Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-16, 08:36   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Jeg synes "religionskortet" er en ganske snever benevnelse. Begrunnelser for å ikke delta kan ligge på mange områder. I vår kontekst er det lett å snakke om religionskortet i møte med muslimer og andre som har livssyn som på enkelte områder skiller seg fra majoritetskulturen, men i en annen kontekst kan forholdene være helt annerledes.

Det finnes verdier som er viktige for folk og prinsipper som virkelig betyr noe. Det kan baseres på religion, men like mye verdisyn grunnfestet i sekulære livssyn og politikk.

Det ville være ganske kjipt å snakke om at "nå kommer han trekkende med politikk-kortet igjen" om en aktiv Høyre-politiker ikke ønsker å delta på dugnad på 1 maiarrangement eller "nå trekker han det hersens dyrebeskyttelseskortet" om man ikke vil delta på dugnad i et industrikyllingfjøs.

Når man har meninger som går på tvers av det majoriteten har bestemt bør man imidlertid være på tilbudssiden med tanke på å bidra på annet vis.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 08:42   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og selvfølgelig koster det å drive aktiviteter for barn. Klubben våt har gratis drakter, gratis baller, treningdarealer, klubbhus, kurs for trenere, førstehjelpsutstyr, førstehjelpskurs, de eldre barna som trener såpass mange dager i uka at det er umulig å basere seg på frivillighet har betalte trenere osv, osv.

Det er ikke gratis med instrumenter i korps heller.

Gammel 24-08-16, 08:42   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I klubben vår kan man velge mellom å betale seg ut eller å gjøre dugnad. Har man søsken i klubben så får man dugnadsrabatt slik at det blir mer overkommelig. (1 barn = 3 dugnader på a-lagskamp, 2 barn = 4 dugnader, 3 barn= 5 dugnader osv.) Jeg setter stor pris på valgfriheten. I tillegg er det mange kamper å velge mellom, så man er ikke bundet opp til at det passer bare en dag.

Jeg har vært lagleder en stund nå, og er også foreldrekontakt. Det er et problem at det alltid er de samme foreldrene som "ikke kan". (Og jeg har opplevd at de legger ut bilder av å ha gått skitur samme dag som de ikke kunne stå i kiosken på cup. Da blir jeg ganske mistenksom når de heller ikke kan stille opp ved neste korsvei.) Ganske mye av norsk idrett og foreningsliv er tuftet på at mange gjør mye gratis, og det er det slett ikke alle som innser.

Gammel 24-08-16, 08:42   #4
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken.. Det å ikke møte opp på foreldremøter og å ikke kjøre handler om helt andre ting. Det er en utfordring. Ikke minst er det en utfordring at slike forventninger ikke tydelig kommuniseres. Det er veldig mye en del tar for gitt at forstås.
Jeg har brukt en del tid på å forklare sånt og å oversette slik norsk kultur for folk som har kommet til Norge. Det er typisk norsk å omtale noe som frivillig men som i praksis ikke er det.
"Invitasjon til foreldremøte" for eksempel. At det kommuniserer noe annet av forventninger enn "invitasjon til skolens loppemarked" er ikke selvforklarende.

Jeg hører aldri at religion blir brukt som begrunnelse for å ikke følge opp sånt.

Gammel 24-08-16, 08:58   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Lykken.. Det å ikke møte opp på foreldremøter og å ikke kjøre handler om helt andre ting. Det er en utfordring. Ikke minst er det en utfordring at slike forventninger ikke tydelig kommuniseres. Det er veldig mye en del tar for gitt at forstås.
Jeg har brukt en del tid på å forklare sånt og å oversette slik norsk kultur for folk som har kommet til Norge. Det er typisk norsk å omtale noe som frivillig men som i praksis ikke er det.
"Invitasjon til foreldremøte" for eksempel. At det kommuniserer noe annet av forventninger enn "invitasjon til skolens loppemarked" er ikke selvforklarende.

Jeg hører aldri at religion blir brukt som begrunnelse for å ikke følge opp sånt.

De stedene jeg har kjennskap til så er ikke tydelig kommunikasjon manglende. Og det er heller ikke folk som har bodd i landet i kort tid som ikke deltar på møter, kjøring og dugnad.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 09:05   #6
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De stedene jeg har kjennskap til så er ikke tydelig kommunikasjon manglende. Og det er heller ikke folk som har bodd i landet i kort tid som ikke deltar på møter, kjøring og dugnad.

Hvordan har det blitt kommunisert?

Gammel 24-08-16, 09:25   #7
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvordan har det blitt kommunisert?

I den klubben jeg var lagleder, sendte vi ut et skriv med detaljert informasjon om hva som var forventet av dugnadsinnsats i et eget skriv ved innmelding i klubben. Det stod tydelig at det var obligatorisk og ikke frivillig.

