Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-15, 17:57   #241
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Å tilpasse kollektivtilbudet deretter må jo være en del av pakka da.

Gammel 21-10-15, 18:19   #242
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Sandvika Storsenter klarer jeg virkelig ikke se for meg er et fristende alternativ for noen. :grøss:

Jeg har vært der en gang og det holdt sånn ca. for resten av livet.

At det må være et fristende alternativ for ganske mange var imidlertid åpenbart.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-15, 18:25   #243
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Å tilpasse kollektivtilbudet deretter må jo være en del av pakka da.

Og det er den pakka jeg virkelig håper er på plass når det eventuelt skal iverksettes. Samt at det blir liggende noen premisser i bunnen for den totalpakka.
Det skjer litt for ofte synes jeg at nysatsinger innen kollektivtransport og miljøfremmende tiltak er superbra en stund, men reduseres på grunn av gradvis økende krav om å drive lønnsomt.
Kollektivtrafikken må ha orden på økonomien, men jeg tror ikke en miljøsatsing vil være økonomisk lønnsom for selskapene før evt på lang sikt. En annen ting er anbudspolitikken (og her kan jeg for lite til synsinga mi), men det med at kollektivtilbud skal ut på anbud virker veldig sårbart.

Gammel 21-10-15, 19:13   #244
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er ikke bekymret for handelsstanden som sådan, jeg er bekymret for et sentrum med halvtomme lokaler, sånn som man har fått mange steder.

Men spørsmålene er gode, og de bør utredes. Hvor mange kjører til byen for å handle. Hvor mange kjører til byen for andre ting? Hvilke behov har de? Hvor kjører de fra? Hvordan kan behovene deres dekkes uten bil?

Noen som har vært i Moss sentrum en hverdag de siste årene? Eller en lørdag, for den saks skyld?

Det var et fantastisk 5-på-gaten-mock-innslag her i vår, der det står en TV2-reporter i handlegaten i Moss med paraply og mikrofon: "Ja, her i Moss sentrum formelig SYDER det av liv, og vi skal spørre noen hva de synes om den siste utviklingen." Og det panoreres ut til bokstavelig talt folketom gate, bortsett fra en butikkarbeider som retter på et skilt og en enslig pensjonist som vagger nederst til venstre. Pondus-Frode kunne ikke tegnet den bedre.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-15, 20:49   #245
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er ikke halvtomme gågater med litt lugubre folk (type Skippergata og gatene rundt) mer skumle enn mørk kveld enn halvtomme gater med lugubre folk og en hel del biler som passerer? Fra bilene kan man muligens få hjelp om de lugubre folkene gjøre noe du ikke vil de skal, tenker jeg. Det blir neppe mer mindre lugubre folk på Skippergata bara for at den blir gågate, man risikere kanskje at det blir ferre for at det er mer ensomt å gå der uten bilene. Gågater er flott, men jeg syns området er for stort. Hele det området er ikke attraktivt nok for at det skal bli hyggelig med bare gågater. Jeg tror bare at det kommer å bli mer tomt.

Jeg er for Candys forslag med mer utspredde grønne lunger.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-15, 22:19   #246
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sandvika Storsenter klarer jeg virkelig ikke se for meg er et fristende alternativ for noen. :grøss:

Hjertens enig, det er virkelig er grusomt sted!

Gammel 22-10-15, 09:02   #247
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Men er ikke halvtomme gågater med litt lugubre folk (type Skippergata og gatene rundt) mer skumle enn mørk kveld enn halvtomme gater med lugubre folk og en hel del biler som passerer? Fra bilene kan man muligens få hjelp om de lugubre folkene gjøre noe du ikke vil de skal, tenker jeg. Det blir neppe mer mindre lugubre folk på Skippergata bara for at den blir gågate, man risikere kanskje at det blir ferre for at det er mer ensomt å gå der uten bilene. Gågater er flott, men jeg syns området er for stort. Hele det området er ikke attraktivt nok for at det skal bli hyggelig med bare gågater. Jeg tror bare at det kommer å bli mer tomt.

Jeg er for Candys forslag med mer utspredde grønne lunger.

De "lugubre" folkene er ganske avhengig av bilene de kjører rundt og rundt i for at de skal kunne fortsette å være lugubre. Hvis det ikke er de prostituerte du mener, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-15, 09:10   #248
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, vi gikk der midt på dagen, hele familien, og ble nærmest skjelt ut av en godt voksen kvinne for å gå der med barn. Hun mente at barn ikke hadde noe i de gatene å gjøre, uansett. Dette var en kvinne som hørte hjemme i strøket, i mangel av et bedre uttrykk, ikke noe hysterisk vestkantfrue.

- No. 4 -
Gammel 22-10-15, 09:12   #249
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vel, vi gikk der midt på dagen, hele familien, og ble nærmest skjelt ut av en godt voksen kvinne for å gå der med barn. Hun mente at barn ikke hadde noe i de gatene å gjøre, uansett. Dette var en kvinne som hørte hjemme i strøket, i mangel av et bedre uttrykk, ikke noe hysterisk vestkantfrue.

