Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-16, 15:21   #341
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvis greia er å lære noe om krigen, hvorfor drar de ikke til Finnmark og Nord-Troms der hele befolkningen ble tvangsevakuert og bebyggelsen brent?

Men nå drar jeg inn andre argumenter. Hovedsaken er at slike turer skal være gratis for alle elever.

Det er viktig å lære om mange sider av krigen, også det som skjedde her hjemme. Men konsentrasjonsleire og målbevisst forfølgelse og drap og tortur sv jøder, sigøynere og homofile, med den ideologien som lå bak, m sies å stå i særklasse når det gjelder grad av hva som er viktig. Også sett i sammenheng med folkemord og krig i nyere tid.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 15:25   #342
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Skolen gir overhode ngenting for jobben, Rine. Beskjeden fra skolen er at oppgavene på skolen måtte være litt kjipe sånn at ingen kom på skolen for å ha en lat dag. At skolen kunne betalt for tjenesten, var ett av mine innspill.

Skolen gir vel direkte til OD, hele poenget med elevenes jobbing den dagen er jo å skaffe penger til årets bistandsprosjekt, så elevene kan jo ikke jobbe på skolen uten at noe går til OD?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-16, 15:32   #343
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken, det skjedde i høy grad her hjemme også. Norge bidro i stor grad, og i større grad enn andre land til å sende jøder, sigøynere og homofile til konsentrasjonsleire.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 15:35   #344
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Lykken, det skjedde i høy grad her hjemme også. Norge bidro i stor grad, og i større grad enn andre land til å sende jøder, sigøynere og homofile til konsentrasjonsleire.

Ja, det vet jeg, det var også andre land som var like ille som Norge. Men tross alt, de fleste og verste leirene lå uansett ikke i Norge når det gjelder besøk. Jeg må si jeg ikke helt forstår motstanden mot slike turer, det ene utelukker ikke det andre.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-16, 15:44   #345
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Skolen gir overhode ngenting for jobben, Rine. Beskjeden fra skolen er at oppgavene på skolen måtte være litt kjipe sånn at ingen kom på skolen for å ha en lat dag. At skolen kunne betalt for tjenesten, var ett av mine innspill.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Skolen gir vel direkte til OD, hele poenget med elevenes jobbing den dagen er jo å skaffe penger til årets bistandsprosjekt, så elevene kan jo ikke jobbe på skolen uten at noe går til OD?

Når skolen vår deltar på OD er arrangementet på skolen direkte rettet mot de som reserverer seg mot arrangementet. Det er altså laget for å sysselsette dem sånn at de ikke får en fridag mens de andre elevene jobber, og disse elevene får ikke OD noe for. Det er jo nettopp det som er poenget; de ønsker av ulike grunner ikke å gi penger til aksjonen ( ). Denne gruppa blir dessverre større og større; nå er det så mange at jeg og mange med meg stiller spørsmålstegn ved om det er riktig av skolen å delta på OD.

Gammel 15-04-16, 16:15   #346
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke de fleste skoler har penger til å lønne elevene for å jobbe på skolen den dagen altså. Vi har nå klart å skaffe 1000 kr ekstra til mat og helse-budsjettet ved å droppe å abonnere på Tangenten og et annet fagtidsskrift dette året... Å betale 100 elever 300 kr hver hadde vært helt uaktuelt.

Det er som Stompa sier over her - de sysselsettes på skolen for at de ikke skal få fri mens de andre jobber.

Og så synes jeg det er rart at det skal være så mye vanskeligere å finne jobb nå enn før. Da jeg var med på OD jobbet jeg med mye rart, men aldri hjemme og aldri gjennom noe foreldrene mine hadde organisert. Jeg tømte et arkiv en gang for en bank. Jeg raket løv i parkene i byen en hel dag. Jeg bakte kaker og hadde stand med lotteri sammen med ei venninne en gang (da fikk vi inn mye penger...).

Curler vi litt for ungene når vi ikke forventer at de klarer å finne noe å gjøre på egen hånd?

Gammel 15-04-16, 16:26   #347
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg tror ikke de fleste skoler har penger til å lønne elevene for å jobbe på skolen den dagen altså. Vi har nå klart å skaffe 1000 kr ekstra til mat og helse-budsjettet ved å droppe å abonnere på Tangenten og et annet fagtidsskrift dette året... Å betale 100 elever 300 kr hver hadde vært helt uaktuelt.

Det er som Stompa sier over her - de sysselsettes på skolen for at de ikke skal få fri mens de andre jobber.

