|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteHelt greit. Vi har praktisert det sånn på jobb fra første året jeg hadde påvirkning. Er sånn på barnas skoler også, bortsett fra på mellomstes siden han går på katolsk skole og messer er en del av skolehverdagen. Han er forøvrig selverklært ateist.
|
|
|
#63 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteMen Harriet, nå synes jeg du vrangleser. Jeg er forsåvidt enig med deg i kritikken av HEF. Jeg er ikke medlem der og det er det mange gode grunner til. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Shake it out!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg synes det er fint om det er begge deler, og synes det er like ille at noen tvinges til å gå i kirka som at noen tvinges til å sitte i gymsalen.
|
|
|
#65 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Jul og julefeiring er ein del av den kristne tradisjonen. Derfor syns eg det er merkelig at masse folk som feire jul ikkje ønsker at barna skal delta i julegudstjeneste i skuleregi der det budskapet blir framført.
|
|
|
|
#66 |
|
Shake it out!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg er ikke religiøs og synes at det å gå i kirka er ekstremt kjedelig og bortkastet tid. Minus den konfirmasjonen jeg var i i sjømannskirken i New Orleans hvor det var musikere fra Norge som holdt en fantastisk nydelig konsert, som gjorde at det var vers alt det som ellers bare irriterer meg.
|
|
|
#67 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke enig i dette. Når man tar bort tilbedelse av Gud A eller Gud B, religiøse sanger og bønn fra en tilstelning på skolen, så betyr dette at alle kan delta uten å føle seg utenfor. Fravær ar religion = sekulært, og må vel være det nærmeste man kommer noe nøytralt her. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Borte
|
Norge er et stadig mer sekulært samfunn så jeg tror ikke jeg tar feil om jeg sier at horder av nordmenn feirer jul uten å hedre jesu fødsel og det kristne julebudskapet det minste.
|
|
|
#69 |
|
Shake it out!
|
Men jul er blitt en tradisjon som ikke nødvendigvis er så kristen lengre. Humanetikere feirer jo jul, og jeg vet om muslimer som gjør det samme.
|
|
|
#70 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenestePå barneskolen ungene mine sogner til har det alltid vært påmeldig. Eller kanskje ikke, men i alle fall de siste årene. På ungdomsskolen som eldste har startet på vet jeg ikke hva de gjør. Det gjenstår å se. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteTussa: det handler vel om hva man gjør jula til i heimen? Her er det ingenting i jula som handler om kristendommen, det er ren kos og høytid. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Eg er jo ikkje uenig i dette, og i vår julefeiring er det heller ingenting religiøst. Men likevel er jo det derfor vi i utgangspunktet feire jul og då ser eg ikkje at det er så feil med den gudstjenesta med mindre ein tilhøyre eit anna trussamfunn eller er ateist.
|
|
|
|
#73 |
|
Dårlig husmor
|
Bare selve navnet viser jo at dette er en mye eldre tradisjon enn kristendommen. Og dessuten er som sagt ikke problemet hvordan vi eventuelt feirer jul hos oss selv og hva vi gjør utenfor skoletid. Problemet er i hvor stor grad skolen skal drive forkynning. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Borte
|
Jeg er ateist og holder likevel på julefeiring innenfor de rammene jeg kan stå for overfor meg selv.
|
|
|
#75 |
|
|
Fordi det er forkynnelse, det har ingen plass i skolen. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
flisespikker
|
Jeg har personlig omtrent samme forhold til religion som det du beskriver. Men jeg synes det er ganske nedlatende, på grensen til respektløst, å redusere religionsutøvelse - som en gudstjeneste jo er - til kos og hygge og pen musikk uten annet innhold enn det estetiske. Det finnes veldig mange som religion er alvorlig og viktig for, både blant dem som er kristne og deltar aktivt i gudstjenester og blant dem som ikke er kristne og ikke ønsker å delta i kristen religionsutøvelse, og begge disse gruppene synes jeg man skal respektere.
|
|
|
#77 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteNå syns jeg endel her drar alle HEFere over en kam. Jeg er oppvokst med foreldre som er medlem der og var på mange arrangement med dem i min oppvekst. Og iallefall for mine foreldre var religionsfriheten det som sto høyest. Dermed sto jeg fritt til å velge det jeg ville av religionsundervisning, gudstjenester og konfirmasjon. Og jeg har vært aktiv i både speider og tensing i mine yngre år. Bortsett fra noen få av de barna jeg kjente fra HEF fikk de aller fleste velge selv. Klart det finnes unntak, men det finnes jo også kristne som nekter barna sine mye. Jeg opplevde at ei jente ikke fikk leke med meg når jeg var lita, fordi mine foreldre ikke var kristne. Akkurat som det var vi som var opptatt av misjonering. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Tilbedelse og forkynnelse skal det ikke være i skolen. Men aktiv bortfiltrering av det kristne julebudskapet i en setting hvor man fortsatt legger vekt på jul hadde det faktisk vært helt uaktuelt å la ungene delta på. (Som i all undervisning skal det jo ikke presenteres som noen sannhet, men jeg synes det skal nevnes at det er endel som feirer jul av litt andre grunner enn at det er snø og mørkt og fint med gaver). Det samme med andre religoners viktige høytider spesielt hvis det er elever i klassen det er aktuelt for. Man lærer jo unger om ulike politiske partier også, ikke bare nøytralt om fred og demokrati for å ta den parallellen. Fjerne all juleforberedelse er greit.
|
|
|
#79 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg er positiv til dette. Som noen før her skrev, så tvinges det kanskje frem andre gode alternativer og |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteLa meg se om jeg får dette til. (Kilde: youtube.com) |
|
|
|
![]() |
|
|