|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Informasjonsrekkefølge i barneskolenJeg sitter i styrer og stell på skolen til ungene som gjør at jeg får med meg en del av det foreldrene fortviler over. En stadig gjenganger er informasjonsrekkefølge. Skolen praktiserer det slik at når det gjelder ting som lærerbytter, deling av klasser osv. så informerer de elevene først. Så sendes det umiddelbart ut informasjon til foreldrene i etterkant av dette.
![]() |
![]() |
#2 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenJeg skjønner godt argumentene, og så lenge informasjonen sendes til foreldrene så snart barna har fått den, burde det være greit.
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenHos oss informeres lærerne, så elevene, og så er jeg sannelig ikke helt sikker på om foreldrene egentlig informeres i noe eget skriv. Jeg tror at jeg i fjor kun fikk høre det via ungene(om vi ser bort i fra at jeg jobber på skolen, så dermed vet jeg jo innimellom det før dem.)
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenJeg synes det er en selvfølge at elevene informeres først. Jeg antar at de da også er i et fors hvor de kan stille spørsmål til noen som kan svare ordentlig.
![]() |
#6 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenJeg mener også at skolen gjør riktig. Ved å informere elevene først beholder der kontrollen på informasjonsflyten, og så lenge foreldre blir informert rett i etterkant så er det ikke et problem. For meg minner det mer om sying av puter under armene til duttelutten til mor og far at foreldre skal få si dette til ungen sin selv. (For unger med mer tilpassede behov, for stabilitet er en viktig forutsetning for skolegang er situasjonen annerledes, og det håper jeg skolen er klar over og tar hensyn til. )
![]() |
#7 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenHos oss får og ungene vite det førstil og deretter foresatte om vi får beskjed, det kommer an på saken.
![]() |
#8 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenJeg synes det er greit og rimelig at elevene får vite først, men jeg forventer at foreldrene blir informert kort tid etterpå.
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenJeg syns det er helt riktig at informasjonen først gis direkte fra skolen til elevene. (Og jeg tror det er noen foreldre som helst vil at barna skal gå i barnehagen til de er ferdig med videregående, med full kontroll på alt..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenJeg syns det er korrekt informasjonsrekkefølge. Skolen vår gjør det samme. Jeg tror de unnvek fra det en gang: etter Utøya. Flere elever på ungdomsskolen var rammet, og vi fikk beskjed om at dette skulle snakkes om på skolen, så de barna som burde forberedes kunne foreldrene snakke med på forhånd.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenSå bra. Jeg har vært helt enig med skolen om dette, men det er så mange foreldre som reagerer som jeg lurte på om jeg var kalibrert feil.
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolen
Jeg er helt enig, og det er slik det praktiseres her også.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Det virker som om skolens ledelse ikke har full oversikt over fungerende e-postadresser til alle foreldrene. At dette er noe læreren sitter på. For vi får e-post hvis det er læreren som informerer og ranselpost hvis det er ledelsen.
![]() |
![]() |
#15 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenVår skole praktiserer det på samme måte. Skolen vil kunne begrunne og svare barna mye bedre enn jeg som forelder kan.
![]() |
#16 |
|
Dette er litt på siden av det du spør om, men jeg er litt satt ut av manglende informasjonsflyt. At man overlater til hver enkelt lærer å ha egne epost-lister fremfor et fellessystem?
![]() |
#17 |
på slep
![]() Sv: Informasjonsrekkefølge i barneskolenVi får ikke noe informasjon fra skolen på e-post. Det er ranselpost, nettløsning eller sms som brukes. Ikke alle foreldre har e-postadresse har jeg erfart.
![]() |
#18 |
|
Men skal det at noen ikke har ekskludere alle de som faktisk har?
![]() |
#19 |
på slep
De har andre kanaler de bruker til informasjon. Jeg har aldri savnet å få felles informasjon fra skolen på e-post. Jeg vet at skolen samler inn adressene slik at de har dem for jeg har fått lister til bruk for FAU.
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Trondheim kommune har akkurat innført Den Digitale Meldeboka til alle grunnskolene. Og på de to (?) månedene denne har vært aktiv, har vi fått mer info fra skolens ledelse enn vi har fått de siste to årene til sammen. Det er veldig klart at denne tjenesten dekker et stort behov for formelle og fungerende informasjonskanaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|