Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye plass bør en idrett få ta?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-16, 19:03   #61
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg merker at mange av de som svarer har yngre barn enn deg jeg har. Jeg ville nok svart "bursdag foran idrett" for noen år siden, men nå svarer jeg altså "høre med trener om de fremdeles klarer å stille lag" før man evt. velger bursdag".

Jeg er også der. Vi får vite noen uker i forkant hvilke kamper gutta skal spille. I tillegg kan vi gi beskjed i forkant dersom det er datoer vi vet at vi ikke kan spille. Nå er det sjeldent bursdager har kræsjet med kamper (eller opptredener med korpset) og som regel får vi til begge deler. Når det gjelder treninger går definitivt bursdager foran. Det kommer også litt an på hvor nær bursdagsbarnet er.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 19:15   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Men det er vel ikke noe nytt? Sånn var det når jeg spilte fotball for 25 år siden også.

Det er godt mulig, men jeg skjønner ikke hva det eventuelt skal være et argument for eller i mot?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 19:43   #63
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det kamp hver uke fra våren i 1. Klasse. Det varer vel ut september.

Gammel 12-06-16, 19:44   #64
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bor på et sted med en nokså liten skole og et lokalt fotballag. Det betyr at veldig mange går på fotball og at lagene har såpass få spillere at de ikke kan stille til kamp dersom f.eks. halvparten av spillerne er i bursdag.

Min sønn er en av tre gutter på trinnet som ikke spiller fotball. Så jeg pleier å forhøre meg dersom vi skal ha bursdag, sånn at det ikke kræsjer. Jeg vet at bursdag har prioritet over trening, på flere av lagene går alle i samme klasse og dermed blir alle invitert. Så det er bra at de heller avlyser trening enn at noen skal oppleve at nesten ingen kommer i bursdagen deres.

Jeg er vel litt todelt på hvor mye tid idrett skal ta. Jeg ser jo at for de som vil satse, så er mange treninger positivt. Men dersom det ikke er mulig å være med uten å ha masse treninger, så syns jeg det blir dumt. I fotballklubben i sentrum her er det litt sånn. Der er det forventet av tenåringene trener 3-4 ettermiddager i uken og flere morgener. Da er det ikke mye tid igjen til andre ting når kampene kommer i tillegg. Det typiske er da at veldig mange slutter og andre trener såpass mye at mange av dem pådrar seg skader. Sønnen til en bekjent måtte slutte som 17-åring etter for store slitasjeskader på knærne.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 21:01   #65
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg merker at mange av de som svarer har yngre barn enn deg jeg har. Jeg ville nok svart "bursdag foran idrett" for noen år siden, men nå svarer jeg altså "høre med trener om de fremdeles klarer å stille lag" før man evt. velger bursdag".

Dette.

Vår bedriver ungdomsidrett og ikke barneidrett.

Her trumfer trening og kamper bursdag. Han trener 4 dager i uken og har 1 kamp pr uke i seriesesong.

Han har tatt et valg ved å signere kontrakt med klubb, vi vet allerede ved oppstart i sesong når cuper og treningsleire er, noen uker før seriestart har vi oversikt over alle seriekamper ut året. Han er komfortabel med det. Men nå feirer ikke mange bursdag her lengre. Han går ut med et par kompiser på pizza og kino - og da fortrinnsvis lagkompiser.

Jeg er riktignok ikke tilhenger av alt som legges til sommerferie, hvis ungene skulle vært med på alt som er av cuper og treningsleire hadde det tatt 5 uker av juli/august, klubben har heldigvis droppet 2 av cupene i år og er heller med på helgecuper.

Gammel 15-06-16, 12:47   #66
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Grunnet ustabilt vær har vi sittet på gjerdet ifht bursdagsinvitasjon. Jeg og en annen mamma bestemte oss lynkjapt søndag kveld for klassefest for våre to sønner tirsdag. Meldinger sendt søndag og invitasjon mandag. Fest tirsdag. Mange hadde korpsavslutnin, håndballavslutning, ramadan+++. Likevel kom 19 av 25! Det hadde vi aldri trodd, men bursdager er høyt prioritert.

Gammel 15-06-16, 13:01   #67
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Her er det aldri seriekamper i helgene, og vi ville nok prioritert bursdag foran fotball, men begge mine er jenter, det er kanskje mindre seriøst enn guttefotballen.

Det er nok veldig ulikt fra lag til lag. Hos oss er definitivt jentene minst like "seriøse" og ambisiøse som gutta. Bursdager har likevel definitivt førstepri både for 2.- og 4.-klassingen, men de er begge alene på laget i sine respektive klasser, så det blir ikke noe praktisk problem å få fylt opp plassene deres. (Seriespill fra 1. klasse her også, for øvrig, én gang i uka fra ultimo april til medio juni, og så tilsvarende halvannen måned på høsten.)

Ser for øvrig at håndballen har høyere prioritet enn bursdager hos flere, men det er kanskje tilfeldig og litt opp til den enkelte familie.

Gammel 15-06-16, 13:12   #68
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Her er det trening to ganger i uken og kamp to ganger i uken

Når begynner de med dette? Jeg kan ikke forestille meg at jeg skal klare å følge opp en idrett som tar så mye tid, selv om jeg har bare ett barn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 13:18   #69
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Når begynner de med dette? Jeg kan ikke forestille meg at jeg skal klare å følge opp en idrett som tar så mye tid, selv om jeg har bare ett barn.

Min 9-åring trener 4 ganger i uka (men 2 av dem er på "akademiet", altså ikke med laget), og har ofte 2 kamper i tillegg. Det skyldes at laget er oppmeldt i tre serier (to med femmerfotball og en med sjuer, et årskull opp), og med 16 spillere til rådighet blir det noen som må spille to kamper i uka.