Ellers er jeg veldig enig i at alle slike forventninger må kommuniseres klart og tydelig. Det er veldig forståelig at dette ikke er innlysende for folk som kommer fra et annet land/kultur der slik innsats slett ikke er vanlig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 09:28   #8
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

I den klubben jeg var lagleder, sendte vi ut et skriv med detaljert informasjon om hva som var forventet av dugnadsinnsats i et eget skriv ved innmelding i klubben. Det stod tydelig at det var obligatorisk og ikke frivillig.

Ellers er jeg veldig enig i at alle slike forventninger må kommuniseres klart og tydelig. Det er veldig forståelig at dette ikke er innlysende for folk som kommer fra et annet land/kultur der slik innsats slett ikke er vanlig.

Min erfaring med detaljerte skriv er at det ikke er så effektiv måte å kommunisere på uten at det samtidig følges opp med personlig samtale og kulturguiding.
Det er krevende det der. Vi har lite kultur på å være veldig direkte personlig.

Gammel 24-08-16, 09:49   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det stod tydelig at det var obligatorisk og ikke frivillig.

Men det er ikke greit!! (Hvis klubben er medlem av Norges Idrettsforbund)

https://www.idrettsforbundet.no/tema...linjer/dugnad/

Sitat:

Dugnadsvett – noen enkle kjøreregler:
1. Dugnad er frivillig og skal stå i et rimelig forhold til medlemmenes faktiske evne til å bidra. Idrettslaget bør stimulere til dugnad ved å gjøre det til en sosial møteplass for medlemmene.
2. Idrettslaget kan ikke pålegge ikke-medlemmer (for eksempel foreldre) å stille på dugnader.
3. Idrettslaget kan beslutte at enkeltmedlem som deltar på dugnad får en rimelig reduksjon i kontingent og/eller avgift. Med avgift menes utgifter knyttet til aktiviteten i idrettslaget (eksempelvis treningsavgift). Beslutning om hvilken økonomisk virkning deltakelse på dugnad skal få for medlemmet bør forankres på årsmøtet.
4. Idrettslaget kan ikke ilegge «bøter» eller pålegge medlemmene å betale «dugnadsavgift» for manglende deltakelse på dugnad.

Gammel 24-08-16, 09:05   #10
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det ikke bare en og to unger mange steder. Det er et stort problem med foreldre som ikke møter på foreldremøter, cuper, dugnader, kjører til og fra kamper, ikke betaler kontigent, ikke tar tak i problemer med ungene under treninger og kamper. Enkelte steder.
Særlig innenfor fotball og håndball kan ikke cuper og kiosker betjenes uten frivillige foreldre på dugnad. Dette generer inntekter til klubben som de er avhengige av. Særlig cuper er jo helt umulig å arrangere dersom et stort antall personer (og det er jo alltid frafall, gjerne uten å si fra på forhånd) som ikke vil og kan. Jeg synes ikke det er morsomt med dugnad og har betalt oss ut av det noen ganger med å betale ekstravakter (ungdommer), men er ihvertfall ikke begeistret for dobbeltvakter pga folk som ikke møter og ikke sier ifra. Hvordan skal man løse dette? Ved at klubben (som ikke har mye penger) betaler full timepris for ordinære arbeidsfolk? Ved at Staten betaler mye mer til klubbene?
Og jeg blir litt irritert når man sier religion er veldig privat i samme åndedrag som det spiller inn på samfunnsdeltagelsen.

Eg har ikkje sagt at religion er privat, men at det heng tett saman med identitet. Det er to forskjellige ting.

Eg blir irritert når ein stadig snakker om kor tolerante folk med andre verdiar enn seg sjølv, burde vere, når ein samtidig ikkje tolererer at folk har andre verdisyn enn ein sjølv.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 09:09   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har ikkje sagt at religion er privat, men at det heng tett saman med identitet. Det er to forskjellige ting.

Eg blir irritert når ein stadig snakker om kor tolerante folk med andre verdiar enn seg sjølv, burde vere, når ein samtidig ikkje tolererer at folk har andre verdisyn enn ein sjølv.

Det var ikke spesielt til deg. Blant annet i artikkelen ble dette nevnt.
Det er greit med ulike verdivalg, men er det en privatsak så bør det forbli på privaten også. Jeg mener at religion og livssyn ikke bør blandes inn i det offentlige samfunnslivet. Der er jeg vel på krasj med mange kristne og muslimer som ønsker å blande det godt inn i politikk og samfunnsliv.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-08-16, 09:29   #12
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er greit med ulike verdivalg, men er det en privatsak så bør det forbli på privaten også. Jeg mener at religion og livssyn ikke bør blandes inn i det offentlige samfunnslivet. Der er jeg vel på krasj med mange kristne og muslimer som ønsker å blande det godt inn i politikk og samfunnsliv.

Du vet ikke hva livssyn er?

