Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Så utrolig flott tråd, og veldig fint å se at det er mange som lurer og blir mer kunnskapsrike. Å bli stellet ut over de basale behovene for personlig hygiene er veldig viktig for de aller fleste, og alle steder jeg har jobbet har man bestrebet seg (og noen har gjerne et ekstra engasjement/interesse for slikt), sånn at de aller fleste får et stell som er vedkommende verdig (det er stor forskjell på hva som ønskes og vektlegges av pårørende).
Det er kommet mange gode svar i tråden, men jeg vil gjerne gi en kommentar til det om tampong blir oppdaget; for det blir den. Det er en del av traumeundersøkelse å tilse alle kroppsåpninger.
Dersom det ikke er en traumeundersøkelse ( f. eks ikke helt komatøs, men veldig nedsatt bevissthet, f. eks ved en veldig akutt infeksjon e.l) vil dette bli oppdaget ved stell eller innlegging av kateter.
Når det gjelder komatøse er man veldig opptatt av å stelle pasienten godt, og å opprettholde naturlige barrier slik at munn blir stelt og fuktet, kropp blir smurt, trykkpunkter får ekstra oppmerksomhet i form av smøring, massasje og avlastning for å forebygge trykksår.
På det personlige planet kan jeg tilføye at å pleie en nær i terminalfasen er en veldig godt ting å gjøre i en ellers håpløs situasjon. Å bruke ventesorgen til å lakke negler i favorittfarge (her må man kanskje la en finger være uten pga pulsoksymeter) smøre med den beste kremen, ta på klærne hun den døende aller best gir en slags følelse av å være der for vedkommende når man ellers ikke har noe å stille opp med.
Flott beskrevet, nextlife. Dette er selve kjernen i sykepleiefaget, forøvrig - å ivareta pasienters grunnleggende behov når de ikke klarer det selv.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|