Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

El-sykkel?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-15, 15:12   #21
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: El-sykkel?

Jeg bor langt oppe i lia i Trondheim og det kryr av damer på el-sykkel her, i fint driv opp de bratte bakkene. (Jeg har bare 5 km til jobb, så jeg holder meg til vanlig sykkel.) Så det ser ut til å funke bra.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 20:20   #22
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Vi har en Emotion Neo Cross og er veldig fornøyd med den:

Mannen har byttet ut bilen med denne til jobb - og har til og med skiftet til piggdekk på den på vinteren - fungerer brillefint!

Den eneste tingen jeg ville endret på, er å gå for "dame-ramme":

...iallefall hvis du kan komme til å ha barnesete bakpå. Det er klønete å komme av og på sykkelen med barn i barnesetet. Minsten vår er totalt uinteressert i sykkelvogna etter at elsykkel ble innkjøpt. Nå vil han sitte bakpå og kjøre "fort-fort!" med pappa. Kjøp også en elsyklkel med bagasjebrett/mulighet for sykkelveske. Å frakte ekstra vekt på elsykkelen er null problem - og dermed blir elsykkelen pakkeselet på alle familieturer (og likevel er det rift om hvem som får ha den. Vesla syns det er grådig urettferdig at sykkelen hennes ikke er elektrisk..)

Gammel 08-08-15, 21:18   #23
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo damerammen jeg har, Jet

Sist redigert av m^2 : 08-08-15 kl 22:44.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-15, 10:37   #24
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjøpte el-sykkel ifjor. Endte på kalkhoff agattu. er fornøyd med den. Solid sykkel. Jeg har hatt den på reparasjon, da gir systemet måtte skiftet. Dette pga feilbruk fikk jeg opplyst. Jeg må ikke trø når jeg skifter gir. Men fikk det på reklamasjon. Fornøyd med servicen jeg fikk hos Sykkelbutikken,.

Tanken var å bruke den til jobb, men det har ikke helt blitt det ennå. Det har med meg å gjøre og ikke sykkelen men de gangene jeg har syklet til jobb har vært helt fantastisk. Nå har jeg knapt oppoverbakke til jobb, men hjem igjen er det oppover vallaheiane. Batteriet holder frem og tilbake til jobb (ca 30 km), aldri gått tomt. Og hadde det gått tomt, ja da hadde jeg hatt problemer å sykle opp bakken hjem. For sykkelen er tung uten motor. Men ingen problem når motoren kobler ut grunnet fart da.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-15, 10:57   #25
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har elsykkel, og valgte drivkraft bak, for å unngå ubehageligheter over fortauskanter. Jeg har motoren under pedalene. Da jeg tror det blir billigere å skifte hjul, dersom det skulle bli ødelagt, i tillegg har jeg full glede av girene på sykkelen da. Jeg har 15 km til jobb, og har syklet mer eller mindre hele vinteren, med piggdekk. Har fått god hjelp på sykkelsenteret i sentrum.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 08:37   #26
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal kjøpe sykkel i dag!

(må ha noe å se fram til etter obstruktiv sykt-barn dag + mann med matforgiftning. i hvert fall håper vi det er matforgiftning...)

Prøvde to ulike på lørdag, og skal tilbake i dag for å hente den jeg bestemte meg for, for de måtte skru den sammen. Cannondale navaro med Bosch performance - siste av årets modell på tilbud. Var på Sykkelsenteret og bestemte meg for å bruke dem ettersom butikken ligger nærmest den ruta jeg kommer til å bruke. Kjipt å måtte langt utenfor om noe skulle skjære seg på veien.

Men det var knallgøy å prøve den på lørdag! Har veldig tro på at dette er en god løsning.
.. bare at jeg ikke helt har klart for meg hvordan mellomste kommer seg til og fra skolen. Enten får han begynne å gå litt før vi hadde tenkt (det er 2 km), eller så får jeg legg inn tid til å sykle helt hjem, ta bilen og kjøre tilbake til skole/bhg.

Den sykkelen jeg skal kjøpe har mulighet både for piggdekk og for barnesete. Det var det ikke alle som hadde.

Gammel 17-08-15, 13:29   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva blir prisen?

Gammel 17-08-15, 13:34   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et perspektiv fra vanligsyklistene: Jeg synes det er fint når elsyklene ser tydelig ut som elsykler. Elsyklister har ofte et temmelig annerledes kjøremønster enn regulære syklister. Du kan ikke bedømme nedoverfarten fra oppoverfarten i det hele tatt. Bill.mrk. «Har nesten kjørt på opptil flere elsyklister bakfra i nedoverbakker».

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 13:36   #29
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Kan du gå/trille sykkelen sammen med mellomste?

