Sv: Rasisme
Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.
Det er jeg helt enig i, Iset. Hva som til enhver tid er politisk korrekt omtale, er ikke alltid innlysende for alle. I mine ører høres ikke "svart" bra ut, selv om det muligens er dette som er det "godkjente" begrepet nå. "Svart" blir litt for likt "svarting" for meg, og det synes jeg har en klart negativ undertekst.
For mange nordmenn er ikke "neger" et negativt ladet ord, men en ytre beskrivelse - på linje med "han Brann-spilleren med de lyse krøllene". Det utelukker naturligvis ikke at andre kan legge noe nedsettende i samme begrep.
Jeg er også enig med Iset i at man ikke nødvendigvis er rasist om en bruker ordet 'neger'. Jeg husker at jeg gjorde det selv for mange år siden, uten at noen reagerte på det den gangen.
Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor så mange tviholder på sin "rett" til å bruke ordet etter at de er blitt gjort oppmerksom på at det av mange oppfattes som en ekstremt negativ og rasistisk betegnelse bare fordi "de ikke mener noe vondt med det".
Ja, det er vanskelig å vite hva slags betegnelse en skal bruke, jeg synes det er vanskelig selv, og jeg synes også det er ubehagelig å bruke både 'mørk' og 'svart'. Vanskelig tema.
|