|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Ein restemat-trådVi har komme inn i ein litt negativ spiral nå, med tanke på kasting av mat. I og med at vi har ein snart treåring som den eine dagen bare spiser fire gulrøtter til middag og neste dag ikkje liker gulrøtter er det veldig vanskeleg å berekne matmengde. Eg ender opp med små boksar med wokka eller kokte grønnsaker, salatrester som er for lite til lunsj og liknande, som står i kjøleskapet til dei blir dårlege og så blir kasta. Så eg tenkte eg skulle be om litt inspirasjon og tips frå dykk andre til korleis matrestar blir brukt og korleis ein kan jobbe aktivt med å kaste mindre mat.
|
|
|
|
#2 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ein restemat-trådRester av kokte grønnsaker og poteter kan blir små suppeporsjoner med hjelp av litt buljongpulver, en fløte- eller melkeskvett og stavmikseren. Generell suppe, som faren min sier.
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ein restemat-trådUrk, vi kan også bli flinkere på dette. Salatrester er vi ganske gode til å bruke opp. Om det er i nærheten av helga pleier de å inngå i helgefrokosten, sammen med eggerøre, bacon og kanskje noen oppfreste kjøttrester eller pølser. Alt av karbomat: spaghetti, ris, poteter, potetmos og slikt blir lapper til kvelds, frokost og matpakka til Hiawata. Quinoa blir som regel blandet sammen med min frokostblanding eller kjøleskapsgrøt.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ein restemat-trådJeg setter gjerne sammen flere sånne bokser til lunsjen min, grønnsaker i en, egg eller omelett i en, osv. Sønnen kan kanskje få med seg noe av det han liker? Miine får f.eks. med pasta, fiskekaker og pannekaker, og yngste agurkbiter. Større rester fryser jeg gjerne hvis det egner seg. I dag har vi f.eks. spist resten av en kjøttsaus fra forrige uke. Omelett som du nevner selv kan en putte mye forskjellig oppi. Stekt ris med grønnsaker er en god lunsj eller middag, synes jeg. Og ja, egg holder mye lenger enn det som står på pakken.
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ein restemat-tråd
Jeg bare slenger det oppi mot slutten, ferdigkokt, altså. Hvis jeg lager kjøleskapsgrøt blander jeg det med kuttet havre, koker det opp det tørre (havren og quinoaen) med like deler melk, setter i kjøleskapet og blander i litt yoghurt.
|
|
|
#7 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Ein restemat-trådJeg legger inn dager med restemat på menyen. F.eks har vi kanskje middag A dag 1, middag B dag 2 og så dag 3 er det rester fra A og B - eventuelt påspedd med noe eller noe enkelt i bakhånd dersom det skulle vise seg å ikke være rester.
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
Eg har bare laga av havregryn, men det høyrest godt ut med quinoa i, det skal eg prøve.
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ein restemat-trådDen eine gongen eg prøvde å sende med middagsrester i matboksen, var det for øvrig full matboks med heim igjen og krav om brødskive til middag.
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Ein restemat-trådOvermodne bananer er geniale å dele i biter (skrell dem først) og fryse ned, blir perfekt "softis" om du kjører bitene i food processor, det er nesten magi! Eller bruk dem i smoothies.
|
|
|
#11 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ein restemat-trådJeg har en mann som er himla god på å bruke rester til lunsj dagen etter. Pastaretter blir værende som de er, det samme med salat, kokte grønnsaker og kjøtt blir pytt i panne eller omelettfyll. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ein restemat-trådBananrester er sjeldan eit problem her i huset, for det er ungen veldig glad i. Men eg prøvde meg på å dyppe i yoghurt og fryse ned for ikkje så lenge sidan, etter eit tips i ein blogg, og det blei veldig godt.
|
|
|
|
#13 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Ein restemat-trådTaco-kjøttdeig - brukes på pizza dagen etter. Trenger ikke alltid så mye kjøttdeig, kan fylle på med litt pepperoni eller skinke fra fryseren.
|
|
|
#14 |
|
WF: BNBE
Sv: Ein restemat-trådSlappe grønnsaker eller grønnsaksrester kan forresten også bli en god tomatsaus, evnt ratatouille.
|
|
|
|
#15 |
|
Librocubicularist
|
:tommelopp: Det var veldig lurt. Ein kan jo putte nesten alt i tomatsaus.
|
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ein restemat-trådDagens middag var denne oppskrifta på koteletter og grønnsaker, stekt i tomatsaus: https://kolonial.no/oppskrifter/418-...te-koteletter/ (som eg eigentleg ikkje anbefaler, kjøttet blei i overkant tørt, men grønnsakene og sausen var gode, ville kanskje funka med noko anna enn koteletter).
|
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Sv: Ein restemat-trådVi har ofte rå grønnsaker i skåler til middag. Jeg har begynt å la restene stå fremme, da forsvinner de ofte som kveldssnacks eller kveldsmat. Storebror hadde melk og tomat til kvelds idag. |
|
|
|
![]() |
|
|