Og så synes jeg det er rart at det skal være så mye vanskeligere å finne jobb nå enn før. Da jeg var med på OD jobbet jeg med mye rart, men aldri hjemme og aldri gjennom noe foreldrene mine hadde organisert. Jeg tømte et arkiv en gang for en bank. Jeg raket løv i parkene i byen en hel dag. Jeg bakte kaker og hadde stand med lotteri sammen med ei venninne en gang (da fikk vi inn mye penger...).

Curler vi litt for ungene når vi ikke forventer at de klarer å finne noe å gjøre på egen hånd?

Ja, det er nok mye curling ute å går.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-16, 16:28   #348
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Mange i min klasse hadde problemer med å finne jobb, de aller fleste jobbet hjemme.
Det gjorde jeg også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 16:28   #349
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er veldig enig i at det er viktig å se på mer enn bare "se og opplev hva de fæle tyskerne gjorde". Særlig er de siste årenes påpekning av tidligere tabuer i Norge, om politiets deltagelse, og ikke minst, den norske eksil-regjeringens egentlig helt utilgivelige unnlatelser, og den generelle unnlatelsessynden i det norske folk, en følelse av at dette ikke angikk oss, men de "fremmede", veldig viktig å diskutere og reflektere over. Og mye vondere og vanskeligere.

Jeg tar med meg masse innspill til hvordan vi skal jobbe med skolen i for- og etterkant av turen, og ikke minst til bruk av bussturen.

Gammel 15-04-16, 16:29   #350
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Mange i min klasse hadde problemer med å finne jobb, de aller fleste jobbet hjemme.
Det gjorde jeg også.

Så rart. Jeg kan ikke huske at jeg fikk nei et eneste sted jeg var og spurte. Da tenker jeg at OD har utspilt sin rolle hvis ikke næringslivet er interessert i arbeidskraften de unge tilbyr.

Gammel 15-04-16, 16:31   #351
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg skulle i motsetning til de fleste her ØNSKE at mine barn kunne få reise med Hvite busser. Siden de ikke får det her vi bor, kommer vi til å reise dit med dem selv, men da blir det jo ikke optimal alder for dem alle tre. Vi må vente i hvert fall til yngstemann er 12, og da er jo allerede eldstemann 18.

Gammel 15-04-16, 17:23   #352
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle også ønske at barna mine fikk dra med Hvite busser.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 17:58   #353
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke det at jeg ikke vil at mitt barn skal dra med hvite busser, eller at jeg mener at det utelukker å lære mer om norsk krigshistorie. Men det er da mulig å fremdeles påpeke det problematiske, på flere plan. Vi har a) det økonomiske, b) de ulike måtene mennesker takler denne type opplevelser og c) når en aktør er enerådende på markedet så stiller det høye krav til hva man formidler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 18:23   #354
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Synes ikke det er noe rart i det hele tatt! Men desto tydeligere blir forskjellene også.

Det er sant.

Gammel 15-04-16, 19:35   #355
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Så rart. Jeg kan ikke huske at jeg fikk nei et eneste sted jeg var og spurte. Da tenker jeg at OD har utspilt sin rolle hvis ikke næringslivet er interessert i arbeidskraften de unge tilbyr.

Alle arbeidsgivere jeg har vært i kontakt med i forbindelse med OD (hjalp elever) har vært tydelige på at dette var for å gi ungene et innblikk i abeidslivet + gi penger til en god sak. Som regel er det mer jobb enn hjelp å ta inn en ungdom for 1 dag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 19:35   #356
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener det er i hvert fall to arrangører, mener vi får tilbud fra begge.

Gammel 15-04-16, 20:10   #357
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Når skolen vår deltar på OD er arrangementet på skolen direkte rettet mot de som reserverer seg mot arrangementet. Det er altså laget for å sysselsette dem sånn at de ikke får en fridag mens de andre elevene jobber, og disse elevene får ikke OD noe for. Det er jo nettopp det som er poenget; de ønsker av ulike grunner ikke å gi penger til aksjonen ( ). Denne gruppa blir dessverre større og større; nå er det så mange at jeg og mange med meg stiller spørsmålstegn ved om det er riktig av skolen å delta på OD.

Altså, reservere seg mot å støtte en god sak?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-16, 20:16   #358
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jepp. Det er veldig vanlig. Jeg tipper at 1/3 av elevene våre reserverer seg nå. Stor vgs med ca 1400 elever.

Gammel 15-04-16, 20:33   #359
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jepp. Det er veldig vanlig. Jeg tipper at 1/3 av elevene våre reserverer seg nå. Stor vgs med ca 1400 elever.

Why?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-16, 20:40   #360
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det det de gjør, eller er det bare gidder-ikke-jobbe?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.