Sv: Er det noe galt med malingen?
Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.
Jeg opplevde det samme i sommer når jeg skulle male lister. Malingen skled rundt. Samme maling. Har ikke opplevd det før. Egentlig vært veldig fornøyd med supreme. Si ifra hvis du får vite hva som er galt. Blir litt nysgjerrig.
Det var visst ikke noe galt med malingen, det er bare sånn den oppfører seg med 80-glans. Og når man da skal skifte farge (fra lys til mørk som jeg skulle), trenger man flere strøk for å dekke. I hovedtrekk er det fordi den er vannbasert at den skiller seg fra hverandre og blir stripete.
Jeg ble anbefalt å bruke oljemaling, og fikk kjøpe 1 L Shipolin med bra rabatt. Etter 1 strøk med den ser jeg at det er stor forskjell, både på finishen og hvordan malingen oppfører seg underveis når man maler. Oljemaling tørker tregere og kan dermed korrigeres underveis, særlig viktig for meg som maler profilert list med mye som renner ned i gropene. Og oljemalingen flyter mer ut etter man har børstet av overflødig maling, dermed får man ikke stripingen i samme grad. Første strøket ser rimelig bra ut, det dekker ikke 100% over alt, men det forventer jeg heller ikke etter kun ett strøk. Jeg ser i hvertfall enden på elendigheten og gleder meg til å bli ferdig.
minibolle mai 2012
|