Sv: Denne var drøy!
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Til alle dere som tydeligvis mener at strengere straffer er en fin måte å løse samfunnsproblemer på: Har dere noen fornuftige argumenter for at det vil være lurt (og da mener jeg utover ren hevntørst)? Og fins det i det hele tatt noen lovbrudd dere ikke vil forlange livstidsfengsel for?
Ben "sheesh" Murphy
Preventivt. Folk voldtar temmelig mye i forhold til hvor mange som kverker andre. De har ingen grunn til å ikke gjøre som de lyster, da sannsynlig straff er svært lav. Hadde jeg digget å voldta andre, så ville ikke et år i fengsel vært særlig avskrekkende. 10 år, derimot. Og jeg snakker ikke om livstid. Men når det gjelder voldtekt, misbruk av barn og lignende, i saker der bevisene er bunnsolide, så syns jeg at 5-6 år burde være normen, ikke 6-24 mnd. Dessuten er erstatningssummene latterlige. De burde gi erstatning ut fra folks sannsynlige betalingsevne. De fleste klarer å betale mer enn 50-100 K, over tid.
Det finnes flere lovbrudd jeg godt kan bytte ut strafferammen med. Diverse hvitsnippforbrytelser, for å nevne noen. Jeg syns faktisk det er verre at et menneske får ødelagt livet sitt, enn at staten Norge får et økonomisk myggbitt.
Det er med straffer som med andre ting i samfunnet; mennesket er ikke i fokus. Å flytte på papirer er viktigere enn å ta vare på menneskene rundt seg. Når domstolene gjenspeiler dette, så er de med på å godta den trenden.
Dessuten; rehabilitering er viktig. Hvor mye får man gjort på et år? Ikke er det ettervern å snakke om heller. Jeg tror oppriktig at flere av disse menneskene trenger lang tid bak lås og slå, nettopp fordi de der kan få psykologhjelp og annen hjelp de måtte trenge. Og dermed minske gjentagelsesfaren.