|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settinger
Jeg gjør jo stort sett det. Og som regel er det ikke noe problem heller. Jeg bare registrerer at jeg kvier meg for problemstillingen når det gjelder nær familie (som selvfølgelig burde skjønne at kostholdet mitt ikke er en personlig fornærmelse eller avvisning, men så er det ikke sånn likevel.) Og akkurat dette burde jeg helt sikkert brydd meg mindre om.
![]() |
#22 |
By the Sea
|
Nei, det kan da overhodet ikke være problematisk - da er du både a)høflig som forsyner deg av noe noen har laget til deg/dere og b) en som utøver selvkontroll på beundringsverdig vis. En kremgjest!
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerJeg skjønner godt at du vil høre andres erfaringer, jeg. Neida, en burde sikkert ikke bry seg om hva andre mener, men de fleste av oss gjør nå engang det på et eller flere områder i livet, og da er det jo greit å høre hvordan andre løser det samme.
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerJeg syns,for det det er verdt, er en ærlig og fornuftig sak å si at "kroppen min har det bedre uten..." Og syns slett ikke man trenger å puttes i noen dillekategori av den grunn. Så lenge man ikke kaller det allergi.
![]() |
#25 |
By the Sea
|
![]() |
#27 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerNå er vel den generasjonen som avgjør om besøket har vært hyggelig eller ei gjennom å se hvor mye kake som ble spist i ferd med å dø ut, så da får vi jo ett problem mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerJeg synes det kan være svært sosialt utfordrende å være den med begrensninger i kostholdet. Det hjelper forsåvidt at jeg ikke bare kan "ta meg sammen" og spise det jeg ikke tåler, da blir jeg veldig syk. Dette har nokså mange forståelse for. (bortsett fra de som absolutt skal vite hvordan syk jeg blir.
![]() |
#29 |
Epikur
|
Det er vel oppsummeringen av å skulle snakke med eldre slektninger, er det ikke?
![]() |
#30 |
Permakulturell
|
Enig. Og så uthevet jeg litt her, for jeg synes det er en uting å kalle ting for allergier når det ikke er det.
![]() |
#32 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Noen ganger hevdes det at det er så "in" å ha intoleranser, og kanskje er det det. Men samtidig hevdes det fra faglig hold at kansje er det så mange som opp mot 100 000 personer i Norge som går rundt med udiagnostisert cøliaki. Jeg vil tro at en god del av de som "diller" med glutenfritt kosthold faktisk har en høyst reell og meget viktig grunn til å gjøre nettopp det. I tillegg har man de som har ikke-cøliakisk glutenintoleranse, deres plages er veldig lik plagene til de med cøliaki når de går på en smell, bortsett fra at tarmen ikke skades. Lite "dill" det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Fortynnet
|
Jeg hadde et par kolleger som gjerne kom med den i lunsjen, helt uoppfordret og uten at noen hadde forsøkt å pushe på dem gluten. Gjerne med mer detaljer. Mulig det var et forsøk på å forklare hvorfor de grabbet til seg 3/4 av pakken med spekeskinke alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerJa, det vil jo de fleste syns er, eh, ubehagelig. Og det er gjerne derfor de fleste (vanlig folk!) som sliter med magen av enkelte mattyper helst IKKE ønsker å svare på inngående "Men hva SKJER, da, hvis du spiser det?? Er det SÅÅ ille? Hvor ille DA???"-spørsmål.
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerHva er Kaninas standardsvar igjen? "Tro meg, det har du ikke lyst til å forklart mens vi spiser!"?
![]() |
#36 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#37 |
På vei
Nemlig, det er mitt poeng også. Merker man at man blir dårlig av gluten, få det sjekket ut før man begynner å spise glutenfritt. Og får man det påvist, er det jo en enkel sak å forklare kostholdet med at man har cøliaki. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
På vei
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerOg ellers mener jeg at man en gang for alle kan gi en god forklaring til slektningene sine at man ikke tåler gluten eller hva det måtte være, og ferdig med det. Og kanskje avslutte med å si at man forventer respekt/forståelse for det. Ellers trenger man da ikke å gi noen forklaring på hvorfor man takker nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerMen hva med de som føler seg bedre uten :insert matvare:, uten at det slår ut på tester? En del kaster seg på trender, helt klart, men det er jo veldig sterke meninger om akkurat dette. Og langt mer godtatt å kritisere enn om en sier at en føler seg best om en får trent regelmessig, sovet nok, får nok alenetid osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kosthold og sosiale settingerDet er selvfølgelig helt uaktuelt for meg å snakke usant om helsen min.
![]() |
|
|