Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sommeravslutning. So last year?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-16, 10:16   #221
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommeravslutning. So last year?

Vi har venneinndelte årstidsgrupper. Null stress, synes jeg.
Gruppe en - høstaktivitet (tur til X, de som vil møter opp),
gruppe 2 sender ut invitasjon til juleavslutning- lærer bestemmer dato,
gruppe 3 - våraktivitet, tur til X, de som vil møter opp og
gruppe 4 sommeravslutning, lærer bestemmer dato.

Gammel 21-06-16, 10:20   #222
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg liker vår skole jeg. Felles trinnopplegg i gymsal, deretter ordner hver klasse for seg mht bespisning. I år hadde jeg med (hold dere fast) kanelgifler og en pakke First price sjokoladekjeks. Rubb og stubb ble spist opp, det være seg kjøpeposer eller hjemmebakt, posen med moreller og druer gikk også ned på høykant. Er det så nøye da?

Selv om jeg ikke en gang gidder å bake til slike avslutninger, betyr ikke det at jeg ikke KAN bake. Jeg baker både nydelig ostekake, kjempedigg eplekake, vafler og flotte sjokoladetog når jeg må. Men jeg koser meg ikke. Men jeg ville aldri i verden ha avspasert fra jobb for å bake til en skoleavslutning. Sånn er det med den saken. Ikke liker jeg stress heller. Så da gjør jeg det slik, uten et snev av dårlig samvittighet.

Folk som moraliserer over andres kake spyr jeg av.

Veldig enig! Nettopp, er det så nøye da?

Tredjeklassingene skulle ha med noe godt til et felles bord på skolen i dag, og da fikk mine lage spyd, med halve minibrownies fra kjøpekakehylla i butikken, marshmallows, jordbær og blåbær. De lagde det selv i går kveld, sammen med ei venninne, og var helt i ekstase og gledet seg masse til å ha det med. Jeg har heller ikke dårlig samvittighet, selv om jeg synes de minibrowniesene smaker fælt, og de inneholder palmeolje. Ungene syntes det var superstas, de kunne lage det uten min hjelp, godsakene blir trolig spist opp, og de får da så mye hjemmelaget og sunt og palmeoljefritt ellers.

Sist redigert av My : 21-06-16 kl 10:28.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 15:58   #223
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Faren her i huset baker like ofte som mor. Han liker best å bake gjærbakst, men baker det som trengs. Selvfølgelig.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 16:53   #224
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faenisatanshelvete, nå kom jeg på at jeg må ha med noe mat i morgen også, ikke bare kake.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 17:06   #225
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann baker til mine barns avslutninger. Jeg ender gjerne med å kjøpe med noe fra baker'n, hvis jeg har påtatt meg bakeansvar i et anfall av bevisstløs optimisme. Shame on me. (Men Pascal bør være fornøyd med det, i det minste.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 17:23   #226
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

På hjemmebane her baker far mest. Men hvem er aktiv i enhver slik debatt? Kvinner. Det hadde vært artig å sett en reell nasjo al statistikk på det.

For min del er det viktigere at flere fedre kommer på banen mht slikt enn at kvinner skal ha dårlig samvittighet for å lage kake fra pose. Ferskvarediskrn på Meny er min venn i enhver slik setting. Tidligere har jeg nevn på fp at jeg har hatt med druer når det stod kake. Fikk da beskjed her inne om at det var sabotering av klasseavslutningen. Jeg skjønner det enda ikke. Er ikke frukt kos og godt? Spiller det noen rolle st moren til Hendav tok med krydret pakora når det stod at jenter skulle ha med kake? Selvsagt ikke! Sosialt samvær er det viktigste.

Gammel 21-06-16, 17:27   #227
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det kaker/ frukt som blir bedt om, ingen sabotasje her.
Ifjor hadde vi visning da det var skoleavslutning, druer og jordbær rett fra Kiwi tok vi med da.

Gammel 21-06-16, 19:43   #228
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss står det alltid fruktfat eller kake i invitasjonene. Frukt er jo kjempepopulært.

Sabotasje?? Det er jo bare for dumt.

Gammel 21-06-16, 20:15   #229
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sabotasje!!

Gammel 21-06-16, 20:27   #230
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Tips til mat på avslutninger;

Ta med en stor bolle og salatbestikk hjemmefra. Oppsøk nærmeste meny/kiwi etc, og kjøp;
Ferdig salatblanding (vasket), minitomater, oppskåret mango (eller annet i småbiter). Noen steder har de også ferdigkokt pasta. Salatkylling og fetaost i olje (de små halvmåneformede). Plukk med en loff eller focaccia fra brødhyllen og evt dressing (svansø har gode).

På skolen flerrer du opp posene og slyfler alt i bollen, blander og ser bort på en annen mamma som gjør akkurat det samme og konstaterer at vi ikke har snakket sammen...

Gammel 21-06-16, 20:37   #231
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her står det alltid at man skal ha med enten frukt eller kake. Det meste blir spist uansett. Til juleavslutningen i fjor var det bare to som hadde med kake og alle de andre hadde med en pose klementiner. Dere skulle sett hvordan alle barna (og noen voksne) styrtet opp fra stolene og trengte seg fram til buffeten for å sikre seg en bit av de to kakene. Ingen tvil om hva som er foretrukket, men altså, sabotasje å ha med frukt?

