Sv: Har du slurvet med skattetrekket?
Logger inn på skatteetaten og later som jeg skal bestille skattekort:
http://www.skatteetaten.no/no/Skjema...le-skattekort/
- Ser på siste lønnsslipp og legger inn tallene for lønn hittil i år og forskuddstrekk/skattetrekk hittil i år.
- Beregner raskt hva jeg kommer til å tjene i år (tjent hittil + månedslønna ganget med antall måneder igjen i år) og fyller inn tallet - mulig det står et tall i skjemaet som er beregnet ut fra gud-vet-hva (selvangivelsen forleden år eller noe, kanskje).
- Fyller ut formue (ser på skatteoppgjøret som kom i går) som for min del er ligningsverdi på bolig.
- Fyller ut beregnet rentefradrag for 2016 (ser på skatteoppgjøret og senker beløpet litt, rentene har gått ned).
- Fyller ut hvis det er noe annet, foreldrefradrag og slikt, evt reisevei til jobben.
- Så kommer det ut en beregning til slutt, på hvor mye skatt jeg skal betale i år. Trekk fra det du allerede har betalt, og rask hoderegning sa meg at det vanlige skattetrekket blir for lite.
- Trykk for nytt skattekort eller "avbryt" hvis du ikke trenger/gidder å endre - jeg ber bare lønningsdama vår å trekke meg femhundre eller tusen mer pr måned.
|