|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumenter?Jeg finner litt her og der, men vet ikke helt hvor de offisielle reglene finnes. Noen som har en lenk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentEg fekk beskjed om at journalar var 10 år, då eg forsøkte å få tak i ei eldre journalutskrift i vinter.
![]() |
![]() |
#3 |
Smugleser
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentDet spørs jo helt hva de enkelte dokumentene gjelder, da. Finnes ikke én regel for alle dokumenter.
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentOg det kommer veldig an på - og det avhenger av ulike ting.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentF.eks.: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentTolldokumenter faller inn under regnskapsloven og skal oppbevares i 10 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentFlere av disse tingene faller nok under regnskapsloven ja, så sjekk den. Private firmaer plikter ikke å følge arkivforskriften, men arkivlovens kapittel III sier noe om privatarkiver, se her https://arkivverket.no/arkivverket/P...jer/Arkivloven. Kanskje du finner noen tips der. Flere private arkivdannere ser på offentlige retningslinjer for å lage egne rutiner.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentHer: http://www.revisorkollegiet.no/blogg...15/01/27/1070/
![]() |
#10 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentDet har kommet nye regler for regnskapsdokumenter, det holder med oppbevaring i fem år. Dette inkluderer inn- og utgående fakturaer, bankbilag, tolldokumenter m.m.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentJeg er usikker på om noen har tilgang til Sticos, det skal jeg finne ut av. Vår nye daglige leder er dansk bosatt i Sverige så jeg/vi må prøve å finne ut sv en del ting selv. Alt slikt visste vår tidligere daglige leder, han var et oppslagsverk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentJeg bruker det i jobb til å slå opp om diverse utbetalinger er skattepliktige eller ikke, både når det gjelder den ansatte, men også når det kommer til hva bedriften kan føre inngående mva på. Brukes også til alt mulig annet av regnskapsregler. Men siden jeg jobber med lønn/refusjoner/arbeidsgiveravgift/skatt etc. er det det jeg bruker Sticos til.
![]() |
#15 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumentDe arrangerer kurs også, innen ulike tema.
![]() |
#16 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokument
Lovverket er en ting, firmaets behov noe annet. Over i feit, skrå skrift ser du i hvert fall mine forslag. De er basert på de vurderingene vi (jeg) gjorde hos min forrige helprivate arbeidsgiver.
Men han hadde vel skrevet det ned i en rutine som er tilgjengelig? Jeg mener, det er lov å håpe... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|