Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Leser du drama (teaterstykker)?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-16, 09:38   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser du drama (teaterstykker)?

Eg les det i forbindelse med jobb. Og då vert det nok mest Ibsen. Peer gynt er jo eit dramatisk dikt, og då kutter eg ut alle kommentarar for å få det til å flyte best mogeleg. Eg ville absolutt lest det før du skal sjå det - då kan du konsetnrere deg om handlinga på ein heilt annan måte n du har det friskt i minnet. Og så er det vakkert, og med masse visdom i, og sånn sett kan det vere verd å lese i seg sjølv.

Dei andre Ibsen-dramaa omhandler ofte store omveltningar og masse...drama, og eg lar meg ikkje forstyrre av sceneanvisningane. Det vakre med dramaa er at ein, når ein les dei med f eks tre års mellomrom, alltid finn noko nytt, noko som ein ikkje oppdaga gongen før. Derfor les eg drama.

Gammel 01-08-16, 09:55   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser det innimellom, og en av de beste bøkene jeg vet, Lang dags ferd mot natt av Eugene O'Neill, er et skuespill. Så jeg synes du skal gi det et forsøk.

Gammel 06-08-16, 09:40   #3
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg les det i forbindelse med jobb. Og då vert det nok mest Ibsen. Peer gynt er jo eit dramatisk dikt, og då kutter eg ut alle kommentarar for å få det til å flyte best mogeleg. Eg ville absolutt lest det før du skal sjå det - då kan du konsetnrere deg om handlinga på ein heilt annan måte n du har det friskt i minnet.

Jeg hadde ikke tid til å lese det (drar i morgen), men kjenner delvis handlingen fra andre hold enn lesing.

Ellers var jeg bare innom tråden for å fortelle dere at Ibsen er på deres parti:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Da Peer Gynt kom ut, mente Ibsen at dramaet ikke var egnet til å bli oppført på en teaterscene; dette var et lesedrama.

Vi har fått en egen youtube-lenke med sammendrag som vi skal se i kveld. Tror spesielt for ungene at det kan være greit å se (selv om de faktisk kjenner musikken bedre enn meg.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:33.