Sv: Norgesferie med amerikanere
Jeg synes det ser overkommelig ut på to uker, i grunn. Men hadde droppet Telemarkskanalen. Sikkert preget av at jeg som vestlending knapt synes Østlandet har noe natur som er verdt å prioritere.
Sommerskisenteret i Stryn var åpent fra tidlig juni til sent i juli i år, mener jeg å huske. Det er der det er enklest å teste snø.
Anbefaler Fjærland på veien fra Bergen til Stryn; bre, vakkert, bresenter, bokby. Førde har, imho, absolutt ingenting som er verdt å se på noe tidspunkt. Jeg liker Astruptunet i Jølster også, det ligger på veien uansett hvilken av de to man kjører via.
Via Ferrataen i Loen er kul, og kan fungere for barn i den alderen du nevner. Men det er kanskje litt voldsomt for noen som aldri har gått i fjellet (klatring, taubruer osv; ikke kjempekrevende teknisk eller kondisjonsmessig, men store høyder). Fint badeanlegg på Hotel Alexandra der også.
Ferjetur fra Geiranger er verdt ågerprisen de tar, mye artige fjellgårder. Geiranger sentrum synes jeg er som norske bygdebyer flest, preget av kjip arkitektur og i tillegg veldig turistblingete, men det ligger en del overnattingssteder som ser fine ut litt oppi lia før man kommer ned til sentrum. Klart dere må se Bølgen først! Om dere vil overnatte på de trakter, men før Geiranger, er Hjelle Hotell i Stryn temmelig idyllisk.