|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)
Så deilig å slippe å si noe fornuftig selv, når Sitron sier hva jeg ville ha sagt.
|
|
|
#42 |
|
Ustabil
|
Så lenge de bruker sin religion som begrunnelse så er det religiøst betinget. Uansett så er dette synspunkter som foreldre innprenter sine Somaliske barn - er det bedre enn å lære barna sine at den hvite rase er overlegen? |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Absolut ateist
|
Det står ingenting i Koranen om dette. De følger Koranen. Ergo er det ikke religiøst, men kulturelt.
|
|
|
#44 |
|
Borte
|
Tatt i betraktning graden av samfunnsopplysning i Somalia og vestlige land, så ja. Det er verre å oppdra nazister. Uansett så har det lite med saken å gjøre, og det er totalt meningsløst å stille kulturell omskjæring (nedarvet gjennom utallige generasjoner) opp mot nazisme (utspring for under 100 år siden og et viktig referansepunkt i den vestlige historien).
|
|
|
#45 |
|
Ustabil
|
Det går ikke an å avskrive andre menneskers tro på den måten. At de ikke er "bokstavtro" som din venninne gjør dem da ikke til noe mindre religiøse. De har sin måte å forstå religionen på. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Skrekkøgle
|
Selv somaliere sier jo at det er kulturelt. At noen sier det er religiøst, gjør det ikke religiøst fordet. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nåvel. De somalierne som ble intervjuet på fjernsynet kallte det sunna å omskjære jenter. Mener du at sunna er kultur og ikke religion? Hvem er du som kan uttale deg om det folk tror på er religion eller ikke? Strengt tatt står alle fritt til å tolke sin religion som de selv vil. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Om noen påstår at Jesus egentlig var en kvinne, så sier jeg også at de tar feil.
|
|
|
#49 |
|
Ustabil
|
Nemlig. Nazisme er heller ikke religion - men like ille er det jo uansett. Samme gjelder omskjæring, flatrulling av ungjente-pupper og en hel del andre ting. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Absolut ateist
|
Religion er ikke bare tro, det er også historie. Det levner jo ingen tvil om at Jesus-personen har eksistert.
|
|
|
#52 |
|
Live and let live
|
Nei uff. Helt uenig.
|
|
|
#53 |
|
Skrekkøgle
|
Det er, ifølge to av lovskolene i islam, sunnah å omskjære jenter. Men omskjære, ikke kjønnslemlesting. Somalierne følger den ene av disse lovskolene. Det de baserer seg på, er en hadith, hvor det er sagt at Profeten sa til en kvinne, at dersom hun måtte gjøre noe med en jente (ordet som er brukt for jente i den hadith, viser at det ikke var snakk om jenter under puberteten), så ta så lite som mulig. Dette var henspeilet på at det var vanlig å gjøre noe med store indre kjønnslepper, fordi det den gangen, var grobunn for bakterier i varmen. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg kan ikke mye om dette, bare for å ha sagt det, og regner med du kan en del mer. Men da jeg surfet på nettet, var sunna-omskjøring beskrevet som mer enn bare prikking av klitoris. Det var også snakk om å skjære bort hele eller deler av klitoris. Det er WHO som beskriver dette, og har delt omskjæring inn i 4 typer. http://www.seif.no/omskjarning/infohefte/#_Toc504362323. Du kan kalle det hva du vil, men for meg er all form for kvinnelig omskjæring kjønnslemlesting. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Dette er rett og slett tragisk
|
|
|
#56 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Tidligere snakket WHO og andre om tre typer, jeg er visst ikke oppdatert... Det er ikke anbefalt når man gjør sunnah omskjæring, at man skjærer vekk klitoris, slik jeg har skjønt det, fordi poenget er at kvinnen skal beholde følelsene, det er det som er nevnt i den tidligere omtalte hadith som de som er for omskjæring, baserer seg på. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Ja, jeg synes også at nazismen er myyyyye værre enn det meste. Selvfølelig er det ganske uskyldig med en 2 åring i demonstrasjonstog eller en 5 åring med jesus t-skjorte. Det gjør sikkert ikke noen skade for barnet - og langt mindre for andre. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Ringskrømt
|
Veldig uenig i sammenligningen. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Det er akkurat det. Det kan jo være at foreldrene til disse nazi tvillingene synes at de overfører "sunne" overbevisninger til sine barn også |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby