Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnemishandling på høyt plan (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 13:21   #41
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men herlighet. Det der er kulturelt. At de har misforstått sin egen religion er irrelevant. Og selvsagt er det like ille.

Så deilig å slippe å si noe fornuftig selv, når Sitron sier hva jeg ville ha sagt.

Gammel 19-06-07, 13:25   #42
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Men herlighet. Det der er kulturelt. At de har misforstått sin egen religion er irrelevant. Og selvsagt er det like ille.

Så lenge de bruker sin religion som begrunnelse så er det religiøst betinget. Uansett så er dette synspunkter som foreldre innprenter sine Somaliske barn - er det bedre enn å lære barna sine at den hvite rase er overlegen?

Jeg mener - du kan jo lære barna at den hvite rasen er overlegen, uten dermed å oppfordre til massedrap. Det er jo først når nazismen får utløp at den er farlig. Mene kan man jo gjøre så mye man vil.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 13:29   #43
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Så lenge de bruker sin religion som begrunnelse så er det religiøst betinget. Uansett så er dette synspunkter som foreldre innprenter sine Somaliske barn - er det bedre enn å lære barna sine at den hvite rase er overlegen?

Jeg mener - du kan jo lære barna at den hvite rasen er overlegen, uten dermed å oppfordre til massedrap. Det er jo først når nazismen får utløp at den er farlig. Mene kan man jo gjøre så mye man vil.

Det står ingenting i Koranen om dette. De følger Koranen. Ergo er det ikke religiøst, men kulturelt.

Gammel 19-06-07, 13:30   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tatt i betraktning graden av samfunnsopplysning i Somalia og vestlige land, så ja. Det er verre å oppdra nazister. Uansett så har det lite med saken å gjøre, og det er totalt meningsløst å stille kulturell omskjæring (nedarvet gjennom utallige generasjoner) opp mot nazisme (utspring for under 100 år siden og et viktig referansepunkt i den vestlige historien).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 13:36   #45
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det står ingenting i Koranen om dette. De følger Koranen. Ergo er det ikke religiøst, men kulturelt.

Det går ikke an å avskrive andre menneskers tro på den måten. At de ikke er "bokstavtro" som din venninne gjør dem da ikke til noe mindre religiøse. De har sin måte å forstå religionen på.

Det blir som å hevde at katolikker egentlig ikke er religiøse, for de har forstått bibelen "feil". Det finnes mange trosretninger - og de alle føler seg like religiøse.

Gammel 19-06-07, 13:43   #46
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det går ikke an å avskrive andre menneskers tro på den måten. At de ikke er "bokstavtro" som din venninne gjør dem da ikke til noe mindre religiøse. De har sin måte å forstå religionen på.

Det blir som å hevde at katolikker egentlig ikke er religiøse, for de har forstått bibelen "feil". Det finnes mange trosretninger - og de alle føler seg like religiøse.

Selv somaliere sier jo at det er kulturelt. At noen sier det er religiøst, gjør det ikke religiøst fordet.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 13:44   #47
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Nåvel. De somalierne som ble intervjuet på fjernsynet kallte det sunna å omskjære jenter. Mener du at sunna er kultur og ikke religion? Hvem er du som kan uttale deg om det folk tror på er religion eller ikke? Strengt tatt står alle fritt til å tolke sin religion som de selv vil.

Alt i alt er dette uvesentligheter og flisespikkeri. Om omskjæring gjøres av religiøse eller kulturelle grunner er revnende likegyldig, like ille er det uansett.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 13:45   #48
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om noen påstår at Jesus egentlig var en kvinne, så sier jeg også at de tar feil.

Gammel 19-06-07, 13:46   #49
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Nåvel. De somalierne som ble intervjuet på fjernsynet kallte det sunna å omskjære jenter. Mener du at sunna er kultur og ikke religion? Hvem er du som kan uttale deg om det folk tror på er religion eller ikke? Strengt tatt står alle fritt til å tolke sin religion som de selv vil.

Alt i alt er dette uvesentligheter og flisespikkeri. Om omskjæring gjøres av religiøse eller kulturelle grunner er revnende likegyldig, like ille er det uansett.

Nemlig. Nazisme er heller ikke religion - men like ille er det jo uansett. Samme gjelder omskjæring, flatrulling av ungjente-pupper og en hel del andre ting.

Om noen påberoper seg større grad av rett-troende-het så utelukker ikke det at de som gjør slike handlinger (også nazisme) gjør det med utgangspunkt i SIN tolkning av religionen.

