Sv: TISA med teskei
Jeg er også veldig skeptisk til hemmelighold. Samtidig er det ikke vanskelig å se at det kan virke nærmest umulig å komme noen vei i det hele tatt når absolutt alle skal være involvert på absolutt alle steg av veien. Sånne prosesser ender veldig ofte med minste felles multiplum.
Et eksempel er tusenårsmålene for å eliminere fattigdom. Et eksepsjonelt vellykket prosjekt. Og, hvis jeg har forstått det riktig, ble de satt etter en ganske kort prosess uten altfor mange involverte. Kanskje fordi ingen trodde at det skulle føre til noe. 
Nå har de satt nye mål. Masse mål, om alt mulig. Masse mål, masse delmål, masse særinteresser som er hørt. En lang og innviklet prosess der alle har fått si sitt. Jeg hørte et intervju med en av de involverte politikerne, og han var så begeistret over prosessen. Det hadde vært en utrolig bra prosess, og alle fått vært med og, og, og.. Så spurte intervjueren om det ikke ville bli vanskelig å faktisk oppnå noe, når man hadde spredd innsatsen så tynt utover? Jo'a, politikeren var enig i det, det skulle nok godt gjøres å faktisk oppnå dette, han var enig i at det nok var ganske usannsynlig at disse målene ville føre så mye med seg, men for en fin prosess - det hadde vært! Det hadde jo en veldig stor verdi i seg selv!
Det var ganske illustrerende, syns jeg...