Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-15, 11:53   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vika er da også veldig dyrt?

Ja, men man kan vel finne noe gratis gateparkering der fremdeles?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:54   #162
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe Oslo også trenger er mer selvforklarende forbindelse mellom fergetrafikk og tog. Det hjelper ikke at det ikke er så vanskelig når man er kjent. Det bør være så enkelt at man umiddelbart tar det når man går i land på terminalen.

Det er kanskje det med helhetstenkningen rundt all transport som jeg synes en del land har vært flinkere på enn oss.

Det samme gjelder flere steder enn Oslo. Vi har for mye som ikke er selvforklarende. Det er enkelt når man kan det, men kollektivtransport må være så enkelt at det ikke er graden av komplisert som gjør at man velger det bort.
Folk er pr def late og velger det som ligger mest makelig til av alternativene. I alle fall skal det ikke mye bry til før mange velger miljøskadelig framfor miljøvennlig.
På Gardermoen kan man kjøre til døra. For at tog skal være et godt alternativ må man ha mulighet til det også ved tog. Ikke nødvendigvis på Oslo S, men på en eller annen stasjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:54   #163
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns egentlig det er rart at så mange kjører helt inn til sentrum for jobb, det må da bli ENORMT dyrt? Det er ikke så mange sentrumsarbeidsplasser som har parkeringshus for de ansatte? Ikke innenfor Skøyen, liksom?

Men er det mange som kjører til sentrum da? De jeg kjenner som jobber i sentrum tar toget. De jeg kjenner som jobber litt utenfor gjør ikke det fordi det blir mer pes enn det er verdt. De kjører jo like fullt på E18 til/gjennom byen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:54   #164
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er mye gratis parkering her. All gateparkering er gratis. Parkeringshusene har mye ledig kapasitet.

Gammel 20-10-15, 11:54   #165
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt oppforbi, kanskje? Jeg har ikke funnet noe, men jeg har ikke hatt bruk for det heller, da. Men man skal snirkle mye rundt i så fall, tror jeg, og lete.

Gammel 20-10-15, 11:54   #166
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvor langt ut må man for å finne gratis gateparkering?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:55   #167
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er enig med Guava om skilting, generelt. Men det er jo Norge, da.

Gammel 20-10-15, 11:56   #168
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er gratis gateparkering i feks Huitfeldts gate og Hansteens gate.

Gammel 20-10-15, 11:56   #169
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke veldig langt, rett utenfor Ring1, vil jeg tro.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:59   #170
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er enig med Guava om skilting, generelt. Men det er jo Norge, da.

Vi kan jo trøste oss med at italienerne er verre. Har fortsatt ikke kommet over den gangen vi tok ferje fra Bastia til Livorno, og det åpenbart var sånn at ikke en levende sjel kunne forestille seg at noen skulle ønske å ta seg fra ferjehavna til sentralstasjonen. Ingen skilt, ikke noe fortau, ingen taxiholdeplass. En hypotetisk buss uten rutetabell.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 12:02   #171
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Saint, ditt boligområde vil ikke bli skjermet av den planen som foreligger nå, snarere tvert i mot, vel? Hvis jeg husker riktig om hvor du bor, er det en av mine goto-plasser for å finne parkeringsplass allerede, i de tilfellene jeg kjører til sentrum.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 12:05   #172
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men Saint, ditt boligområde vil ikke bli skjermet av den planen som foreligger nå, snarere tvert i mot, vel? Hvis jeg husker riktig om hvor du bor, er det en av mine goto-plasser for å finne parkeringsplass allerede, i de tilfellene jeg kjører til sentrum.

Helt riktig, og du er ikke alene om det.

Vår hovedutfordring er at E18 kommer opp i dagen i vårt område, i tillegg til gratisparkering. Det skal innføres beboerparkering, og det tror jeg vil ha effekt.

Gammel 20-10-15, 12:06   #173
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, det tror jeg vil være bra, Saint. Det er klin kokos å ha gratis parkeringsplasser for andre enn beboere innenfor Ring 2, egentlig.

Gammel 20-10-15, 12:12   #174
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det tror jeg vil være bra, Saint. Det er klin kokos å ha gratis parkeringsplasser for andre enn beboere innenfor Ring 2, egentlig.

