Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker for en fersk leser

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-16, 11:13   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker for en fersk leser

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kaptein Supertruse er svært lettlest, og falt i smak hos knerten fra første sekund.

Eller anbefaler mange "en pingles dagbok". Jeg ser at den er lettlest, men tenker at handlingen er for litt eldre barn enn 6-åringer.

Ingen av mine har likt disse. Dels pga handlingen (eldste mislikte det evige fokuset på at det var så viktig å være populær, og særlig etter at hun fikk vite at i klassa til storesøstra til ei venninne hadde noen elever begynt å dele ut "popularitetspoeng", og lage popularitetsskala over alle i klassen, etter inspirasjon fra disse bøkene -hun hater virkelig sånt), dels pga uryddige fonter og rotete layout. Det siste gjelder en del andre bøker i samme sjanger. Alle mine har av en eller annen grunn hatt lettere for å lese tradisjonelle bøker med pene linjer under hverandre, og normal font, og illustrasjonene for seg. Men det er heller ingen av dem som er glad i å lese tegneserier. Men Kaptein Supertruse har de likt bedre.

Gammel 17-02-16, 12:25   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ingen av mine har likt disse. Dels pga handlingen (eldste mislikte det evige fokuset på at det var så viktig å være populær, og særlig etter at hun fikk vite at i klassa til storesøstra til ei venninne hadde noen elever begynt å dele ut "popularitetspoeng", og lage popularitetsskala over alle i klassen, etter inspirasjon fra disse bøkene -hun hater virkelig sånt), dels pga uryddige fonter og rotete layout. Det siste gjelder en del andre bøker i samme sjanger. Alle mine har av en eller annen grunn hatt lettere for å lese tradisjonelle bøker med pene linjer under hverandre, og normal font, og illustrasjonene for seg. Men det er heller ingen av dem som er glad i å lese tegneserier. Men Kaptein Supertruse har de likt bedre.

Datteren min har dysleksi, og har vært veldig klar på at hun liker skrifttypen i både en pingles dagbok og dustedagboka godt. Knerten liker ikke det.

Når man har en dyslektiker, så er man glad bare barnet vil lese noe som helst frivillig. Så for henne synes jeg kvaliteten på det hun leser er helt uvesentlig. Det viktige er at hun leser. Så vi har bidratt på salgsstatistikken til både pinglen og dustene. Hun har også vært en del eldre enn en førsteklassing da hun har lest disse bøkene.

Gammel 17-02-16, 12:30   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Datteren min har dysleksi, og har vært veldig klar på at hun liker skrifttypen i både en pingles dagbok og dustedagboka godt. Knerten liker ikke det.

Når man har en dyslektiker, så er man glad bare barnet vil lese noe som helst frivillig. Så for henne synes jeg kvaliteten på det hun leser er helt uvesentlig. Det viktige er at hun leser. Så vi har bidratt på salgsstatistikken til både pinglen og dustene. Hun har også vært en del eldre enn en førsteklassing da hun har lest disse bøkene.

Helt enig, få opp lesegleden er alfa og omega. Jeg har ikke lest disse bøkene selv, har bare fått med meg at "alle" leser dem, og min datter har fått noen i gave. Det var hun som sa hun ikke likte dem, og hvorfor. Men de er jo veldig populære, så det er vel hun som er litt sær sånn. Jeg har både nevø og niese som har startet med disse, og fått opp leseinteressen pga disse, og det er en kjempekvalitet i seg selv. Jeg er forresten ikke sikker på den litterære kvaliteten på Kattekrigerne heller, som hun sluker rått. Jeg har ikke lest dem, så for alt jeg vet kan de jo være på nivå med Hamsun. Men jeg har mine tvil...

Interessant at fonten tiltaler en dyslektiker! Alle mine er gode lesere, men eldste kan være ganske "kaotisk i hodet" av og til, og blir lett distrahert. Kanskje det er derfor hun liker bedre ryddig tekst uten for mange forstyrrende elementer.

Når det gjelder det hun fikk høre om klassen til venninnas storesøster så er det vel klassemiljøet der det er noe galt med, ikke boka. Men det var altså en av grunnene til at hun sa at hun ikke likte bøkene. Er usikker på hvor gammel hun var da hun leste dem (dvs den, hun har vel bare lest ei), tror det var ca 3.klasse.

Sist redigert av My : 17-02-16 kl 12:42.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.