Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?
Opprinnelig lagt inn av veobra, her.
Nisjebutikker som man kjører til, men man handler ikke andre steder i nærheten.
Jeg tror kanskje man ikke kjører til disse heller, egentlig? Jeg prøver å se for meg hvilke nisjebutikker osm finnes i Oslo Sentrum, og det er sånn som Outland, Pascal, endel interiørbutikker og klesbutikker, men de aller fleste er av slik art at man veldig greit kan kjøre kollektivt dit. Hadde vært fint å se et sentrom med fler nisjebutikker!
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
For eksempel så ser jeg ikke helt hvorfor Oslo S skal være innenfor grensen, med tanke på hvor mange reisende som kommer dit og trenger transport videre, med mye kofferter.
Ja, det er et veldig godt poeng. Ganske lett å få til, om man beholder fartsåren mellom Oslo S og Operaen, men jeg må innrømme at jeg ikke helt husker planene for den? Mulig det skulle være temmelig bilfritt der også?
Opprinnelig lagt inn av Saint, her.
Er mer spent på hvilken effekt dette vil ha på nærområdene. Vi bor like utenfor ring 1, og venter på beboerparkering. En ikke kvalitetssikret metode (telle antall biler som etter 1 dag fortsatt har reklame på frontruta ) tilsier at ca 80% av bilene kjøres inn/ut av området hver dag. Hadde vi bare sluppet at pendlere kan parkere gratis i gatene våre, noe som fører til at det sirkles rundt og rundt til det blir en plass, hadde kjøring vært sterkt redusert.
Ja, det er den parkeringen og trafikken rett utenfor jeg lurer veldig på hvordan de skal håndtere. Hos oss tror jeg de fleste som parkerer er fastboende (det ser man ved at det er umulig å finne parkering på kvelden), og det vil bli enda vanskeligere med pendlere og shoppere.
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Man trenger ikke shuttle for å komme seg innenfor Ring 1 selv om en kommer med bil, det finnes rikelig med kollektivtilbud som kan ta deg inn, både trikk, buss og t-bane vil gjøre den jobben og være rimelig hasslefritt. Men det krever jo at det er mulige parkeringsplasser utenfor Ring 1, og det vil jeg gjerne se en plan på å få på plass. Ofte er pendlerparkeringer stappfulle til en hver tid og langt utenfor byen og er særdeles lite brukervennlige.
Nei, egne shuttles er overkill. Men det må etableres skikkelige parkeringsplasser i nærheten av kollektivtrafikken, og kollektivtrafikken må bli bedre. Det er allerede ekstremstappa på bussen i helgene, skal det bli enda fler med store poser vil andelen frakjørte øke betraktelig.