Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-16, 22:21   #221
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg kunne tenke meg å bo i et sekulært samfunn.
Da ville jeg vært villig (obviuosly ) til å gi slipp på skolegudstjenesten også.

Eg kunne og gjerne kvitta meg med skulegudstjenster, men foretrekk religionsfrihet over sekularisme.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 22:27   #222
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er grader av sekularitet, du prater om ytterlighet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 22:33   #223
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På svømmekursene til sønnen min har flere av instruktørene hatt våtdrakt siden de er så lenge i vannet. Det har i allefall ikke blitt presentert som noe problem i de tre svømmehallene i Oslo vi har frekventert. Og jeg tror ikke burkinibruken kommer til å fly i taket, akkurat.

Så lenge person og klær var rene skulle det visst ikke spille så stor rolle hvor mye klær det var.

Og ja, håper virkelig ikke burkinibruken tar av. Da blir det jo et (etisk) problem.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 23:19   #224
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Slik eg forstår begrepa er det ganske stor forskjell. Eit sekulært samfunn er eit samfunn utan rom for religion i offentleg rom, i ytterste konsekvens. Sekularisme som ideologi er antireligiøs. Og argumenter av typen "å dra religionskortet" eller at religion skal vere ein privatsak og ikkje synleg i den offentlege sfære, høyrer til her.

Religionsfrihet handler om retten til å utøve religion.

(SNL)

Det er eit stort sprang mellom retten til at den einskilde vel kva religion han eller ho vil utøve og blir respektert for det, og at religion skal gjennomsyre alle arenaer av samfunnet.

Ein kan ikkje hevde at ein er positiv til religionsfrihet og samtidig meine at religion ikkje skal synast i samfunnet. Dersom ein har den siste meininga, er ein ikkje positiv til religionsfrihet.

Enig i mye du skriver, men;
Man kan fortsatt ha religionsfrihet, og mene at noen "drar religionskortet".
Det at man har religionsfrihet betyr ikke at religion skal gjennomsyre alle arenaer. (Skrev du det montro) Som noen som drar religionskortet kan kreve, som er urimelig, selv i et samfunn som har religionsfrihet.

Gammel 25-08-16, 09:41   #225
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Du kan prøve Nord Korea!

Sa jeg at jeg ville leve i et diktatur?
Eller er straffen for å ønske _litt_mindre religionsdilldall (engleskoler, coaching og healing går også inn under dette) i samfunnet at man må flytte til Nord Korea?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 09:50   #226
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sa jeg at jeg ville leve i et diktatur?
Eller er straffen for å ønske _litt_mindre religionsdilldall (engleskoler, coaching og healing går også inn under dette) i samfunnet at man må flytte til Nord Korea?

Nei men det er vel eneste eksempel nå på et fullstendig sekulært samfunn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 09:53   #227
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ein kan ikkje hevde at ein er positiv til religionsfrihet og samtidig meine at religion ikkje skal synast i samfunnet. Dersom ein har den siste meininga, er ein ikkje positiv til religionsfrihet.

Nja. Religion er en privatsak og kanskje religionsfrihet også skal inkludere frihet fra religion.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 10:29   #228
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei men det er vel eneste eksempel nå på et fullstendig sekulært samfunn.

Nord-Korea er jo slettes ikke sekulært all den tid lederen aka diktatoren kultdyrkes som en gud på jorden.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nja. Religion er en privatsak og kanskje religionsfrihet også skal inkludere frihet fra religion.

Jeg trodde egentlig at frihet fra religion var inkludert i definisjonen av religionsfrihet. Løper og slår opp...

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 10:34   #229
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener at et sekulært samfunn også må være demokratisk (altså demokratisk og religionsnøytralt).

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 14:19   #230
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trudde vi ønska eit samfunn med friheit til å velje kva religion eller livssyn ein ønsker. Det er i alle fall slik eg tolker "religionsfrihet".

Ja. Det er ingen motsetning i religionsfrihet og en sekulær stat.

SSB bruker denne definisjonen:

Sitat:

Sekulær betyr i hovedsak verdslig, ikke-kirkelig, som hører til verden og det verdslige samfunn. En sekulær stat er stat uten statsreligion og med religionsfrihet.

Sekularisering betyr verdsliggjøring og er brukt som betegnelse på enkeltmenneskets, kulturens og samfunnslivets frigjøring fra religiøse autoriteter og normer.