Gammel 21-06-16, 21:44   #232
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn. Da har jeg bakt og pyntet kake, kjøpt nescafepulver (for helvete), bakt pizzasnurrer og kjøpt gaver. Så er det bare å håpe at jeg finner en blomsterkvast på veien til skolen i morgen, der jeg skal møte halv fem for å ordne til. Og ikke glemme noe. Hvor er vannkokeren igjen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 22:04   #233
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper kake til avslutninger helt uten skam. Sendte med poden to slike rullekaker hin dagen og alt ble oppspist
Jeg har bestilt ferdigsmurt til hyggekveld også jeg, og trodde jeg skulle komme unna med det. Men hun som tok imot bestillingen skulle på samme hyggekvelder
Men jeg skallet meg ikke altså, men lo hjertelig.

Vi må slutte å ta ting så forbanne høytidelig. Det er samvær med kaffe og mat, ikke noe mesterskap i foreldregjerning.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 22:09   #234
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Rundt tidspunktet jeg disputerte, og med ymse slitsomme utfordringer i nær familie, stilte jeg på et sånt "ta med mat"-arrangement uten en gang å makte kjøpe med en kjekspakke. Gikk bra det også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-16, 23:22   #235
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Å bake en kake er hverken høytidelig eller et mesterskap. Det er å bake en kake, i min verden.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 06:24   #236
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Å bake en kake er hverken høytidelig eller et mesterskap. Det er å bake en kake, i min verden.

Ja, og når man ikke har tid eller lyst til å bake så lager man en posekake, eller kjøper en ferdigkake. Og det er helt greit!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 07:26   #237
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Sånn. Da har jeg bakt og pyntet kake, kjøpt nescafepulver (for helvete), bakt pizzasnurrer og kjøpt gaver. Så er det bare å håpe at jeg finner en blomsterkvast på veien til skolen i morgen, der jeg skal møte halv fem for å ordne til. Og ikke glemme noe. Hvor er vannkokeren igjen.

Husk å skinne! :shine:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 07:49   #238
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å sy gardiner er å sy gardiner. Vanligvis en rett søm tvers over, ikke akkurat rocket science. Jeg gjør ikke det. Punkterer sykkelen min kjøper jeg ny slange, i stedet for å lappe. I noen tilfeller leverer jeg også sykkelen til noen på sportsbutikken og får dem til å bytte slange for meg.

Ingen big deal å røre sammen ei kake for meg heller, jeg har oppskrifter jeg vet funker, som regel har jeg det jeg trenger i skapet, og innkjøp av posemix blir derfor bare ekstra arbeid. Men for eksempel på fredag, da skal jeg ha barnebursdag, og har tenkt til å bruke torsdag ettermiddag på å forberede den. De kakene jeg eventuelt baker blir til barnebursdagen. Av alle ting er det i tillegg mi uke til å ha med kake til fredagskaffen på jobb. Det har jeg derimot ikke tenkt til å bruke tid og stekeovnskapasitet på dagen før barnebursdag. Ikke engang posekake. Derfor blir det vel til at jeg blander en vaffelrøre i all hast fredag morgen og tar med på jobb (vi har to doble vaffeljern på jobb), og steker vafler. Hadde jeg ikke hatt vaffelrøre "i fingrene", slik at jeg lager det nærmest i blinde, eller hvis jeg syntes det var pyton å stå og steke, så hadde jeg trolig stukket ut i løpet av arbeidsdagen og kjøpt en boks med is og litt jordbær. Eller en kjøpekake. De på jobb hadde pent fått greie seg med det, vi har tross alt kake til fredagskaffen annenhver fredag året rundt.

Andre kan ha andre grunner. Eller rett og slett at kakebaking for dem er å sy en gardin for meg.

Det er uansett ikke noe jeg gidder, eller har noe med å spekulere i. Folk får beskjed om å stille med kake på avslutning, uavhengig av om de er vant med, eller liker å bake, og da må man bare godta de kakene folk kommer med. Hvis man skal være så nøye på at det som kommer skal være "skikkelig bakst" får man heller samle inn penger og kjøpe inn fra et bakeri. Hvis noen myser på kakene og mistenker at en av dem er laget fra poseblanding, og dermed nekter å smake den, så får de klare seg uten kake. Det viktigste er at folk bidrar, på sin måte.

Sist redigert av My : 22-06-16 kl 13:39.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 09:10   #239
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så tror jeg nok det der med skam og skyld fordi man tar med posekake eller kjøpekake er noe som ble liggende igjen på 60-tallet et sted, og ikke en reell problemstilling for damer flest i dag. Dvs: det finnes jo mange gale damer som enda ikke har skjønt at de ikke får noe igjen for å legge lista høyt for seg selv, men andelen medsøstre, eller brødre som tisker og hvisker og hvem som har med hvilken kake på avslutning, vil jeg tro er forsvinnende liten. Jeg har i alle fall aldri hørt at slikt har vært et tema i min omgangskrets.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 09:38   #240
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så tror jeg nok det der med skam og skyld fordi man tar med posekake eller kjøpekake er noe som ble liggende igjen på 60-tallet et sted, og ikke en reell problemstilling for damer flest i dag. Dvs: det finnes jo mange gale damer som enda ikke har skjønt at de ikke får noe igjen for å legge lista høyt for seg selv, men andelen medsøstre, eller brødre som tisker og hvisker og hvem som har med hvilken kake på avslutning, vil jeg tro er forsvinnende liten. Jeg har i alle fall aldri hørt at slikt har vært et tema i min omgangskrets.

Nemlig. Jeg tror som sagt også at dette er en konstruert problemstilling fordi media har for lite å skrive om. Det er utrolig få som egentlig bryr seg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.