Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
Jeg tenker at abort loven må ha disse gråsonene for å fungere. Intensjon med abort loven har aldri vært å kunne velger bort syke barn, en tvilling eller barn med uønsket kjønn. Men så kom de medisinske mulighetene. Vi kunne fjerne de barna som ikke var levedyktige. Så kunne vi ta bort de barna som var leve dyktige, men med sykdom eller avvik vi ikke ville ha. Og nå kan vi ta bort et av to friske barn, eller at barn med feil kjønn. Jeg greier ikke se noen annen løsning en at abortloven vil bli skjerpet inn igjen. Fordi "vi" ikke greier å la være å bruke mulighetene som ligger i gråsonen. En kvinne skal kunne bestemme å ikke være gravid. Ikke hvor mange barn hun bærer, hvilket kjønn det skal ha eller om håret skal være rødt eller brunt. Når ikke vi er voksene nok til å bære det ansvaret og forstå alvoret i å avlive et barn. Så får heller abortloven strammes inn. Jeg vemmes av å si det, jeg har gått i tog for at det ikke skulle skje, min mor har gått i tog for selve loven. Også forvalter vi den på en slik måte