Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kanintråden!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-15, 00:30   #21
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanintråden!

Jeg er blitt ekspert på å dotrene kaniner etter å ha hatt et titalls innom for DB nå og har dem inne i innhegning. Det er lett å temme kaniner med kontakt og godbiter/mat. Men vi har alle inne for at de skal bli sosialisert mest mulig og mange kommer inn ganske ville. Jeg lager binger inne med kompostgjerder fra Biltema, og mye kattegreier kan også brukes til kaniner.

På nettingburet ditt kan du også plaste på en del av en side og litt på taket sånn at de har mer å være på tørt når det regner. Mange kaniner liker å sitte ute på gresset selv om det regner. Utefor buret under plasten hvor det er tørrest mulig kan du ha en dokasse med høy over hvis du vil. Jula har også noen sånne gjennomsiktige takplater som er rillete som er fine å ha oppå som tak på deler av innhegningen.

Selv lager jeg innhegning inne til kaninene. Her er et minimum av hva kaninene som er innom oss får av plass, og denne kaninen er liten ennå, så større kaniner trenger enda bedre plass. Mange kaniner liker seg litt opp i høyden og liker å ha forskjellige kasser/krakker/hyller og hoppe opp på. Jeg bruker billige Ikea dørmatter (kr 3,- for stykket) til underlag hvis det trengs. En ordentlig avslappet herlig skjønnhet vi har til låns, som skal kastreres til uka og i nytt hjem og få en ny venn to uker etter det.

Våre to egne kaniner er et ordentlig kjærestepar som er helt uunværlig for hverandre nå. Vi hadde egentlig bare den hvite kaninen som ligger og koser seg, men den svarte ble fanget inn en gråværsdag i november i fjor og har blitt hos oss siden. Den ble litt for lenge i fosterhjem, så jeg klarte ikke å gi den fra meg igjen. Og kaninen vår trengte jo en venn også. De bor inngjerdet på stor plass i loftstua vår.

Sist redigert av Elisabet : 14-08-15 kl 01:07.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-15, 09:11   #22
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg er blitt ekspert på å dotrene kaniner etter å ha hatt et titalls innom for DB nå og har dem inne i innhegning.

...

Hvordan gjør du det? Vi bør kanskje gjøre det med hun vi er forvert for. Hun er 2 1/2 måned gammel. Er hun for ung/for gammel?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-15, 09:13   #23
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Planer om å ha den boende inne? Ser flere har det. Går på do i kattekasser og springer fritt

Nei, hun skal være ute hadde vi tenkt og har vi avtalt med eieren, men må være inne i to uker hver gang eieren har vært her og klipt henne.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-15, 09:34   #24
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hvordan gjør du det? Vi bør kanskje gjøre det med hun vi er forvert for. Hun er 2 1/2 måned gammel. Er hun for ung/for gammel?

Kaniner bæsjer når de spiser høy. Sett kassen med dostrø under høykurven, så løser det seg nok av seg selv

Gammel 14-08-15, 10:54   #25
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Tar ei kattedokasse og tar vanlig fyringspellets fra Felleskjøpet i den (mye billigere enn dyr kjæledyrstrø fra dyrebutikken), og setter en stor høykurv over. Som høykurv så bruker jeg brevkurv fra Biltema og stripser fast. Du ser det på bildene jeg la inn over. I starten kan det hende jeg må flytte dokassa litt etter hvor kaninen finner ut at det er lurt å tisse, men da setter jeg ofte inn bare ei dokasse til sånn at den har to. Så er det å plukke lorter på utsiden opp i dokassa da. Tissing i dokassa skjønner de veldig fort, men lorting på små kaniner kan være litt verre før de er kastert. Har klart det ganske bra på den lille vi har hjemme nå, men noen lorter på utsiden må en regne med, men de er jo bare tørre. Men plukker opp. Følger med på kaninene når jeg dotrener dem og må ta det en dag jeg er hjemme. Setter kaninen også stadig opp i dokassa, og i alle fall når den gjør på utsiden. Bruker også litt godbiter når den er flink til å sitte i dokassa.

Du ser fort hvor kaninen liker å tisse, for kaniner har bestandig 1-2 steder de gjør dette fast. Så begynner du med å sette dokassa der og plukke og rydde og sette kaninen oppi. Bruker gjerne bare 1-2 dager før de har skjønt det og det bare er få lorter på utsiden. Bytter i dokassene 2-3 hver dag så det ikke skal bli for møkkete oppi der, for da vil ikke kaninen gå der. Om kaninen synes det er litt hardt å gå på fyringspelletsen og må venne seg litt til det, så legger du bare litt høybøss fra høyposen eller høy som er dratt ut på gulvet nedenfor høykurven og putter på toppen litt i dokassa. En slipper det etterhvert. Men i starten kan de synes det er litt hardt å sitte på fyringspelletsen. En kan også vanne ut pelletsen litt med å helle litt kokende vann over og la kjølne ned og røre rundt før du setter kassa oppi til kaninen igjen, men det blir litt mer bøssete den drar utover igjen siden da løser fyringspelletsen seg litt opp.

