Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ting som irriterer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-16, 23:21   #681
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting som irriterer

Når politihelikopteret henger over hustaket når jeg skal sove. 1) bråk 2) nysgjerrighet 3) antagelsen om at det antagelig betyr en fange fra Ila på rømmen.

Gammel 05-08-16, 23:32   #682
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

At folk med barn over tre år omtaler seg selv i tredjeperson til de ("Skal Mamma hjelpe deg?"). Er ikke det rart?

Hvorfor gjør man det egentlig til unger under tre år? Jeg kan ikke forstå annet enn at det er hemmende for språkutviklingen. Altså - jeg omtaler faren hennes som "pappa" (som i - "Gå til pappa for å få pusset tennene dine"), ikke ved navn, men jeg omtalte bevisst aldri meg selv som "mamma" til henne.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 05-08-16, 23:40   #683
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvorfor gjør man det egentlig til unger under tre år? Jeg kan ikke forstå annet enn at det er hemmende for språkutviklingen. Altså - jeg omtaler faren hennes som "pappa" (som i - "Gå til pappa for å få pusset tennene dine"), ikke ved navn, men jeg omtalte bevisst aldri meg selv som "mamma" til henne.

Enig, jeg bruker også "jeg" bevisst. Jeg har noen i familien som bruker navnet på ungen i stedet for å si "du". " Han Emil, han må gå og pusse tennene" , "Emilie må spise maten sin for å vokse seg stor og sterk" Jeg har kommentert det, uten effekt, så nå hyler jeg bare innvendig

Timar er ikke aktiv  
Gammel 06-08-16, 00:12   #684
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker jeg tenkte det samme, men så ble det bare veldig naturlig å snakke om meg selv i 3. person. Det bare ble sånn liksom.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 07-08-16, 17:51   #685
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør det og må prøve å ta meg sammen for å slutte. Jeg gjør det søren meg til 15 åringen innimellom og. :håpløs:

Einhyrningur er ikke aktiv  
Gammel 07-08-16, 19:04   #686
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personer som mener at vedkommende kan bare dra på løpetur når vi kommer tilbake fra ferie og at jeg skal dra og handle og lage middag, og som sutrer når det jeg fått tak i den klaustrofobisk overfylte og absurd trange Joker'n ikke er bra nok!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 07-08-16, 19:06   #687
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Personer som mener at vedkommende kan bare dra på løpetur når vi kommer tilbake fra ferie og at jeg skal dra og handle og lage middag, og som sutrer når det jeg fått tak i den klaustrofobisk overfylte og absurd trange Joker'n ikke er bra nok!

Gjør det sjæl! sier jeg da.

Gammel 07-08-16, 20:51   #688
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke forstå annet enn at det er hemmende for språkutviklingen. Altså - jeg omtaler faren hennes som "pappa" (som i - "Gå til pappa for å få pusset tennene dine"), ikke ved navn, men jeg omtalte bevisst aldri meg selv som "mamma" til henne.

Hvorfor skulle det være hemmende for språkutviklingen?
Alle våre tre har vært tidlig ute når det gjelder språkutvikling, men det var kanskje på tross av at både jeg og mannen omtalte oss selv i tredjeperson da de var helt små. Det var forøvrig ikke bevisst, det ble bare slik av en eller annen grunn. Jeg husker ikke når vi sluttet, det bare ble slik det også ettersom de ble eldre.

Gammel 07-08-16, 20:54   #689
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neh, kan ikke se at det er negativt for språkutviklingen, hvorfor skulle det være det?

Men det høres jo dumt ut. Jeg har så godt som sluttet. Men det hender fortsatt det kommer en "kom og gi mammaen din en kos!!" Eller "såså, det går bra, mamma passer på". Går vel over etter hvert, tenker jeg.

Gammel 07-08-16, 21:35   #690
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

... Men det høres jo dumt ut. ...

Nå har jeg selv for lengst sluttet å omtale meg som Mamma overfor avkommet, men jeg kan ikke si at jeg synes det høres dumt ut. Det tror jeg aldri jeg har tenkt.

I dag irriterer alt støvet som kom på verandaen etter tre uker ferie, mens byggherren på nabotomta hadde steinknuseri. (Og det gleder meg hemningsløst at jeg i hvert fall i tre uker slapp støyen).

Strå er ikke aktiv  
Gammel 07-08-16, 21:50   #691
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Nå har jeg selv for lengst sluttet å omtale meg som Mamma overfor avkommet, men jeg kan ikke si at jeg synes det høres dumt ut. Det tror jeg aldri jeg har tenkt.

Det har jeg heller aldri tenkt. Jeg reagerer ikke engang på det. Jeg tenker at det får være opp til hver enkelt hva de vil omtale seg selv som, og har ingen tro på at hvordan man omtaler seg selv skulle være hemmende for barn på noen som helst måte.

Gammel 07-08-16, 23:43   #692
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, de fleste lærer vel å snakke, før eller senere.