... men det er jo bare fjas. Av damen, altså. Nå skjønner jeg ikke helt hva det har med bil/ikke bil å gjøre?

Gammel 22-10-15, 09:13   #250
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Mer om det er et strøk som kommer til å bli brukt og/eller hyggelig. Det var temmelig ubehagelig, faktisk. Og jeg er ikke lettskremt.

- No. 4 -
Gammel 22-10-15, 09:20   #251
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har vært der med barn mange ganger uten at det har vært noe problem. Men så har jeg ikke møtt hun gale damen, da.

Gammel 22-10-15, 09:22   #252
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Hun var ikke gal, en gang, det var det verste.

- No. 4 -
Gammel 22-10-15, 09:23   #253
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært der med barn mange ganger uten at det har vært noe problem. Men så har jeg ikke møtt hun gale damen, da.

Jeg også. De ubehagelige tingene man opplever der, er jo ellers gjerne å få tilbud fra sjarmtrollene i (trommevirvel) bilene. For eksempel når man sykler forbi i regntøy fra topp til tå ( ).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-15, 09:29   #254
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg har selvsagt også vært på arkitektmuséet mange ganger med barna, og rundt festningen, og på Stockfleths. Men det er bare tull å si at det ikke er lyssky aktiviteter rundt Skippergata og Prinsens gate, helt uavhengig av biler, selvsagt er det det.

Det er et område med mye gjennomgangstrafikk, særlig busser og trikker. Hvis det skal stenges for å gjøres om til gågate, har det store logistiske konsekvenser. Jeg tror hygg-hygg-gevinsten er svært liten. Og hvis bussene fortsatt skal dundre gjennom, vil det ikke akkurat øke hyggen.

Jeg har aldri fått et eneste tilbud. Bør jeg bli snurt?

- No. 4 -
Gammel 22-10-15, 09:30   #255
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-15, 09:46   #256
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

http://www.osloby.no/politikk/Vil-ha...r-8208798.html

Ny tbanetunnel på trappene, det løser opp endel av utfordringene med tverrforbindelser.

Gammel 22-10-15, 09:55   #257
Guava

Guava sin avatar

Standard

Pelen.. Jeg tror jeg ser hva du tenker, men er usikker. Hvorvidt det er tryggere å gå langs en trafikkert gate enn å gå i en rolig gågate sen kveld eller natt vet jeg ikke, men jeg tror nok mange føler det slik. At flere av dem det kan være ubehagelig å møte på oppholder seg der det ikke er trafikk er også logisk, siden det er der det er plass.
Ubehagelig er ikke det samme som farlig, men det kan oppleves utrygt.

Nå kjenner jeg for lite til detaljer i Oslo, men ser at det ved stenging av sentrum i andre byer (midlertidige sådan) medfører at pågående tiggingere og rusmisbrukere sprer seg mer utover disse gatene.

Selv om jeg ikke er veldig redd for å gå i gater med pågående tigging og rus så hender det at jeg heller velger å gå langs en trafikkert gate framfor å gå gjennom en av gågatene hvor sjansen for å bli forsøkt stanset er større.

Gammel 22-10-15, 09:58   #258
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor strøket for prostituerte (og de aktivitetene som ofte blomstrer opp i nærheten, som åpenlyst narkotikasalg) skal være er jo noe politiet på mange vis kan velge. De havner til slutt der politiet slutter å jage dem. Men de blir jo ikke borte, uansett.

Jeg tror generelt løsningen her ikke blir å tegne en ring og si at innenfor her er det bilfritt. Særlig gater som uansett skal brukes til buss bør man tenke gjennom hvordan blir uten bilene. Men jeg tror man kan få til store attraktive bilfrie lunger, også utenfor Ring 1, og sterkt redusert trafikk, med tiltak som mange stengte gater, kun betalingsparkering, restriksjoner på parkering på jobb, og en svinedyr bomring ved Ring 1 omtrent (unntatt for beboere).

Gammel 22-10-15, 10:02   #259
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor strøket for prostituerte (og de aktivitetene som ofte blomstrer opp i nærheten, som åpenlyst narkotikasalg) skal være er jo noe politiet på mange vis kan velge. De havner til slutt der politiet slutter å jage dem. Men de blir jo ikke borte, uansett.

Jeg tror generelt løsningen her ikke blir å tegne en ring og si at innenfor her er det bilfritt. Særlig gater som uansett skal brukes til buss bør man tenke gjennom hvordan blir uten bilene. Men jeg tror man kan få til store attraktive bilfrie lunger, også utenfor Ring 1, og sterkt redusert trafikk, med tiltak som mange stengte gater, kun betalingsparkering, restriksjoner på parkering på jobb, og en svinedyr bomring ved Ring 1 omtrent (unntatt for beboere).

Men først kanskje et veldig godt P&R-system som gjør det attraktivt å reise inn i sentrum uten bil også for tilreisende til Oslo.

Gammel 22-10-15, 10:09   #260
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

P&R?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.