Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Kommunal eller privat kulturskole?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-15, 12:50   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kommunal eller privat kulturskole?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Frøkna starter på privat kulturskole nå fordi
1. Ingen venteliste.
2. Mulighet for lengre undervisningstid.
3. Mulighet for kun ene-timer.

Minuset med den private skolen er at de ikke leier ut instrument, som de gjør på den kommunale. Dvs. vi må leie andre steder evt. kjøpe instrument.

Hun skal lære å spille Cello - som ikke er et korps instrument. Hun ønsker å lære instrumentet før hun evt. spiller i gruppetimer.

Har dere undersøkt om det er strykeorkester i nærheten hos dere? Evt rett over Oslogrensen (hvis ikke det er langt unna)? Disse leier gjerne ut instrument, og noen orkestre har det slik at man lærer først det grunnleggende hos lærer, og så starter man i orkester senere. Da kjøres det et parallelt løp med enetimer og orkester etterhvert.

Uansett så vil nok cellolærer hun får på privat kulturskole nå være behjelpelig med å finne ut hvor hun kan få leid en cello vil jeg tro. Vil anbefale å leie i starten. Både for å se om hun trives med instrumentet, men også fordi barn vokser og man må bytte størrelse innimellom. Jeg vet ikke hvor gammel din datter er, men min datter byttet tre ganger i løpet av barneskolen Vi kjøpte først når hun var stor nok til en 7/8 cello, som hun strengt tatt kan spille på hele livet om hun ikke blir veldig lang. Dog skal hun nok ha en helcello om noen år. Kravene hun selv ønsker øker med ferdighetene

Lykke til! Håper hun trives med det vakreste instrumentet (in my humble opinion)

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 22:41   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Har dere undersøkt om det er strykeorkester i nærheten hos dere? Evt rett over Oslogrensen (hvis ikke det er langt unna)? Disse leier gjerne ut instrument, og noen orkestre har det slik at man lærer først det grunnleggende hos lærer, og så starter man i orkester senere. Da kjøres det et parallelt løp med enetimer og orkester etterhvert.

Uansett så vil nok cellolærer hun får på privat kulturskole nå være behjelpelig med å finne ut hvor hun kan få leid en cello vil jeg tro. Vil anbefale å leie i starten. Både for å se om hun trives med instrumentet, men også fordi barn vokser og man må bytte størrelse innimellom. Jeg vet ikke hvor gammel din datter er, men min datter byttet tre ganger i løpet av barneskolen Vi kjøpte først når hun var stor nok til en 7/8 cello, som hun strengt tatt kan spille på hele livet om hun ikke blir veldig lang. Dog skal hun nok ha en helcello om noen år. Kravene hun selv ønsker øker med ferdighetene

Lykke til! Håper hun trives med det vakreste instrumentet (in my humble opinion)

Tusen takk for gode tips! Ja, musikklærer har noen tips og skulle også sjekke litt. P.t. får hun låne av lærer. Hun er 16 år, og hun er nok ganske ferdig vokst. Jeg har virkelig fått øynene opp for cello og dens vakre toner. Frøkna vil prøve litt først og her binder vi oss kun opp 3 og 3 måneder, så vi vurderer underveis og lærer kommer med litt tips også, men takk igjen for dine tips - vi tar dem med oss.

Gammel 02-10-15, 23:29   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Tusen takk for gode tips! Ja, musikklærer har noen tips og skulle også sjekke litt. P.t. får hun låne av lærer. Hun er 16 år, og hun er nok ganske ferdig vokst. Jeg har virkelig fått øynene opp for cello og dens vakre toner. Frøkna vil prøve litt først og her binder vi oss kun opp 3 og 3 måneder, så vi vurderer underveis og lærer kommer med litt tips også, men takk igjen for dine tips - vi tar dem med oss.

Ja, da kan dere absolutt kjøpe cello, ja, hvis hun bestemmer seg for at dette vil hun fortsette med Vi kjøpte av en forhandler på Romerike. Han tror jeg har celli i alle prisklasser. Si i fra hvis du vil ha kontaktinfo på et senere tidspunkt, Fløyel

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.