I en periode hadde vi avtale med skolen om at storebror brukte sykkelen som transport i følge med en voksen. Han ble alltid levert og hentet, men brukte altså sykkelen og fikk låse den på skolens område. Skjønner at dette kan være litt i grenseland for skoler med sykkelbegrensing. Tror det var 1. eller 2. klasse at dette var mest aktuelt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 21:00   #30
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva blir prisen?

Ca. 28000. Jeg betalte like over 29' for sykkel, hjelm, ekstra lås, vanntett sykkelsekk, ekstraslanger, litt verktøy og en håndpumpe.

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Kan du gå/trille sykkelen sammen med mellomste?

Det tror jeg nok ikke. På morgenen kommer det til å havarere tidsbudsjettet, og på hjemveien tror jeg det blir for tungt å trille sykkel med misten oppå (22 + 18 kg + vingling ).
Det er ikke hver dag det er nødvendig å hente/levere barn i det hele tatt ettersom jeg også har en mann. Men jeg har tenkt at om mellomste går fra SFO kl. 16 og begynner å gå hjem, så finner jeg ut av hva jeg gjør etter hvert. I forskningsukene mine regner jeg med at jeg klarer å porsjonere tiden slik at jeg alltid vil rekke å sykle hjem og hente bilen.

Nå har jeg sykkel
Sykla 16 km hjem, og hadde snittfart rundt 25 km/t, noe som betyr at jeg syklet for egen kraft store deler av veien og det kjente jeg egentlig godt. Regner med at jeg kommer til å bli mindre pysete i nedoverbakkene etter hvert, for jeg er vel-dig pysete og syklet nesten mer sakte i nedoverbakker enn på flata kommer til å slite bremseklossene ut i løpet av en uke hvis jeg fortsetter sånn.

Gammel 17-08-15, 21:02   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må gi rapport videre! Jeg vurderer også å kjøpe en selv om jeg egentlig ikke kan forsvare det ut fra jobbvei (jeg har bare 4km). Men jeg ser for meg litt videre bruksområde.

Gammel 17-08-15, 21:03   #32
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Gammel 17-08-15, 21:05   #33
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du må gi rapport videre! Jeg vurderer også å kjøpe en selv om jeg egentlig ikke kan forsvare det ut fra jobbvei (jeg har bare 4km). Men jeg ser for meg litt videre bruksområde.

Jeg skal! Ser for meg at jeg utelukkende skal bruke den som transport, men det er jo til gjengjeld en god del mil i uka.
Jeg begynner å bruke den fast neste uke.

Gammel 19-08-15, 19:53   #34
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også kjøpt meg elsykkel. Min ble en cube, ser ut som det er samme motor og batteri som på din Appelsin. Erfaringa så langt er at det oppleves som å sykle vanlig, jeg kommer bare litt raskere fram og jeg trenger ikke å dø i den siste motbakken på vei hjem.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 20:35   #35
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Grattis med ny sykkel, den ser kjempefin ut!

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 12:49   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg har lyst på, men jeg har 25 km hver vei. Kommer det til å være aktuelt, liksom? Det blir jo minst en time hver vei.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 14:01   #37
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt avventede, men det er klart: 15 km hver vei med masse bakker hadde blitt lettere med elsykkel. Jeg møter mange elsykler på veien.
Tidsmessig tror jeg det dog ikke er så veldig mye å tjene egentlig. Og så er jeg litt usikker på hva som skjer med treningsgevinsten.

Gammel 20-08-15, 14:11   #38
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg er litt avventede, men det er klart: 15 km hver vei med masse bakker hadde blitt lettere med elsykkel. Jeg møter mange elsykler på veien.
Tidsmessig tror jeg det dog ikke er så veldig mye å tjene egentlig. Og så er jeg litt usikker på hva som skjer med treningsgevinsten.

Du trenger ikke å være usikker på hva som skjer med treningsgevinsten. Hvis du sykler med vanlig sykkel i dag vil selvfølgelig treningsgevinsten gå ned med elsykkel.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 14:15   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elsykkel har bare gevinst hvis alternativet er å ikke sykle. Sånn i praksis, over tid. Ikke i teorien. Å sykle til jobb i teorien når det bare blir to ganger i året i praksis, har veldig lite effekt. Har jeg hørt.

Så elsykkel er bare et poeng hvis det får deg til å sykle dager du ellers ville ha kjørt bil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 18:33   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

JEg ble forbikjørt av en elsykkel idag. Den må ha annen type drive enn det dere beskriver, for han som kjørte tråkka ikke, men det var fart på sykkelen likevel. Og ja, den så ut som en sykkel så jeg skvatt litt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.