Når kaninene er kastrert så er de enda rensligere fordi de ikke trenger å markere (særlig hannkaniner), og enda lettere å dotrene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 18:05   #26
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Det ser fint ut. Jeg ville plassert huset slik at du kommer under med trillebår. Da kan du kjøpe deg en møkkskrape på Felleskjøpet (koster en femtilapp) og skrape ut møkk/strø/høyboss osv. Det blir en del av det. Jeg bygde alle mine bur slik at trillebåra kom under. Veldig praktisk.

Jeg anbefaler ellers å sette inn noe kaninene kan skjule seg i/under i luftegården. De trives best med det. Lag gjerne en liten tunnel, det går an å bruke drensrør eller lignende. Du kan selvsagt også snekre et par små hus, gjerne med flatt tak, de elsker å sitte litt høyt og er gjerne mer på taket enn inni huset. Trestammer er også fint. Gi de gjerne greiner/kvister med bladverk, de er fine til både aktivisering og tannslitasje. Rogn er spesielt populært. Ellers anbefaler jeg deg å lage tett tak over en del av gården. Det gir både skygge og ly for regn og snø. Kaniner tåler varme veldig dårlig, så gode skyggemuligheter er viktig.

Mine kaniner hadde alltid dokasse. Jeg brukte trepellets i den. De fleste kaniner er superrenslige, så bare sett doen i det hjørnet du ser den bruker som do. Det funket stort sett på alle.

Ellers regner jeg med at dere kastrerer de selv om de er av samme kjønn? Ellers blir det mye krangling.

Takk for flott innlegg
Tror vi kommer til med trillebor i front, men for å gjøre ting enda lettere vurderer jeg lage luke bak huset. kommer mye lettere til og bare 5m til komposthauen.
Det vil alltid være skygge i ca 50% av uteområdet (som dere ser på ene bildet). Solen går på framsiden av huset vårt, kaningården ligger inntill veggen på baksiden.
Skal se om jeg får tak i noe bølgeplast å dekke til deler av taket med tanke på regn.
Kan dem også spise bærene på rognetre?
Det er to jenter vi har. Skal selvfølgelig kastreres. Både med tanke på krangling og sykdommer. Har forstått det slik at hoene er veldig utsatt for kreft.

Kommer snart nytt innlegg av utegården Så og si ferdig.

Sist redigert av Bamsemums : 17-08-15 kl 18:23.
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 18:26   #27
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ting har startet komme på plass og to jenter har flyttet inn. Rolige og fine kaniner som har bodd første tiden av livet sitt i en barnehage. Så disse er ikke redde for å søke kontakt og kose.

Ble litt forandringer på utegården. Isteden for to luker blir det en, også flytter vi inngangen til like fremfor kaninhuset. Vurderer også lage luke i bakkant av huset for enda lettere rengjøring.
Har noen småting jeg vil forbedre, som trappen og nettingtaket, men huset er nå fullt beboelig.

6x2m utegård.

250x70cm hus.

Innebygd del med høy og dokasse. Usikker på mål.

Midlertidige høyplassen menst jeg gjorde klar innedelen. Usikker hvilket navn denne kaninen fikk.

Størstejenta sin kanin. Princess

Sist redigert av Bamsemums : 17-08-15 kl 18:34.
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 18:43   #28
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg skulle ha vært kanin et sted hadde det definitivt vært hos deg. :-D

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 19:37   #29
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Løvehodekaniner, er det ikke. Heldige er de i alle fall.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 19:40   #30
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Du får sikkert plass du også!

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Løvehodekaniner, er det ikke. Heldige er de i alle fall.

Det er en mix med løvehode i seg

Gammel 17-08-15, 21:18   #31
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

De ligner de vi hadde som var blanding av løvehode og hermelin. Søte er de i alle fall

Kjempefin uteplass du har laget til dem.

Gammel 17-08-15, 21:23   #32
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Gammel 17-08-15, 21:24   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ja, for et fantastisk godt liv de kaninene får sammenlignet med mange andre kaniner.
Jeg blir så glad når jeg ser at folk skjønner ansvaret som følger med å ha dyr.

Gammel 17-08-15, 21:28   #34
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men ja, for et fantastisk godt liv de kaninene får sammenlignet med mange andre kaniner.
Jeg blir så glad når jeg ser at folk skjønner ansvaret som følger med å ha dyr.

Nabodama kom over i dag. ''Hvilke dyr skal være der da?..... Kaniner altså? Treng dem så stor plass da.....?'' Sa ho med litt huffete stemme. Trur ikke ho syns det va så fint.

Gammel 17-08-15, 21:40   #35
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-16, 21:32   #36
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Fastfood!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.