Gammel 15-06-16, 13:31   #70
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

9-åringen trener 2 ganger i uka og har 1 kamp i uka. Eldste har jeg ikke oversikt over. 1 kamp og 1 trening hvert fall.

Gammel 15-06-16, 14:05   #71
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to veldig aktive barn, begge spille fotball og mannen og jeg er trener/kontaktperson for det ene laget. I mine øyne trumfer bursdager alltid kamp. Bare vi får beskjed i god nok tid, så klarer vi alltids å låne nok spillere til at kampen blir gjennomført.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 17:11   #72
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Etterhvert kommer de jo seg til og fra treninger selv, litt avhengig av hvor man bor. Og man bedriver samkjøring til bortekamper, alle foreldre kan ikke være med på alle kamper.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 17:37   #73
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Begge mine spiller fotball (og stort sett resten av klassen også), og jeg synes at bursdager trumfer trening, men ikke turneringskamper. Det er tross alt ikke snakk om mange turneringer i året, så jeg skjønner ikke at disse skal by på store problemer.

(Mine førsteklassinger har ikke begynt med seriespill ennå.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 22:22   #74
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Normalt tar ikke fotball i 1. klasse så mye tid. Hos oss har de trening en dag i uken og en kamp i uken. Slik har de hatt det i 2. klasse også.

Gammel 16-06-16, 08:55   #75
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Femteklassingen her har fotballtrening to ganger i uka (1 time hver gang), kamp en gang i uka, turn tre ganger i uka (hhv 2, 2, og 2,5 timer), og konkurranse ca 3 ganger i året. Den "oppfølgingen" vi bedriver er å se til at frøken vims kommer seg avgårde i riktig tid, og husker å ta med seg drikkeflaske, og stille opp på de pliktene vi har i forhold til dugnader. En sjelden gang, når hun har ekstra dårlig tid, eller det er ekstremt dårlig vær, kjøres hun, ellers går eller sykler hun til og fra alt av treninger selv. Når jeg har tid, og det passer slik, stikker jeg bort og ser på hjemmekampene deres. Men langt fra alle. Sånn sett er det mindre oppfølging nå enn da hun gikk i førsteklasse og bare hadde ei turntrening og ei fotballtrening i uka, men måtte følges på alt.

Den ene tredjeklassingen har fotball to ganger i uka og kamp en gang i uka, noe som følges naturlig opp ved at pappaen er trener. Den andre tredjeklassingen har judo en gang i uka og turn en gang i uka. Hun går selv til og fra judoen, men skysses/følges til og fra turn (som hun nå for øvrig vil slutte på) fordi det ligger midt i sentrum, og jeg synes hun er for liten til å gå dit selv. Men der er det ingen dugnader eller andre forpliktelser. Så vår tidsbruk har gått ned i forhold til oppfølging av barnas fritidsaktiviteter, selv om deres tidsbruk har økt.

Bursdag trumfer trening, kamp trumfer bursdag. Stort sett. Jeg driver i disse dager og planlegger bursdagsfeiring for femteklassingen. Det hadde passet bra neste helg, men da dropper vi det, nettopp fordi de er påmeldt cup, og har kamper både lørdag og søndag. Søndag er de tidlig ferdig, så vi kunne for så vidt hatt det på ettermiddagen, men jeg fant ut at guttelaget har sin siste kamp sent, og en del av de guttene hun vil invitere spiller der. Derfor flytter vi bursdagen til fredag i stedet. Jeg forholder meg ikke til hvem som måtte ha trening/aktiviteter da, for skal vi ta hensyn til det blir det umulig å finne et tidspunkt.

Nå er det jo også slik her at alle jentene på 05-laget går i samme klasse, og har de samme vennene, så sjansen er stor for at dersom en er bedt i bursdag så er ca hele laget også bedt. Så om noen la bursdagsfeiring til kampdag, og bursdagen skulle trumfe kamp, så måtte kampen rett og slett avlyses. Og det blir jo litt håpløst i forhold til de andre lagene i serien. Men det har skjedd flere ganger at treninger har blitt avlyst, fordi hele laget har vært bedt i bursdag. Og det har vært helt uproblematisk.

Turnkonkurranser (troppsturn) trumfer så og si alt (unntatt konfirmasjoner, bryllup, begravelser etc i familien), også fotballkamper, hvis det kolliderer. Der har hun tross alt fått tilbud om, og sagt ja til å være med på et konkurranseparti, og da forventes det at hun prioriterer dette. I oppkjøringen mot konkurranser må hun også prioritere trening framfor både bursdager og fotballkamper. Særlig den treninga som kun går på frittstående, siden det skal øves inn et program sammen med resten av gruppa.

Når det gjelder judokamper/turneringer, så lar jeg ungen velge selv hva hun vil prioritere, det er tross alt en individuell idrett, og hun driver på for gøy, uten voldsomme ambisjoner.

Sist redigert av My : 16-06-16 kl 09:26.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-16, 17:29   #76
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hvor mange kamper er det, egentlig? Her er det jo ikke seriespill før i 13-14 årsalderen, så her er det snakk om 3 turneringer før sommeren, og 3 på høsten. Og kanskje 1-2 i løpet av vinteren.

Fram til de var 8 år,spilte de kamper en dag hver 14.dag.Etter det en gang i uken

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-16, 18:56   #77
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Min 9-åring trener en gang i uka og har litt i underkant av en kamp i uka i tillegg. Mao ikke likt overalt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.