Gammel 19-06-07, 13:47   #50
bina
Ustabil

Standard

Om noen påstår at Jesus egentlig var en kvinne, så sier jeg også at de tar feil.

Du kan ikke si at noe er feil når det gjelder hva folk vil TRO!

Om folk vil tro på Jesus, så dem om det!

Gammel 19-06-07, 13:47   #51
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Du kan ikke si at noe er feil når det gjelder hva folk vil TRO!

Om folk vil tro på Jesus, så dem om det!

Religion er ikke bare tro, det er også historie. Det levner jo ingen tvil om at Jesus-personen har eksistert.

Gammel 19-06-07, 14:02   #52
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er ille! Men samtidig er dette for meg det i samme kategori som foreldre som tar med barna sine på politiske demonstrasjoner og gir dem "nei til EU" t-skjorte, eller foreldre som sender barna på religiøs privatskole og gir dem t-skjorte med "jesus lever".

Nei uff. Helt uenig.

Å prate politikk med ungene sine er noe helt annet enn å indoktrinere dem med nazismens budskap. Politikk gir samfunnsengasjement, og mest sannsynlig unger som vokser opp til engasjert ungdom som kan tenke og vurdere selv. Å indoktrinere og forgifte barnesinnet med grusomme holdninger og vranglære, som bare er negativt kan ikke sammenlignes. Jeg kan være til dels enig med at det kanskje til en viss grad kan sammenlignes med religiøs indoktrinering, men kun dersom det er den fanatiske sorten strenge og rigide regler og mye skam. Men tross alt går dette bare ut over barnet selv, de blir ikke oppfostret til å gå ut og banke opp og drepe andre mennesker fordi de er født inn i feil rase.

Gammel 19-06-07, 14:04   #53
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er, ifølge to av lovskolene i islam, sunnah å omskjære jenter. Men omskjære, ikke kjønnslemlesting. Somalierne følger den ene av disse lovskolene. Det de baserer seg på, er en hadith, hvor det er sagt at Profeten sa til en kvinne, at dersom hun måtte gjøre noe med en jente (ordet som er brukt for jente i den hadith, viser at det ikke var snakk om jenter under puberteten), så ta så lite som mulig. Dette var henspeilet på at det var vanlig å gjøre noe med store indre kjønnslepper, fordi det den gangen, var grobunn for bakterier i varmen.

Det er forskjell på omskjæring og kjønnslemlestelse. Om de snakket om sunnah omskjæring, dvs, prikking av klitoris/ett lite kutt, eller om de snakket om FGM, vet jeg ikke, fordi jeg så ikke programmet selv.

Det sagt, må jeg bare poengtere, sånn at jeg ikke får noe hugg her, at jeg er imot også denne typen omskjæring, fordi hadithen som er nevnt, er svak, og at ingen har planer om å omskjære mine døtre, fordi hverken min mann, min eksmann eller jeg, følger noen lovskole som anbefaler dette.

Og, det er ikke påbudt uansett, med den "sunnah omskjæring" som man snakker om, i noen lovskoler, men bare anbefalt. Det finnes ingen belønning for det, slik som det gjør med gutter, i "etterlivet". Sunnah omskjæring gjøres vel mest i dag i Egypt, Saudi Arabia og Yemen, og blandt en del som har flaks (ja, jeg kaller det flaks, når alternativet er FGM) i Somalia. De ikke-muslimer som omskjærer i Afrika, går det vel mest på type to, en blanding mellom sunnah-omskjæringen og FGM, som går ut på å kutte i klitoris, og de indre kjønnslepper, noe som vil ha konsekvenser for kvinnen, men ikke like lite som "sunnah-omskjæring" og ikke mye som FGM.

Gammel 19-06-07, 14:11   #54
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Det er, ifølge to av lovskolene i islam, sunnah å omskjære jenter. Men omskjære, ikke kjønnslemlesting.

Jeg kan ikke mye om dette, bare for å ha sagt det, og regner med du kan en del mer. Men da jeg surfet på nettet, var sunna-omskjøring beskrevet som mer enn bare prikking av klitoris. Det var også snakk om å skjære bort hele eller deler av klitoris. Det er WHO som beskriver dette, og har delt omskjæring inn i 4 typer. http://www.seif.no/omskjarning/infohefte/#_Toc504362323. Du kan kalle det hva du vil, men for meg er all form for kvinnelig omskjæring kjønnslemlesting.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 14:16   #55
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er rett og slett tragisk

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 14:16   #56
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Tidligere snakket WHO og andre om tre typer, jeg er visst ikke oppdatert... Det er ikke anbefalt når man gjør sunnah omskjæring, at man skjærer vekk klitoris, slik jeg har skjønt det, fordi poenget er at kvinnen skal beholde følelsene, det er det som er nevnt i den tidligere omtalte hadith som de som er for omskjæring, baserer seg på.

