Sv: Brodert hårbøyle til bunad, hva sier bunadspolitiet til det tro?
At noe produseres til en bunad betyr jo ikke at det er drakthistorisk riktig på noen som helst måte, bare at noen kan tjene penger på det. Tenk på bunadparaplyene, f.eks. Hengende øredobber. Stølebelte til Gudbrandsdalsbunad. Stølebelte til konfirmanter i områder av landet hvor det er et konebelte.
Nå er jo Romeriksbunaden ganske fritt sammensatt, broderiet (hvis det er L40 du har) er fra ei løslomme fra 1780, snittet er mer 1800-tallet og lånt fra Gudbrandsdalsbunader fra 1830-åra og framover, så vidt jeg husker. Det er jo ikke som om du gir deg ut for å gå kledd i en historisk korrekt rekonstruksjon uansett, så i det perspektivet er hårbøyle ganske uproblematisk. Personlig ville jeg nok ha etterstrebet hodeplagg fra samme tidsepoke som drakten er inspirert av, eventuelt ikke brukt noenting, men hva bunad betyr og hva som ligger i den er så forskjellig fra person til person.
Dersom du hadde hatt en drakt som har eksistert i ubrutt tradisjon, så synes jeg det hadde vært et ekstra poeng i å bruke "riktig" hodeplagg til bunaden.