Det er vel noe med at for de aller minste, som så vidt har begynt å få et språk, er begrep som mamma, "sitt eget navn" etc lettere å forholde seg til enn "jeg" "du" etc, som jo skifter etter hvem som bruker dem. Derfor blir det mer naturlig å kalle seg selv mamma, og tiltale barnet med navnet sitt, på det stadiet. Så blir det vanligvis naturlig å slutte med det når barnet har kommet langt nok i utvikling til å skjønne greia med "jeg"-et . Men for noen blir det en vane, en kosete og kjærlig måte å snakke på, som man fortsetter med.

Tror ikke det er verre enn irriterende for folk rundt, og muligens flaut for barnet når det når en viss alder. Språkutviklinga går trolig sin gang uansett, hvis barnet er normalt stimulert på andre måter. Når jeg reagerer på at det blir gjort i tilfellet fjerdeklassingen jeg kjenner, er det fordi det kommer som en del i ei rekke av andre områder, hvor dette barnet behandles som mye yngre enn det er, av sine foreldre.

Gammel 08-08-16, 06:07   #693
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppdaget i går at hytt gjør det fremdeles til min snart 1. klassing. Ikke særlig ofte, men det skjer. Han har likevel veldig godt språk og har kontroll på jeg, du, vi, oss, meg, deg, han/ham og hun/henne.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 08-08-16, 11:05   #694
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Lydløs - eller så sender du ut en fellesmail om at det skal helst brenne på kontoret før noen ringer deg før klokken 09:30. Hos meg lærte de fort. Men fortsetter du å ta telefonen og hjelpe de, så tar det aldri (!!) slutt. BTDT

Jau... :noterer til neste gang jeg skal på ferie:
Ikke bare var det sånn store deler av de to første ukene av ferien, men jeg fikk kjeft i dag på første arbeidsdag fordi ting ikke hadde gått som planlagt på jobb mens jeg var borte. Denne dagen begynte dårlig og fortsetter enda verre ser det ut til.

Jeg ønsker meg en måned ekstra fri, med Netflix, HBO, potetgull og sjokolade.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Fordi posene fra taxfree ikke inneholder banan-biter.

Aldri hørt om, men nyttig info. Nå fikk jeg så lyst på banan-sjokolade at jeg vurderer å stikke innom Freia-utsalget for å kjøpe litt i "selvplukken" deres.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Krampe I bena! Hater det!

Tell me about it! Det er noe dritt! Finnes det i det hele tatt noe man kan gjøre med det? Noen ganger er det så ille at jeg klarer ikke å sitte eller ligge i ro, og må massere leggene (uten at det hjelper nevneverdig).

Gammel 08-08-16, 11:25   #695
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Jau... :noterer til neste gang jeg skal på ferie:
Ikke bare var det sånn store deler av de to første ukene av ferien, men jeg fikk kjeft i dag på første arbeidsdag fordi ting ikke hadde gått som planlagt på jobb mens jeg var borte. Denne dagen begynte dårlig og fortsetter enda verre ser det ut til.

Jeg ønsker meg en måned ekstra fri, med Netflix, HBO, potetgull og sjokolade.

Aldri hørt om, men nyttig info. Nå fikk jeg så lyst på banan-sjokolade at jeg vurderer å stikke innom Freia-utsalget for å kjøpe litt i "selvplukken" deres.

Tell me about it! Det er noe dritt! Finnes det i det hele tatt noe man kan gjøre med det? Noen ganger er det så ille at jeg klarer ikke å sitte eller ligge i ro, og må massere leggene (uten at det hjelper nevneverdig).

Tilskudd av magnesium kan hjelpe.

frukt er ikke aktiv  
Gammel 08-08-16, 11:29   #696
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Tilskudd av magnesium kan hjelpe.

Hmmm... Det må prøves. Takk for tips!

Gammel 08-08-16, 11:36   #697
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hmmm... Det må prøves. Takk for tips!

Håper det hjelper! Det fungerer ihvertfall for meg.

frukt er ikke aktiv  
Gammel 08-08-16, 11:39   #698
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Håper det hjelper! Det fungerer ihvertfall for meg.

Tar du det fast? Og i hvilken dose? Eller tar du det som en "kur" i perioder?
Jeg har dette i perioder selv, så derfor jeg spør egentlig.

Gammel 08-08-16, 11:41   #699
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å måtte nyse når man akkurat har tatt på seg maskara.

Gammel 08-08-16, 11:43   #700
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Tar du det fast? Og i hvilken dose? Eller tar du det som en "kur" i perioder?
Jeg har dette i perioder selv, så derfor jeg spør egentlig.

Tja... Tar til det er tomt, også tar det ofte en stund før jeg får kjøpt mer. Da begynner jeg ofte å få kramper eller rastløse ben igjen så da er det bare å begynne igjen. Kjekt med påminnelse fra kroppen da.
Pleier å følge anbefalt dosering.

frukt er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.