Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-16, 12:55   #821
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Siste i Flatland-trilogien på lydbok: Det finnes ingen helhet. På Kindle er det Generation Loss av Elizabeth Hand.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 23-05-16, 13:02   #822
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terry Pratchett: Night Watch. Fordi atte det er syrinsesong.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 23-05-16, 16:11   #823
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har akkurat fullført to vagt tematisk koblete romaner:

The Temple of the Golden Pavillion av Yukio Mishima. (Jada, bruker engelsk tittel siden jeg ikke leser japansk og dermed måtte ty til en oversettelse.)

Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll.

Begge er skildringer i romans form av hendelser fra virkeligheten, og legger seg tett opp til kjente begivenheter; begge omhandler en brannstifter. Begge var helt fenomenal lesning, på nokså forskjellig vis. Mishima gjør brannstifteren (en ung zenbuddhist-munk som ender opp med å sette fyr på sitt eget tempel) til romanens fortellerstemme, og skildrer alt fra hans synspunkt; han maler et bilde av psykisk sykdom som inneholder detaljer og perspektiver som er uvante for de fleste. Heivoll inkluderer seg selv og sin egen personlige historie i romanen, og setter sin egen utvikling i kontrast til pyromanens, uten å besvare alt for mange spørsmål underveis.

Det var egentlig litt tilfeldig at det ble sånn; Mishima dukket opp som månedens bok på et annet forum jeg frekventerer, Heivoll hadde jeg hatt liggende i "bør leses snart"-haugen en stund, dermed gikk jeg rett fra den ene til den andre.

Gammel 23-05-16, 16:14   #824
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Terry Pratchett: Night Watch. Fordi atte det er syrinsesong.

Har jaggu ikke lest den mer enn én gang, da den var ny. Tror den sitter fast som høydepunktet i hele Discworld-serien.

All the little angels rise up...

Gammel 23-05-16, 17:31   #825
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Har jaggu ikke lest den mer enn én gang, da den var ny. Tror den sitter fast som høydepunktet i hele Discworld-serien.

All the little angels rise up...

Den er vel verdt en gjenlesning (eller fire ).

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 23-05-16, 17:51   #826
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser Krigen har intet kvinnelig ansikt, som en slags tematisk videreføring av kvinnelivene i Bitterfitta, som var forrige bok.

Mulig jeg må ha noe Pratchett som pausefisk, for dette er rimelig heftig.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 27-05-16, 21:50   #827
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Orhan Pamuk: Noe fremmed i mitt sinn.

Gammel 29-05-16, 11:29   #828
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

An-Magritt av Johan Falkberget (1940). Jeg har lest den for lenge siden, men rota meg aldri til å finne/skaffe/låne de tre andre bøkene i Nattens brød. Nå har jeg fått dem av mamma og går løs på An-Magrit før jeg tar de uleste. Den åpner rimelig sterkt.

Etter å ha slitt meg gjennom The Path to Tyranny (som var boka jeg egentlig holdt på med), kost meg med The Slow Regard of Silent Things, og selvsagt i disse dager, Night Watch, er jeg i gang med An-Magritt igjen.

Har jeg fokuseringsproblem tro?

Strå er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 11:39   #829
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Frank McCourt, Angela's ashes. Lydbok lest av forfatter, med irsk aksent.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 02-06-16, 13:44   #830
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

The road to Little Dribbling av Bill Bryson. Veldig fornøyelig for en anglofil som meg.

Gammel 02-06-16, 14:16   #831
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Lois McMaster Bujold: Barrayar (etter å ha slukt Shards of Honor på bekostning av nattesøvn).

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 02-06-16, 17:46   #832
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Standard

Lois McMaster Bujold: Barrayar (etter å ha slukt Shards of Honor på bekostning av nattesøvn).

De to bør helt klart leses som en enhet. Barrayar forblir en favoritt ikke minst pga. ymse helt fantastiske scener (de som har lest den vil skjønne hva jeg sikter til med "shopping").

Gammel 02-06-16, 21:32   #833
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Buddenbrooks av Thomas Mann, siden man nå er i eine Hansastadt.

- No. 4 -
Gammel 11-06-16, 11:32   #834
Normy
Superduperaktiv

Normy sin avatar

Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Historie om et ekteskap av Geir Gulliksen

Normy er ikke aktiv  
Gammel 11-06-16, 11:46   #835
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg er fortsatt fullstendig på Vorkosigan-kjøret, nå The Vor Game (siden sist har jeg også lest The Warrior’s Apprentice og The Mountains of Mourning). Jeg vurderer kanskje en liten pause etter denne. Kanskje.

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 11-06-16, 22:25   #836
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Standard

Jeg er fortsatt fullstendig på Vorkosigan-kjøret, nå The Vor Game (siden sist har jeg også lest The Warrior’s Apprentice og The Mountains of Mourning). Jeg vurderer kanskje en liten pause etter denne. Kanskje.

Er det første gangen du leser disse?

Gammel 11-06-16, 23:31   #837
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Siste i Flatland-trilogien på lydbok: Det finnes ingen helhet. På Kindle er det Generation Loss av Elizabeth Hand.

Cass Neary er faktisk slett ikke noe ueffent bekjentskap. Nå er jeg godt inni nr. 2: Available dark, fremdeles Elizabeth Hand.

- No. 4 -
Gammel 12-06-16, 01:35   #838
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Er det første gangen du leser disse?

Jupp. Men jeg har lest Chalion-serien fra før.

Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 12-06-16, 10:31   #839
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Fordi overlevelse ikke er nok av Emily St. John Mandel.

banana er ikke aktiv  
Gammel 12-06-16, 23:06   #840
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tørk aldri tårer uten hansker, Jonas Gardell. Snart ferdig med bind 1. Jeg synes den er helt fantastisk. Og veldig trist. Særlig i dag etter Orlando.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.