Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg synes også det er interessant hvor sterke følelser dette åpenbart vekker. Det er snakk om fjerning av foster som ikke har rettsvern etter lovverket. Jeg er usikker på hvor mye ressurser det tar, men det krever i hvertfall mer erfarne folk til å gjennomføre det. Og en av fostermedisinerne sa vel at det var 25% sjanse for spontanabort av den andre tvillingen.
Det er etisk problematisk at man ønsker å velge bort ett barn, men ikke hele svangerskapet, men jeg har ingen pden problemer med å se for meg situasjoner hvor tvillinger kan være det som tipper lasset. Er det da bedre å ta abort og prøve på nytt enn å beholde den ene? Det kan være mors helse eller tidligere svangerskapshistorie, økonomi, kapasitet i familien, i det hele tatt er det å få flere barn på en gang en større påkjenning.
Det kommer flere og flere tester som er lette å gjennomføre tidlig i svangerskapet. Det er nå store testbatterier som er blitt vanlig å utføre i svangerskapet, og disse vil garantert bli tilgjengelig for test på mors blod, og de kommer til å bli tilgjengelige for kommersiell bruk. Det kommer til å bli mulig å vite både kjønn, mange sykdommer og risikoprofil mhp vanlige tilstander som ADHD før abortgrensen. Vi kommer til å måtte forholde oss til at abort ikke bare er å velge bort svangerskapet, men at man velger bort akkurat dette barnet.
Men da må vi altså begrense tilgangen til selvbestemt svangerskapsavbrudd fordi noen velger bort barnet av ulike årsaker. Og ønsker vi det? OG hvordan kan vi kontrollere når det er greit og når det ikke er greit å bestemme at man vil avslutte et svangerskap?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|