Sv: Oslo/storby for enhver pris?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg oppfatter også at når man snakker om å bo i Oslo på grunn av "tilbudene" (kafeer, kultur, jobbmarked, utdanning) så glemmer man at veldig mange andre byer i Norge kan tilby bortimot det samme - hvis vi altså ser borti i fra Operaen og et par andre spesialiteter som finnes bare i Oslo.
Jeg bor på "landet" (utenfor Oslo) og har ingen problemer med å erkjenne at tilbudet på landet ikke kommer i nærheten av tilbudet i Oslo. Det er ikke snakk om bare Opera og "et par andre spesialiteter" - det er snakk om totalpakken og utvalget. Flere kinoer - større filmvalg. Flere gallerier og museum - større valgmuligheter. Jeg trenger ikke å nøye meg med akkurat den ene filmen som blir vist første torsdag i måneden eller akkurat den kunstneren som for tiden stiller ut - i Oslo kan man velge og vrake akkurat det som passer. Jeg skjønner godt at det appelerer til å bo i byen. Dessuten kan man gå på café og restaurant av eget forgodtbefinnende.
At noen (mange!) velger å bo i Oslo og har veldig gode argumenter for det betyr ikke automatisk en kritikk av andres valg. Jeg skjønner godt argumentene for å bo i Oslo, men jeg har andre gode argumenter for ikke å bo i Oslo som totalt sett, for meg og mitt, veier tyngst.