Sv: Foreldre lærer barna å mobbe
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg ser den altså, jeg gjør det, men man kan velge å ergre seg over formen eller man kan ta til seg essensen og sørge for at det som presenteres for de små grytene med store ører passer for dem. Så tar man utblåsningene på kammerset i stedet. Alle må få lov til å ventilere av og til, men fortrinnsvis ikke foran ungene.
Nå har jeg kanskje større barn enn hva denne listen var myntet på, men jeg synes fortsatt det er helt urealistisk å alltid være zen og positiv til hva andre sier og gjør. Det er bare å åpne en avis, eller gå i et familieselskap, så vil ungene få med seg mye grums av alskens slag. (Her snakker jeg for meg og min familie.)
Eldste her har fri tilgang på nyheter og medier for så vidt, og filtrerer godt selv. Men yngste kan fortsatt bli satt ut av hva som blir sagt om "disse som kommer og tar seg til rette og sitter på ræva i de flotte boligene de får gratis" osv. Eller at det blir spørsmål hjemme om NN virkelig kjørte bil selv om han ble stoppet i fylla og mistet lappen. (Fortalt i "morsom" historie i en bursdag)
Ja, det er forskjell på handling og person, absolutt, men jeg er ikke positiv til alt som blir sagt og gjort rundt omkring, og det er ikke alt jeg vil eller bør skjule for ungene heller.
Å lære ungene at det er fint at vi er forskjellige, kan leve som vi vil, tro hva vi vil, at alle jobber er like bra, at det finnes ingen "riktig" måte en familie skal være konstruert osv blir for meg noe helt annet enn å si at alt man ser og hører er fint og greit.
Jeg forstår at dette var ment til skolebruk, og jeg er som sagt ikke uenig i hva som står der, men like fullt ser og hører og leser man om folk som sier og gjør dumme og ondskapsfulle ting, og jeg kommer aldri til å forsvare fyllekjøring for eksempel.
Sist redigert av Bokormen : 22-02-16 kl 21:57.
|