Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hobbysnekker'n

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-15, 17:42   #1
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hobbysnekker'n

Er det en ting jeg mangler, så er det evnen til å skjønne når man skal holde kjeft (gjelder kanskje flere nordlendinger?). Dette har til tider skaffet meg en del arbeid.

Som feks her om dagen på Bohus. Jeg og min bedre halvdel har kjøpt spisestuemøbler (stoler og sofa), og skal nå ha nytt bord. Mildt sagt lei av billigvarianter med lakkerte/folierte mdf plater og lignende som sprekker. Nå ville vi ha noe skikkelig i heltre.
Trasker inn på butikken, og blir hengende som ett slips etter samboeren som tripper ivrig fra bord til bord.
Det er jo ikke første gang jeg er med henne på shopping, så jeg skjønner at jo større smil, jo større er som regel prislappen.

Smilet ender til slutt med å gå hele veien rundt hodet.
''DER! Det likte ej!''
''Æ trur du e spinnvill! xx tusen førr nåen planka! Det der lage æ no fint hjemme!''
....
....
Downfall du Downfall. Du lærer aldri.

Så her står jeg. I garasjen. Har man muligens tatt seg vann over hodet denne gangen? Vi får se!
Dette er ikke mitt eneste prosjekt om dagen, så da lager jeg likegreit min egen 'Hobbysnekkertråd'! Tar gjerne mot tips til løsninger, og kanskje jeg kan hjelpe andre og være til motivasjon
Den som prøver får til!....til slutt... kanskje...

Bordet skal være 200cm langt, så grovkapper lektene til 210. har da 5cm til å reinskjære av kantene.

Utstyr: Lim, sag, tvinge, malerpensen, drill, skruer, iPad for musikk!

Viktig å bruke godt med lim. Bedre med for mye enn for lite.

Alle lektene skrues sammen. Kan også bruke tvinger om man har noen som er lange nok til hele bredden til bordplaten.

Markerer ytterste skruen. Dette for å unngå å treffe den med neste skrue og rissikere det sprekker. Også greit å se hvor skruene er når endene skal kappes.

God start før jeg måtte på jobb. Ny dag i morgen!

Sist redigert av Bamsemums : 30-11-15 kl 19:16.
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 18:21   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hobbysnekker'n

Jeg er imponert!

Gammel 30-11-15, 19:00   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der høres veldig kjent ut. :gift med en nordlending:

Lykke til!

Gammel 30-11-15, 19:50   #4
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er imponert!

TakkTakk! Men vi får no se hvor imponert du er når du ser sluttproduktet

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det der høres veldig kjent ut. :gift med en nordlending:

Lykke til!

Du har å slite med du også ja!

Takk

Gammel 30-11-15, 21:37   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha ha. Jeg trodde snekkerbenken din var bordet! Syntes det var fint og greier!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 21:47   #6
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ha ha. Jeg trodde snekkerbenken din var bordet! Syntes det var fint og greier!

Hehe! Takk. Lagde det i sommer. Sjefen her mente det var alt for fint til å sages på

Gammel 30-11-15, 23:45   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zargeskasse

Venter i spenning på hvordan dette blir til slutt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 00:34   #8
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Zargeskasse

Venter i spenning på hvordan dette blir til slutt.

Trofast venn gjennom mange år den kassa!

Gammel 01-12-15, 07:39   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Hehe! Takk. Lagde det i sommer. Sjefen her mente det var alt for fint til å sages på

Du kan jo bare lage en bordplate å klistre oppå. Sleng på litt drivvedsmaling også er du der?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 07:48   #10
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Følger spent med.

Min rastløse vaktmester - ikke nordlending - er snart ferdig med et av sine største prosjekt på mange år og trenger ideer til noe nytt.

Gammel 01-12-15, 07:52   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig bra start - gleder meg til å se resultatet.
Og jeg er helt enig med deg - det er så mye ræl materialer som brukes i møbler nå. Et lite hakk i bordplata og det er ødelagt. Har man hel-tre så spiller det ingen rolle.

Gammel 01-12-15, 08:14   #12
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Flott start! Trinn for trinn-beskrivelsar med bilder er supert. Eg ser og lærer, for eg innser at skal det bli gjennomført prosjekt her i huset må eg gjere det sjølv.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 08:25   #13
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig i at det er mye dårlig materialer i ferdigkjøpte møbler, men det er dessverre ikke bedre det man får i en vanlig byggevarebutikk heller. Hurtigvokst furu som er tenkt til husbygggrovsnekringmøbelsnekring og ikke møbelsnekring. Det vil dessverre vriJeg seg og sprekke opp i tillegg til at overflaten er svært myk og utsatt for hakk. Skal man først legge arbeid i noe, så kjøp kvalitetsmaterialer og det får du ikke på Maxbo, Bygger'n og lignende. Jeg har ikke studert bildene her godt nok til å si noe om kvalitet, det var en generell kommentar.

