|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#342 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?Jeg synes tråden tok en særdeles flott vending nå. |
|
|
|
|
|
#344 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Paris - hva skjer?Beklager, jeg er ikke så akademisk av meg når jeg skriver. Når noen sier at Da3sh/IS er salafister, følte jeg for å påpeke at det er sånn at store deler av salafi-bevegelsen er imot IS, sånn at ikke folk tror at alle som kaller seg salafi, er for IS.
|
|
|
#345 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?"Faktisk" fordi IS også er salafier, selv om de er en sekterisk salafi. Og "faktisk" fordi det virker som resten av verden tror at de støtter voldsbruken til IS, noe de fleste salafier "faktisk" ikke gjør. (Og så håper jeg du mente det, og ikke var ironisk). |
|
|
|
|
|
#346 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?Synes jeg leste ett sted at disse terroristene var i alderen 15-18.
|
|
|
|
#347 |
|
|
Sv: Paris - hva skjer?
Det var ikke spesielt vanskelig å skjønne hva du mente, altså. |
|
|
|
|
|
#348 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
"Noen" var vel meg, og jeg spesifiserte at de var jihadistiske salafister, og at salafi-sjeiker hadde fordømt dem. |
|
|
|
|
|
#349 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg skrev vel også at jeg har store problemer med å ta henne seriøst, og umiddelbart avskriver jeg det hun påstår. Men jeg tenker samtidig det er skummelt å ikke være oppdatert på hva alle frontene mener. Og det virker jo som om hun også har noe støtte blant noen moderate muslimer. Det var derfor jeg lurte på om det var noen her inne som kunne gi en analyse av det hun skriver, siden jeg ikke har kunnskap nok om religionen islam til å se om de få tingene hun skriver som virker vettugt faktisk er det. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Og jeg ga Nabbe en klem fordi jeg synes det er horribelt at man skal trues fordi man skriver hva man mener på et åpent forum. Av respekt for tråden skrev jeg ikke noe mer om hva jeg synes om mennesker som truer andre.
|
|
|
#351 |
|
guru advisor
|
Sv: Paris - hva skjer?Men apropos bombing: Hva tenker dere om den franske journalisten som var fange hos IS i 10 måneder, og som sier at bomber bare vil gavne IS? At det er slike reaksjoner de ønsker seg for å mobilisere "sympati". Han sier at samhold er det IS frykter mest. Da tenker jeg umiddelbart samhold mellom alle mennesker, og alle typer livssyn og religioner. Jeg skulle ønske muslimske ledere var enda raskere ute med å tydeliggjøre avstanden til voldelig og ekstrem islam. |
|
|
|
|
|
#353 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Paris - hva skjer?Nå ser jeg flere på facebook spår 3. verdenskrig, og man jo nesten lure om det går den veien.
|
|
|
#354 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg frykter at han har rett. At bombene bare er med på å forsterke følelsen av "Vesten mot resten" også blant de fredelige innbyggerne i Midt-Østen, som burde være våre allierte. Sist redigert av Mistral : 19-11-15 kl 15:26. |
|
|
|
|
|
#355 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Aftenposten hadde en veldig god leder om nettopp det i dag, kanskje noen finner den på nett?
|
|
|
#357 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Paris - hva skjer?http://morgenbladet.no/aktuelt/2015/...utm=share_link
|
|
|
#358 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Fantastisk bra, Candy!!
Dette var det jeg har prøvd å si tidligere, men ikke fikk til.
|
|
|
#359 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Og dette er interessant ref det Guava skrev tidligere om "religion som en privatsak":
|
|
|
#360 |
|
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg synes det var en fin kronikk, og så lurer jeg på om vi har snakket litt forbi hverandre. Mitt poeng, eller hva man nå skal kalle det, er ikke at disse personene ikke har noe med islam å gjøre. Poenget mitt er mer at hvis vi hadde byttet ut islam med kristendom, men beholdt all politikk og historie, hadde det ikke gjort noen forskjell. Da hadde disse vært kristne terrorister, ikke muslimske terrorister. |
|
|
|
![]() |
|
|