt sier. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Kontrollfrik
Det ble bare tre syltetøyglass. Og faktisk ganske små. Akkutat ferdig, det stod og trakk uten sukker i gryta i natt. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Kontrollfrik
Sv: Plukking og bruk av ripshttp://www.bbcgoodfood.com/recipes/2...semary-chutney |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Glamorøs
|
Jeg har noen sånne bittesmå glass jeg tenkte å bruke, så kan jeg bruke det som julegaver.
Den virket også god! Jeg har noen kilo rips til å ta av, så kanskje jeg kan lange en batch med den også.
|
|
|
#91 |
|
Kontrollfrik
Sv: Plukking og bruk av ripsJeg har laget den siste her også. Smakte godt, men skuffet over hvor utrolig rennende den ble. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Glamorøs
|
Ja, det ble ikke mye. Det ble fire sånne bittesmå glass, også et lite syltetøyglass. Jeg syns korianderfrølukta ble litt for intens, heldigvis var smaken bedre. Jeg beholdt alle frøene hele. Litt dumt med korianderen, jeg syns det smaker ille når man tygger dem. Det får bli julegaver! Jeg brukte stjerneanis, kardemomme, allehånde, et par bittesmå tørkede chili, litt tørket appelsinskall, tørket muskatblomme, kanelstang, korianderfrø og litt malt spisskummen. Jeg brukte mørkebrunt sukker med mye molasse, det funka veldig bra.
|
|
|
#93 |
|
Kontrollfrik
Sv: Plukking og bruk av ripsSå moro! |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Glamorøs
|
Sv: Plukking og bruk av ripsJa, jeg vil tro smaken endrer seg mye utover høsten, etter at glassene har fått stå en stund.
|
|
|
#95 |
|
Kontrollfrik
Jeg fryser alt mitt, jeg orker ikke sterilisering av glass og hermetisering. Men jeg er ikke sikker på om smaken utvikler seg i fryseboksen, akkurat. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Glamorøs
|
Sv: Plukking og bruk av ripsJeg syns det var veldig mye sukker i den, jeg tenkte å prøve med halvparten. Kanskje det hjelper? Jeg steriliserer og kjører på glass for jeg har ikke plass nok i fryseren, dessverre.
|
|
|
#97 |
|
Kontrollfrik
I "min" oppskrift eller i den engelske? Jeg måpet over sukkermengden i den engelske oppskriften, men det er såpass mye eddik i den at jeg følte det ble riktig. Det vil si, jeg brukte vel litt mindre, sukkerposen var åpnet og jeg veide den ikke. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Glamorøs
|
Sv: Plukking og bruk av ripsDen engelske. Den andre var grei syns jeg, med 250 g sukker på 1 kg bær. Jeg kan jo begynne med samme eddik/sukkerforhold som i den, og smake. Mulig løken, paprikaen og chilien trenger litt mer både syre og søtt.
|
|
|
#100 |
|
Kontrollfrik
Sv: Plukking og bruk av ripsFlink! |
|
|