|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg synes "religionskortet" er en ganske snever benevnelse. Begrunnelser for å ikke delta kan ligge på mange områder. I vår kontekst er det lett å snakke om religionskortet i møte med muslimer og andre som har livssyn som på enkelte områder skiller seg fra majoritetskulturen, men i en annen kontekst kan forholdene være helt annerledes. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetOg selvfølgelig koster det å drive aktiviteter for barn. Klubben våt har gratis drakter, gratis baller, treningdarealer, klubbhus, kurs for trenere, førstehjelpsutstyr, førstehjelpskurs, de eldre barna som trener såpass mange dager i uka at det er umulig å basere seg på frivillighet har betalte trenere osv, osv.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetI klubben vår kan man velge mellom å betale seg ut eller å gjøre dugnad. Har man søsken i klubben så får man dugnadsrabatt slik at det blir mer overkommelig. (1 barn = 3 dugnader på a-lagskamp, 2 barn = 4 dugnader, 3 barn= 5 dugnader osv.) Jeg setter stor pris på valgfriheten. I tillegg er det mange kamper å velge mellom, så man er ikke bundet opp til at det passer bare en dag.
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetLykken.. Det å ikke møte opp på foreldremøter og å ikke kjøre handler om helt andre ting. Det er en utfordring. Ikke minst er det en utfordring at slike forventninger ikke tydelig kommuniseres. Det er veldig mye en del tar for gitt at forstås. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget
De stedene jeg har kjennskap til så er ikke tydelig kommunikasjon manglende. Og det er heller ikke folk som har bodd i landet i kort tid som ikke deltar på møter, kjøring og dugnad.
|
|
|
#6 |
|
|
Hvordan har det blitt kommunisert? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
I den klubben jeg var lagleder, sendte vi ut et skriv med detaljert informasjon om hva som var forventet av dugnadsinnsats i et eget skriv ved innmelding i klubben. Det stod tydelig at det var obligatorisk og ikke frivillig. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Min erfaring med detaljerte skriv er at det ikke er så effektiv måte å kommunisere på uten at det samtidig følges opp med personlig samtale og kulturguiding. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Eg har ikkje sagt at religion er privat, men at det heng tett saman med identitet. Det er to forskjellige ting.
|
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Det var ikke spesielt til deg. Blant annet i artikkelen ble dette nevnt.
|
|
|
#12 |
|
|
Du vet ikke hva livssyn er? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Hvor går grensa for hva som er offentlig samfunnsliv da? Mener du at i det man beveger seg utenfor egen ytterdør skal man legge fra seg alle tegn på at man utøver en eller annen religion?
|
|
|
|
#14 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetAlternativt dugnadsarbeid hadde uansett vært en fin ting i mange klubber. Men all ære til klubben som drar loddsalg til fordel for salg av fire paller med grønne tennissokker i størrelse 47. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Hun ble sitert i avisen slik: "Dugnadsarbeid er også en utfordring, men jeg stiller opp på så mye som jeg kan, og er også villig til å jobbe ekstra med dugnad for å kompensere for manglende loddsalg siden han synes fotball er så morsomt." |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, dugnad er utfordrende tidsmessig og logistikkmessig og for noen helsemessig og andre grunner. Men jeg ville ikke valgt å si det i samme åndedrag som at man ikke kan stille opp på annet pga religiøse grunner. Og som en annen nevnte her, det er lov å tenke fornuftlig selv om man er dypt religiøs, men det virker i mange tilfeller motsetningsfylt.
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Det du skriv her vitner om ein mangel på forståing av kva religion er. For den djupt religiøse handler det å gi avkall på verdslige goder om å forsøke å leve eit liv som skal kunne godkjennast på dommens dag. Det handler om veldig mykje meir enn ei politisk overbevisning. Og denne religionen forsøker mange å overføre til barna sine, fordi dei oppriktig trur at dei må det for å få eit evig liv. Ein kjem ingen veg med å kritisere og seie at religiøse ikkje tenker fornuft, for den religiøse si fornuft og logikk baserer seg på eit heilt anna verkelegheitssyn. Tankegangen er både fornuftig og logisk innafor det verdsbiletet.
|
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJa, og det hadde ikke vært noe problem om man var på tilbudssiden på andre områder. Men jeg synes litt for ofte det er sånn at de som er vanskelige, er det jevnt over (og nå snakker jeg IKKE om religion).
|
|
|
#19 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetVi opplevde å bli satt opp på dugnadsvakter begge to der sammenlevarforeldre blei satt opp ein av dei. Då eg tok opp dette svarte dei "Men dokke er jo skilt og er to familiar??!?!" Eh nei, vi har som alle andre EIT barn.
|
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Oi. Det var da voldsomt. Hos oss er antall barn som utløser dugnadsplikt, men man får altså søskenrabatt, så en viss form for familieforståelse er det.
|
|
![]() |
|
|