Jeg kan ikke *så* mye om det, fordi det er så fjernt fra min hverdag, det er ikke noe som er aktuelt for oss, uansett, men jeg har lest om det, mest av alt for å kunne forsvare meg mot angrep og så har jeg jobbet litt med det gjennom en del prosjekter, men alle som vi har snakket med i den forbindelse, sier at det er "eldre enn islam" og ikke religiøst betinget. Det kan det ikke være, sier de, siden det gjøres av de fleste religioner i ett bestemt område av Afrika.

Gammel 19-06-07, 14:38   #57
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er mulig jeg er sær, men jeg syns faktisk det er en vesensforskjell å indoktrinere barn med et budskap om at den hvite rase er overlegen, og at "de andre" er undermennesker - og det å indoktirnere barn med at "jesus lever" og "Allah er stor."

Ja til EU eller nei til EU er et politisk syn som ikke sier noe om at de utenfor er mindreverdige.

Ja, jeg synes også at nazismen er myyyyye værre enn det meste. Selvfølelig er det ganske uskyldig med en 2 åring i demonstrasjonstog eller en 5 åring med jesus t-skjorte. Det gjør sikkert ikke noen skade for barnet - og langt mindre for andre.

Men det er noen med prinsippet. De aller fleste som indoktrinerer barna sine gjør det i god tro og beste mening. Fordi de er helt overbevist om at deres mening er rett, og at det er best for barnet å læres opp i det samme. Hvilke meninger og holdninger som er rett og feil å føre videre, vil jo være forskjellig ut fra øyet som ser og tiden/kulturen man lever i. Det var vel slik en gang i tiden i Tyskland at det var rett og riktig å være nazist også, og alle gode foreldre sendte barna sine i Hitler jugend - i dag vet vi bedre.

Jeg mener man uansett skal være uhyre forsiktig med å overføre sine egne politiske og religiøse meninger over til sine barn. Man skal i allefall være klar på at det er MENINGER, og ikke absolutte sannheter - og at barnet står fritt til å gjøre seg opp sine egne meninger og tanker.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 15:00   #58
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er ille! Men samtidig er dette for meg det i samme kategori som foreldre som tar med barna sine på politiske demonstrasjoner og gir dem "nei til EU" t-skjorte, eller foreldre som sender barna på religiøs privatskole og gir dem t-skjorte med "jesus lever".

På en måte er det værre å lære opp barna til å være nazister. Men det er noe med det å dytte på barna sin egen overbevisning - politisk eller religiøst - og gi dem meneninger og holdninger de er for små og umoden til å ha valgt selv. Foreldrene gjør det nok i god tro, men som foreldre bør man ha litt mer vett og gi barna sine en valgfrihet.

Veldig uenig i sammenligningen.

Selvfølgelig dytter man sine egne overbevisninger over på barna. Det virker som det ikke lenger er lov å lære eller påvirke barna sine. Egne verdier må for all del holdes helt for en selv, og barna må forbli tomme skall helt til de blir store.

Jeg har mange overbevisninger jeg mener er riktig å overføre til barna mine. Men, til mitt forsvar så er det sunne overbevisninger. "Sunne" utfra mitt syn og ståsted.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 15:21   #59
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Selvfølgelig dytter man sine egne overbevisninger over på barna. Det virker som det ikke lenger er lov å lære eller påvirke barna sine. Egne verdier må for all del holdes helt for en selv, og barna må forbli tomme skall helt til de blir store.

Jeg har mange overbevisninger jeg mener er riktig å overføre til barna mine. Men, til mitt forsvar så er det sunne overbevisninger. "Sunne" utfra mitt syn og ståsted.

Det er akkurat det. Det kan jo være at foreldrene til disse nazi tvillingene synes at de overfører "sunne" overbevisninger til sine barn også

Selvfølgelig overfører man sine egne verdier (enten man vil eller ikke, tenker jeg), men å overføre sine meninger er noe annet. Det er denne "vi har rett alle andre tar feil", som jeg ikke fikser - enten det er politisk eller religiøst. Man kan tro det selv, men man skal ikke overføre de "sannhetene" til sine barn.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 15:21   #60
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er sikker på at moren til disse Nazi ungene har samme holdningen. Skremmende er det uansett.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.