Sv: Straffenivået for voldtekt av barn
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Utdanning, behandling og, om nødvendig, forvaring for å beskytte folk mot seg selv og samfunnet mot dem er jeg for. Økt straff er jeg mot. Det å bare låse inn overgripere eller voldelige i f.eks 10 år i steded for 3 som straff er jeg ute av stand til å se at skal ha noen særlig positiv effekt.
Ja. Men det gjelder jo all annen kriminalitet også, så hvis det er den relative lengden på straffen for voldskriminalitet kontra andre forbrytelser det er snakk om, spiller det forsåvidt ikke så stor rolle for diskusjonen om man får 10 eller 3 år for en voldtekt, men det spiller rolle om man får vesentlig kortere eller vesentlig lengre straff enn man gjør for f.eks. et underslag. Sånn for signaleffektens skyld.
(En annen sak er at det kan tenkes straff som virkemiddel er mer effektivt i forhold til "hvitsnippforbrytelser" enn når det gjelder vold og seksuelle overgrep - kanskje hvitsnippkriminelle handler mer rasjonelt og logisk enn voldsforbrytere, i større grad tar hensyn til risikoen for fengselsstraff, og i mindre grad er psykisk ubalansert/mentalt forstyrret. Jeg vet ikke om det er tilfelle, men det høres ikke helt usannsynlig ut.)