Kilde: Store norske leksikon.

Gammel 25-08-16, 15:10   #231
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig innebærer det å kunne droppe religion. Men ikke frihet fra andres religion. Det er vel et poeng at den enes frihet i minst mulig grad skal begrense andre?

Gammel 25-08-16, 16:01   #232
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja. Det er ingen motsetning i religionsfrihet og en sekulær stat.

SSB bruker denne definisjonen:

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 16:20   #233
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Nokons innlegg om hvordan konservativ religionsutøvelse påvirker mange/alle aspekter ved livet, er veldig bra.

Vi kan godt si at religion er en privatsak og at foreldre burde skjønne at de stikker kjepper i hjul for ungene ved å la religionen legge ulik grad av begrensninger på en hel rekke ting. Men problemet er jo at ungene jo lider under dette, fordi forldre legger slike begrensninger.
Jeg kjenner til kristne miljøer og kristne folk som lever som alle andre og hvor den eneste forskjellen jeg som utenforstående kan se, er at de er i kirken på søndag. Så har du de andre hvor religionen påvirker hvem de kan være sammen med og hva de kan være med på og hva de kan spise. Det hjelper jo ingen at vi avfeier det som tull og tøys, hvis ungene har lært hjemme at de havner i evig fortapelse hvis de gambler/feirer jul/spise forbudt mat/er sammen med ikke-troende.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 16:44   #234
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det hjelper jo ingen at vi avfeier det som tull og tøys, hvis ungene har lært hjemme at de havner i evig fortapelse hvis de gambler/feirer jul/spise forbudt mat/er sammen med ikke-troende.

Da er vi langt fra tull og tøys faktisk. Det er jo barnemishandling.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 16:45   #235
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er vi langt fra tull og tøys faktisk. Det er jo barnemishandling.

Tja. Noen vil jo hevde at det hører inn under religionsfriheten og er en del av en religiøs oppdragelse. Og troen på himmel og helvete, paradis og fortapelse er jo sentral for mange religioner.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 17:33   #236
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke helt hvordan vi kan møte disse som mener at samvær med ikke-troende fører til fortapelse. Jeg har selv sett hvordan en 8 årig nabojente plutselig fikk på seg hijab og tydeligvis ikke lov til å snakke noe mere med meg. Toleranse fører jo ikke frem? Er det mulig å integrere disse?

Gammel 25-08-16, 17:57   #237
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan vi kan møte disse som mener at samvær med ikke-troende fører til fortapelse. Jeg har selv sett hvordan en 8 årig nabojente plutselig fikk på seg hijab og tydeligvis ikke lov til å snakke noe mere med meg. Toleranse fører jo ikke frem? Er det mulig å integrere disse?

Man kan ikke tvinge seg på, men ved å være normalt høflig og hyggelig når man passerer på gata så tror jeg at det er lettere for en del å reversere fundamentalisme enn om det møtes med kalde blikk og forakt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 18:38   #238
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Dette gjelder jo ikke bare muslimer, men også mange av de norske kristne fundamentalistiske samfunnene. Mange barn som vokser opp her faller også på mange måter utenfor. Hvordan får vi inkludert disse på en god måte da?
For meg spiller det ingen rolle om det kalles Gud eller Allah, når man velger å fjerne seg fra samfunnet, og fjerner muligheter og valg fra barna, så frarøver man dem mye. Men hvordan skal resten av samfunnet tilnærme seg dette?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 18:41   #239
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Ja, det tror jeg også, og var overhodet ikke nedlatende eller noe sånt, kanskje litt trist, men kom fort over det. Det var noen år siden, vi flyttet til "hvitere strøk".
Men når selv det å være hyggelig, inkluderende osv ikke nytter, skal vi da gjøre noe? Eller ikke? Nokon og pøbel sine forslag om inkludering virker ikke på noen som ikke kan være sammen med ikke-troende. Er det greit at det er slik?

Gammel 25-08-16, 18:45   #240
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

For meg spiller det ingen rolle om det kalles Gud eller Allah, når man velger å fjerne seg fra samfunnet, og fjerner muligheter og valg fra barna, så frarøver man dem mye. Men hvordan skal resten av samfunnet tilnærme seg dette?

Nettopp. Det er det som er vanskelig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.