Mja. Det er 3-400 hytter på øyene, og alt som skal ut dit må enten fraktes i egen båt (og det finnes båtplasser til ca. 10 % av hytteeierne, med byggeforbud i overskuelig fremtid), eller på fergene. Jeg skjønner at mange anser det som et luksusproblem, men de er nå en gang der, lovlig anskaffet (stort sett ), og de må ha mulighet til å få erstattet ting som blir ødelagt, mat etc. Og det er bare en liten sak som jeg tilfeldigvis vet om - jeg er helt sikker på at det 100 andre jeg aldri har hørt om, men der det er et reelt behov for å kunne ha et sted å sette fra seg bilen en helg i noenlunde avstand fra sentrum INNIMELLOM.

Jeg vet ikke helt hva vi gjør hvis det blir helt umulig - antagelig endrer vi vaner og parkerer på Bygdøy og tar båten vår hver gang, i stedet for å vanligvis ta buss og ferge og en sjelden gang bilen når vi må.

- No. 4 -
Gammel 20-10-15, 12:13   #175
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Eller kjører ned med tingene og hjem igjen med bilen?

Gammel 20-10-15, 12:16   #176
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Eller kjører ned med tingene og hjem igjen med bilen?

Slik det er satt opp nå, er det et ganske drøyt stykke å gå, hvis 1 voksen skal bære et nytt kjøleskap, liksom. Og fergene går 1 gang i timen, så antagelig ville man ikke nådd neste en gang, men 2 timer senere. Det er ikke umulig, men så vanskelig at vi selvsagt heller hadde kjørt til Bygdøy.

- No. 4 -
Gammel 20-10-15, 12:17   #177
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det høres ut som et forslag basert på gode intensjoner men hvor det kreves veldig mye vurderinger av mulige unntak etc. Er der verd det? Fra et miljøperspektiv er det bra å gjøre noe med pendlerne, men på den andre siden høres "bilfritt sentrum" ut som en nokså lokal estetisk sak som kan virke negativt på folks holdninger til miljøtiltak.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 12:17   #178
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Har dere ofte med dere nytt kjøleskap?

Gammel 20-10-15, 12:23   #179
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Har dere ofte med dere nytt kjøleskap?

You'd be surprised. Nei, men grill, gass (som ikke er lov på fergen, men det praktiseres ikke helt ), sengetøy, håndklær, vin, blomsterkasser, nye solstoler fordi den 25 år gamle som sto der røk, jord, sommerblomster, to nye terassebord - du aner ikke hvor mye som fraktes over på den fergen, altså. Og en gang i blant ryker også kjøleskap og komfyr og sengen. Vi klarer oss fint med kollektivt kanskje 80 % av tiden, men de siste 20 er nødvendige; og med 300 hytter blir det tross alt ganske mange i løpet av en kort sommersesong.

Og igjen, dette er bare et lite eksempel som jeg tilfeldigvis vet om, det finnes helt sikkert dusinvis andre.

- No. 4 -
Gammel 20-10-15, 13:11   #180
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig det er rart at så mange kjører helt inn til sentrum for jobb, det må da bli ENORMT dyrt? Det er ikke så mange sentrumsarbeidsplasser som har parkeringshus for de ansatte? Ikke innenfor Skøyen, liksom?

Det er flere enn du tror som har parkering gjennom jobben, og det er også mange som leier seg parkering på månedsbasis (og det er ikke spesielt mye dyrere enn f.eks. månedskort hvis man bor i sone 2).

Her jeg bor er det mange som bor på Oslos vestkant som velger å kjøre til jobb midt i sentrum i stedet for å reise kollektivt (og de har både buss, trikk og bane som mulighet), bare fordi de synes det er så veldig praktisk å kunne bestemme selv når man vil reise hjem. Jeg prøvde å ymte frempå at det gjaldt bare å planlegge bittelitt og at banen tross alt går hvert kvarter (mitt tog går ca. to ganger i timen), men det øret var de ikke så villige til å høre på. Vanens makt etc.

Men jeg er helt enig med Candy i at det hadde vært mye lurere å se på hvilke områder man burde gjøre bilfrie, i stedet for å bare si innenfor ring 1 som prinsipp. Prinsipper er fine de, praktisk gjennomføring er bare så utrolig mye vanskeligere og kjedeligere.

(Og Tally, hvorfor går ikke du og sønn av på Grefsen når dere tar Gjøvikbanen? Det må da være det som er lettest tilgjengelig for dere? Fem minutter å gå til Storokrysset, med de trikke- og bussmulighetene som er der og det er mulig å kjøre helt til perrongen med bil.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.