Helt nytt kjøkken - tips og triks?
Vi har kjøpt ny bolig, som står ferdig om et drøyt år. I neste uke skal vi til Sigdal for å plukke ut kjøkken. Standard er Uno. Veldig enkelt, og langt mindre skap og skuffer enn vi ønsker oss. Det kan godt hende vi velger Uno; jeg synes innredningen er enkel og pen (har dog bare sett den på bilde), men vi kommer til å gjøre en del tilvalg, både for å få mer oppbevaringsplass, og fordi vi elsker å lage mat/henge på kjøkkenet, så det er der vi vil legge pengene. 
Vi har aldri valgt nytt kjøkken, og jeg lurer på om noen her inne har gode ideer de vil dele?
Har så langt notert meg:
- sokkelskuffer
- stekeovn litt oppe på veggen, ikke under kokeplatene
- underlimt vask (dette var noe jeg plukket opp i en gammel tråd da jeg søkte her på forumet. Googlet det, og det så lurt ut.)
- vask og utslagsvask (den ene kan til nød være litt mindre enn den andre)
Vi har sånne brede skuffer nå, og er veldig fornøyde med det. Her vi bor nå har vi ikke så mange, men jeg kunne godt tenke meg å ha både glass og servise i skuffer.
Vi skal ha både kjøleskap og fryseskap på kjøkkenet. Ikke integrert - såvidt jeg har forstått blir det mindre plass da.
Et par ting vi har snakket om, men er usikre på:
- sånn kran som kan trekkes opp og spyle - er det verdt det?
- håndtak eller skuffer/skap som man dytter på, så åpner de seg? (Jeg heller mot det siste. Min mor sier det blir fryktelig flekkete, men vi har ulik standard når det gjelder slikt. Fingeravtrykk kan jo bare tørkes bort.)
- gryteskap: er det hjørne som gjelder?
- benkeplate: Tre eller sten? Jeg synes tre er pent, og får gåsehud når jeg tenker på en kniv på avveie, som treffer stenplaten så det gnistrer. Hva er bra med sten? Og hvis tre: Heltre eller laminat?
- øy? Eller halvøy? Eller ingen av delene?
Legger ved bilde av plantegning, og det jeg tror er kjøkkenpakken som følger kåken. Vi kan jo egentlig ha kjøkkeninnredning hele veggen bortover til vinduet, da stue/kjøkkenrommet er ganske romslig.