Downfal , pass på at du snur spilene dine riktig retning før du limer slik at du minimerer risikoen for at platen din slår seg. Du har kanskje gjort det allerede, jeg ser ikke på en halvdårlig telefon, men ha det ibakhodet når du limer. Jeg ville frest inn en labank på hver side også for å låse platen.

Forøvrig veldig bra at noen lager sine egne møbler! Det er utrolig mye ræl til vanvittige priser der ute. Rett og slett lureri basert på at kunden har null kunnskap.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 09:29   #14
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Du kan jo bare lage en bordplate å klistre oppå. Sleng på litt drivvedsmaling også er du der?

Det bordet blir nok i garasjen! Hehe
Med sine 2.5x1m blir det også for stort til stua

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Følger spent med.

Min rastløse vaktmester - ikke nordlending - er snart ferdig med et av sine største prosjekt på mange år og trenger ideer til noe nytt.

Hva er det prosjektet?

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Flott start! Trinn for trinn-beskrivelsar med bilder er supert. Eg ser og lærer, for eg innser at skal det bli gjennomført prosjekt her i huset må eg gjere det sjølv.

Største feilen folk gjør er å undervurdere seg selv. Utrulig hva man får til bare man prøver

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg er enig i at det er mye dårlig materialer i ferdigkjøpte møbler, men det er dessverre ikke bedre det man får i en vanlig byggevarebutikk heller. Hurtigvokst furu som er tenkt til husbygggrovsnekringmøbelsnekring og ikke møbelsnekring. Det vil dessverre vriJeg seg og sprekke opp i tillegg til at overflaten er svært myk og utsatt for hakk. Skal man først legge arbeid i noe, så kjøp kvalitetsmaterialer og det får du ikke på Maxbo, Bygger'n og lignende. Jeg har ikke studert bildene her godt nok til å si noe om kvalitet, det var en generell kommentar.

Downfal , pass på at du snur spilene dine riktig retning før du limer slik at du minimerer risikoen for at platen din slår seg. Du har kanskje gjort det allerede, jeg ser ikke på en halvdårlig telefon, men ha det ibakhodet når du limer. Jeg ville frest inn en labank på hver side også for å låse platen.

Forøvrig veldig bra at noen lager sine egne møbler! Det er utrolig mye ræl til vanvittige priser der ute. Rett og slett lureri basert på at kunden har null kunnskap.

Takk for mange tips
Er fullt klar over at konstruksjonsvirke fra obs ikke er det optimale (langt ifra) for møbelsnekring, men det var det jeg hadde, så det blir brukt. Blir ett prosjekt med prøving og feiling. Får ta turen immom ett sagbruk neste gang
Labank blir skrudd og limt i underkant (2-3stk). Har ikke verktøy for å frese spor på siden dessverre. Mateialet er lagt riktig vei ja
Bordet skal beises, for så å lakkes og pusses i flere omganger. Satser på det vil beskytte det godt nok.

Gammel 01-12-15, 09:43   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten kjøpt oss ut av problemstillingen denne gangen, for vi betaler en profesjonell møbelsnekker til å lage bord og andre møbler for oss til hytta. Litt enklere, men hakket dyrere måte å gjøre det på. Men vi har hatt spisebord (1*3,6 meter) levert av samme mannen i seks år og det ser knapt nok brukt ut, så at materialet betyr noe tror jeg på.

Gammel 01-12-15, 09:51   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Så kult. Jeg er forresten enig med Joika, snekkerbenken var jo et lekkert bord!

Vi har spisebord fra IKEA, jeg klarte å lage en diger ripe i det første gangen jeg skulle legge på plass platene etter å ha hatt langbord, så vi må alltid ha duk. Forøvrig like greit med grisefamilien min, vi har voksduk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 10:30   #17
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne må jeg følge med på. Jeg liker selvlagde møbler!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 13:44   #18
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Morsomt at så mange følger!
Her er en fin skisse som viser spenningene i treet.

Gammel 01-12-15, 14:37   #19
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Haha, måtte le av HI ja. Lykke til!

Gammel 01-12-15, 17:47   #20
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Fannt ingen steder som solgte bjelker større enn 2"4". Da må man lage selv. Limer sammen 2stk 1.5"x6", og kløiver senere av litt av sidene, så jeg får bort den avrundede kanten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.