Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkehastighet

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-16, 21:27   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikkehastighet

Har akkurat lest ut juleboka til Sorgenfri (gatemagasinet i Trondheim) og der er det mye strikk i år, mye om historien til Selbu hvor mange tjente penger på å strikke. Og jeg syntes dette var en helt ny måte å beregne hvor fort man strikker på:

"Strikkinga var ikke bare en kveldshobby, "bundinga" ble tatt med både i sosiale lag og på skogtur. En tommelfingerregel var at man rakk å strikke en sokk i løpet av 15 kilometers gange - i makelig tempo"

Jeg hører riktignok på lydbøker når jeg strikker, og har faktisk i løpet av siste seks mnd greid å se på "enkle" TV-programmer. Kryss i taket! Men strikke mens jeg går ... mja, ser ikke for meg at det blir bra.

Gammel 01-01-16, 21:34   #2
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Strikkehastighet

Trening.

Bestefar og brødrene hans strikket vrangbordene til selbuvotter for min oldemor slik at hun kunne strikke mønsteret.

Jeg strikker/hekler glatt foran TV'n, men jo mer man skal følge med på TV jo enklere strikk. Og skal man på strikketreff er det mest avanserte strikketøyet en rett, en rett, en rett....

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 21:41   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke strikke mens jeg konsentrerer meg engang. Jeg husker fra kristendomstimene på ungdomsskolen at Hans Nielsen Hauge benyttet gå-tiden sin til å strikke. Det gjorde inntrykk tydeligvis.

Gammel 01-01-16, 21:48   #4
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Kunne sikkert gått og strikket, men det er jo en god del mer å følge med på i dag i bybildet enn da Hans Nielsen Hauge gikk og strikket på landeveien. Har aldri regnet strikkehastigheten min, fordi jeg ofte tar pauser, sånn som nå når jeg skriver dette her, bytter prosjekter og har dager jeg strikker mye og dager jeg ikke strikker mye.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 21:57   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan gå og strikke, men bare hvis jeg strikker med en farge. Grunnen til at jeg vet at jeg kan det, er at bestemor fortalte meg om at de gikk til meieriet med kipe på ryggen og strikketøyet i hendene - så jeg øvde på å strikke og gå, og det er i grunn ikke så vanskelig, særlig når jeg slett ikke bærer en kipe på ryggen i tillegg.

Å se på tv og strikke går også veldig greit. Uproblematisk med en farge, da kan jeg til og med strikke mønster - men med to farger må programmet være slik at jeg ikke trenger å følge med hele tiden.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 21:58   #6
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Like greit at du ikke regner på strikkehastighet, amylin, det blir så flaut for oss andre.

Jeg strikker ikke så fort, men mye. Kan likevel gjøre det samtidig som mye annet, og har blitt observert strikkende og halvsovende mens jeg egentlig så på film.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 01:08   #7
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri prøvd å gå mens jeg strikker og hastigheten har jeg heller aldri målt. Men å se tv går helt fint med eller uten mønster. Jeg har med strikketøy på kino, men da enkle ting som skjerf, sitteunderlag som skal toves - ting som ikke krever telling eller felling og jeg bruker trepinner så ingen blir forstyrret av kling fra metall.
Man får strikket et sitteunderlag i Fritidsgarn på pinne 6 ila en typisk barnefilm-lengde har jeg erfart. Jeg legger opp og feller hjemme.

Gammel 02-01-16, 03:25   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker fort, men siden jeg er periodestrikker går det ikke så fort likevel. Jeg er god på multitasking når det gjelder strikking, jeg kan både lese, se på TV og strikke samtidig. Problemet er når jeg leser pensum til etterutdanningen jeg holder på med, da må jeg streke under og notere, og det lar seg ikke kombinere med strikking. Så for tiden strikker jeg ikke, desverre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.