Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-16, 01:02   #641
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Åh! Den var vakker, også! Islandsk bondeerotikk på radikal nynorsk - den håper jeg du har lest, Toffen? Hvis ikke, må du sette av 2 dager i ditt liv til den.

Høres jo fascinerende ut.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 10:44   #642
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ser at bøkene til Elena Ferante kun er oversatt til nynorsk. Kommer de ikke på bokmål? Går det fint å lese nynorsk? Det har jeg ikke lest siden jeg "måtte" og det er jo hundre år siden..

Leser Piken på toget av Paula Hawkings.
Fikk tips om at den kunne virke litt rotete med en gang og er glad jeg leste etpar anmeldere helt på begynnelsen av boken sånn at jeg raskere skjønte hvordan den er lagt opp.

Gammel 14-01-16, 11:19   #643
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Ser at bøkene til Elena Ferante kun er oversatt til nynorsk. Kommer de ikke på bokmål?

Hvorfor skulle den komme på bokmål? Den er jo oversatt til norsk nå. Det er vel sjelden noe oversettes til begge målformer? Jeg har ikke lest disse bøkene på norsk selv, men det er ikke noe problem å lese nynorsk, altså. Ikke svensk eller dansk heller. Det krever bare noen siders tilvenning.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 14:44   #644
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Ser at bøkene til Elena Ferante kun er oversatt til nynorsk. Kommer de ikke på bokmål? Går det fint å lese nynorsk? Det har jeg ikke lest siden jeg "måtte" og det er jo hundre år siden..

De er skrevet på et veldig bra nynorsk, et flott oversetterarbeid. Jeg har lest de to siste på engelsk, siden de ikke har kommet ut på norsk enda, og synes faktisk den nynorske oversettelsen er bedre. Slik at når jeg hadde lest disse tenkte med meg selv at jeg jammen må lese mer nynorsk.

Noen som har tips til gode, nynorske bøker?

Gammel 14-01-16, 14:47   #645
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jon Fosse: Naustet. Også selvsagt Innsirkling-serien av Carl Frode Tiller.

Divine er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 14:56   #646
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jon Fosse: Naustet.

Du tuller nå?

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 14:59   #647
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Du tuller nå?

Nei. Faktisk ikke. Jeg fikk boka i gave litt sånn på tull, men etter at jeg holdt på å dø av den første sida (herrejemini, hvor mange måter går det an å si den samme setningen på), så ble jeg revet med at stemningen og språket.

Divine er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 15:01   #648
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frode Grytten. Bikubesong og Popsongar.

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 15:08   #649
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei. Faktisk ikke. Jeg fikk boka i gave litt sånn på tull, men etter at jeg holdt på å dø av den første sida (herrejemini, hvor mange måter går det an å si den samme setningen på), så ble jeg revet med at stemningen og språket.

Imponerende! Vi hadde den som pensum på Nordisk grunnfag i 1994, og jeg var ikke akkurat begeistret. Var sikkert umoden eller noe (på den annen side er jeg nok en enda mer irritabel leser nå). Fosse kom sjølv på vitjing, faktisk - og fremsto som mildest talt ubekvem.

Jeg anbefaler helhjertet Are Kalvøs bøker. (Dog ikke musikalen "Halve kongeriket".)

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 16:47   #650
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

De er skrevet på et veldig bra nynorsk, et flott oversetterarbeid. Jeg har lest de to siste på engelsk, siden de ikke har kommet ut på norsk enda, og synes faktisk den nynorske oversettelsen er bedre. Slik at når jeg hadde lest disse tenkte med meg selv at jeg jammen må lese mer nynorsk.

Skal ein gi seg i kast med Jon Fosse, så anbefalar eg Andvake-trilogien som ein startar. Og kanskje Namnet etter kvart.

Grytten er nemt. Eg er i tillegg ganske så svak for Jan Roar Leikvoll. Det er groteskt og rystande, men det er bra! Den siste boka, som kom ut posthumt, har eg ikkje lese - eg er ikkje spesielt fan av bøker som blir ferdigstilte av redaktørar, men det er no så sin sak.

Darth er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 16:49   #651
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal man lære seg å like å lese nynorsk, burde man droppe Jon Fosse.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 16:52   #652
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Skal man lære seg å like å lese nynorsk, burde man droppe Jon Fosse.

Jeg trenger ikke å lære meg å like å lese nynorsk, det har jeg alltid likt. Men det blir litt for lenge mellom hver nynorske bok jeg leser, siden det aller meste blir skrevet på/oversatt til bokmål.

Gammel 14-01-16, 16:52   #653
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jon Fosse er da bra tidvis? Helga Flatland skriver på begge målformer og kan være et hodt alternativ. Jeg leter etter nynorske alternativer selv, har lest Innsirkling.

Gammel 14-01-16, 16:54   #654
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Bikubesong av Frode Grytten har jeg forresten i bokhylla, når jeg tenker meg om, vet ikke helt hvorfor jeg aldri har kommet så langt at jeg har lest den. Kanskje den blir neste på lista mi da.

Gammel 14-01-16, 17:02   #655
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jon Fosse er da bra tidvis? Helga Flatland skriver på begge målformer og kan være et hodt alternativ. Jeg leter etter nynorske alternativer selv, har lest Innsirkling.

Jeg liker Jon Fosse veldig godt, men Andvake er jo f.eks. uten punktum og annen tegnsetting, om jeg ikke huser feil? Om man skal både konsentrere seg om å lese på uvant målform, og om den kunstneriske utformingen av litteraturen, blir det nok ganske slitsomt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 17:15   #656
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hallo, hallo, hallo? :is_this_on?:

Svar på brev frå Helga, sa jeg jo! Jeg tuller ikke, og jeg liker ikke en gang å lese nynorsk fordi jeg ofte synes det blir oppsyltet (jeg kommer fra en nynorskkommune nær Bergen, og vi har et veldig nær-bokmålsk nynorsk - det er antagelig derfor). Denne har radikal nynorsk, men er altså nydelig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 22:21   #657
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Nynorskanbefalinger:
Agnes Ravatn!
Ragnar Hovland er tørrvittig og fin. Og dama til Ragnar , Tove Bakke, har oversatt Anna Gavalda til den vakreste nynorsk. Eg elska ho er min favoritt, men jeg likte også Saman er ein mindre aleine. Liker du fantasy, anbefaler jeg Kristine Toftes Song til Eirabu eller nynorskoversettelsen av Ringenes herre, Ringdrotten,eller om du liker barske tegneserier, så er Olav Sleggja av Øystein Runde. Også må du selvsagt lese Olav H. Hauge om du liker lyrikk. Jeg likte også godt Syngja av Jon Fosse (dikt), enda jeg ikke er så begeistra for romanene hans.

Enig med de som anbefaler Carl Frode Tiller og Popsongar.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 22:28   #658
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Selv leser jeg The name of the wind av Patrick Rothfuss må om dagen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 14-01-16, 22:40   #659
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

David Mitchell: The Bone Clocks.

Gammel 14-01-16, 23:21   #660
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Connie Willis: Bellwether. (For å lade opp til vårens runder med prosjektsøknadsskriving. )

Toffskij er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.