Gammel 24-08-16, 09:35   #13
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor går grensa for hva som er offentlig samfunnsliv da? Mener du at i det man beveger seg utenfor egen ytterdør skal man legge fra seg alle tegn på at man utøver en eller annen religion?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 09:59   #14
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Alternativt dugnadsarbeid hadde uansett vært en fin ting i mange klubber. Men all ære til klubben som drar loddsalg til fordel for salg av fire paller med grønne tennissokker i størrelse 47.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 10:13   #15
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Damen sa også at vanlig dugnad var utfordrende (selge vanlige pølser i kiosk kanskje) i samme artikkel. ...

Hun ble sitert i avisen slik: "Dugnadsarbeid er også en utfordring, men jeg stiller opp på så mye som jeg kan, og er også villig til å jobbe ekstra med dugnad for å kompensere for manglende loddsalg siden han synes fotball er så morsomt."
Jeg aner ikke hvordan noen kan tolke det som vrangvilje, når hun eksplisitt sier hun stiller på så mye hun kan. Du har ikke tenkt tanken at tiden gjør at hun ikke kan delta ennå mer?

Selvsagt kan det for noen muslimer være at å selge svinekjøtt (pølser har ofte det i seg) være feil.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 12:30   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hun ble sitert i avisen slik: "Dugnadsarbeid er også en utfordring, men jeg stiller opp på så mye som jeg kan, og er også villig til å jobbe ekstra med dugnad for å kompensere for manglende loddsalg siden han synes fotball er så morsomt."
Jeg aner ikke hvordan noen kan tolke det som vrangvilje, når hun eksplisitt sier hun stiller på så mye hun kan. Du har ikke tenkt tanken at tiden gjør at hun ikke kan delta ennå mer?

Selvsagt kan det for noen muslimer være at å selge svinekjøtt (pølser har ofte det i seg) være feil.

Ja, dugnad er utfordrende tidsmessig og logistikkmessig og for noen helsemessig og andre grunner. Men jeg ville ikke valgt å si det i samme åndedrag som at man ikke kan stille opp på annet pga religiøse grunner. Og som en annen nevnte her, det er lov å tenke fornuftlig selv om man er dypt religiøs, men det virker i mange tilfeller motsetningsfylt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-08-16, 12:37   #17
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, dugnad er utfordrende tidsmessig og logistikkmessig og for noen helsemessig og andre grunner. Men jeg ville ikke valgt å si det i samme åndedrag som at man ikke kan stille opp på annet pga religiøse grunner. Og som en annen nevnte her, det er lov å tenke fornuftlig selv om man er dypt religiøs, men det virker i mange tilfeller motsetningsfylt.

Det du skriv her vitner om ein mangel på forståing av kva religion er. For den djupt religiøse handler det å gi avkall på verdslige goder om å forsøke å leve eit liv som skal kunne godkjennast på dommens dag. Det handler om veldig mykje meir enn ei politisk overbevisning. Og denne religionen forsøker mange å overføre til barna sine, fordi dei oppriktig trur at dei må det for å få eit evig liv. Ein kjem ingen veg med å kritisere og seie at religiøse ikkje tenker fornuft, for den religiøse si fornuft og logikk baserer seg på eit heilt anna verkelegheitssyn. Tankegangen er både fornuftig og logisk innafor det verdsbiletet.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 08:49   #18
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og det hadde ikke vært noe problem om man var på tilbudssiden på andre områder. Men jeg synes litt for ofte det er sånn at de som er vanskelige, er det jevnt over (og nå snakker jeg IKKE om religion).

Som jeg har sagt flere ganger I tråden - de som er uenige I hvordan dugnad organiseres og hva som tilbys, må engasjere seg og bli med å endre/forbedre. Problemet er bare at folk et flinkere til å kritisere enn å komme med konstruktive innspill.

Mht loddsalg og religion - man burde jo strengt tatt ikke deltatt I idrett om gambling er imot religionen - store deler av inntekten til barneidrett kommer vel fra Norsk tipping?

Uansett, noe sier meg at problemstillingen i HI ikke er veldig utbredt. Men en generell diskusjon om dugnadsånden i det norske folk kunne vært interessant.

Gammel 24-08-16, 09:02   #19
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi opplevde å bli satt opp på dugnadsvakter begge to der sammenlevarforeldre blei satt opp ein av dei. Då eg tok opp dette svarte dei "Men dokke er jo skilt og er to familiar??!?!" Eh nei, vi har som alle andre EIT barn.

Gammel 24-08-16, 09:08   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Vi opplevde å bli satt opp på dugnadsvakter begge to der sammenlevarforeldre blei satt opp ein av dei. Då eg tok opp dette svarte dei "Men dokke er jo skilt og er to familiar??!?!" Eh nei, vi har som alle andre EIT barn.

Oi. Det var da voldsomt. Hos oss er antall barn som utløser dugnadsplikt, men man får altså søskenrabatt, så en viss form for familieforståelse er det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.