Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fiskekake med tilsatt kjøttfett...!?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-16, 19:37   #1
Ambivalensia
Fullverdig medlem

Ambivalensia sin avatar

Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Ambivalensia er litt kul
Standard

Fiskekake med tilsatt kjøttfett...!?

Forandring fryder, og jeg gikk for varme seikaker fra ferskvaredisken til lunch i dag. De føltes så fettete til fiskekaker å være, og da jeg las på etiketten at de var tilsatt kjøttfett mistet jeg faktisk apetitten. Her mener jeg Spar bryter uskrevne regler, eller hva?

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 23:48   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskekake med tilsatt kjøttfett...!?

Flere fiskekaker inneholder kjøttfett. Det står på innholdsfortegnelse (som jeg alltid leser nøye Pga allergier). Så lenge det står spesifisert så brytes vel ingen regler? Hva slags uskrevne regler skulle det være?

Kjøttkaker inneholder også annet enn kjøtt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 23:52   #3
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg forventer at fiskekaker er laget av fiskeprodukter, men tydeligvis er ikke det tilfelle. Antar de tilsetter dett for at det skal smake bedre?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 00:06   #4
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg forventer at fiskekaker er laget av fiskeprodukter, men tydeligvis er ikke det tilfelle. Antar de tilsetter dett for at det skal smake bedre?

Fiskekaker inneholder både fisk, vegetabilske produkter, melk, av og til egg og av og til kjøttfett.
Fiskekaker av ren fisk blir ikke bra.

Gammel 06-09-16, 08:40   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper gjerne de fiskekakene som har bacon i seg siden jeg liker smaken, så lenge de er merket så ser jeg ikke problemet med det.

Når jeg lager fiskekaker selv, så har de jo mer enn bare fisk i seg.

Gammel 06-09-16, 15:41   #6
Ambivalensia
Fullverdig medlem

Ambivalensia sin avatar

Ambivalensia er litt kul
Standard

Bacon stiller jo i en egen klasse - alt blir bedre med bacon.

Men kjøttfett i fiskekaker var helt fremmed for meg. Hvilket fett, lizm? Man tager en gris og skviser den over fiskefarsen?

Gammel 06-09-16, 15:43   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper de bare er stekt i kjøttfett? Jeg ser ikke problemet uansett. Fiskekaker med bare fisk hadde jo vært.... fiskefilet....

Gammel 06-09-16, 16:03   #8
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Nei, de er ikke bare stekt i kjøttfett, jeg har også kommet over fiskekaker tilsatt svinefett - de smakte helt grusomt.

Det er så klart ikke et problem at fiskekaker inneholder annet enn fisk, men jeg synes det er smått absurd at de inneholder kjøtt, det må jeg innrømme. Fisk i kjøttkaker er det vel neppe noen som kunne tenke seg?

Gammel 06-09-16, 16:18   #9
Ambivalensia
Fullverdig medlem

Ambivalensia sin avatar

Ambivalensia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Nei, de er ikke bare stekt i kjøttfett, jeg har også kommet over fiskekaker tilsatt svinefett - de smakte helt grusomt.

Det er så klart ikke et problem at fiskekaker inneholder annet enn fisk, men jeg synes det er smått absurd at de inneholder kjøtt, det må jeg innrømme. Fisk i kjøttkaker er det vel neppe noen som kunne tenke seg?

Urk. Ja, jeg synes disse FISKEkakene smakte til forveksling likt de såkalte lunchkakene de selger fra samme ferskvaredisk. Disse vet jeg er basert på svinefarse.

Mulig jeg burde skrevet dette innlegget under tråden "ting som irriterer", når jeg tenker meg om.

Gammel 06-09-16, 16:27   #10
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Hvorfor er det absurd? Det er ofte fisk i leverpostei.

Fisk i kjøttkaker har jeg ikke smakt, men har da smakt kylling og reke-wontons. Det blir vel noe av samme greia?

Gammel 06-09-16, 16:29   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser fremdeles ikke problemet. Ansjos er jo f eks. tilsatt i både det ene og det andre.

Gammel 06-09-16, 16:32   #12
Novla

Novla sin avatar

Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Ansjos er fiskeverdenens bacon, synes jeg. Passer til (nesten) alt og er mer et krydder enn en råvare.

Gammel 06-09-16, 16:34   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke problemet, ei heller hva som er så rart ned det. Fett fra griis har jo helt andre egenskaper enn plantefett og smør. Og er det et overskuddsprodukt er det enda bedre at de bruker det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 16:34   #14
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg ser fremdeles ikke problemet. Ansjos er jo f eks. tilsatt i både det ene og det andre.

Kanskje noen synest det er ekkelt? Noen liker det, andre ikke.

(Jeg tilsetter ikke svinefett eller lignende når jeg lager fiskekaker fra bunnen av. Men det er synd at ymse mat må spes veldig ut, og tilsettes både det ene og det andre av mer eller mindre usunne ingredienser for at det skal bli billig/smake bedre).

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 16:36   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

At du synes det er mindre dramatisk at fisk er tilsatt i kjøttvarer enn at kjøtt er tilsatt i fiskevarer, gjør alikevel ikke det ene til er brudd på noen uskreven regel. Ok, så liker du ikke kjøttfett i fiskekakene, det er helt i orden. Jeg synes ikke det er noe å bry seg om.

Gammel 06-09-16, 16:40   #16
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Kanskje noen synest det er ekkelt? Noen liker det, andre ikke.

(Jeg tilsetter ikke svinefett eller lignende når jeg lager fiskekaker fra bunnen av. Men det er synd at ymse mat må spes veldig ut, og tilsettes både det ene og det andre av mer eller mindre usunne ingredienser for at det skal bli billig/smake bedre).

Fiskekaker er pr definisjon spedd mat altså.
Det finnes jo utallige måter å spe på og jeg ser ikke helt at dette blir annerledes enn andre ingredienser. Folk foretrekker ulikt mtp smak, men der finnes det mange varianter.

Gammel 06-09-16, 16:40   #17
Novla

Novla sin avatar

Standard

Problemet er at det smaker grusomt og gir en helt underlig konsistens. Jeg greier ikke å se hvilke positive egenskaper det eventuelt skulle tilføre fiskekaker? Man har jo ikke hverken plantefett eller smør i fiskekaker heller, så jeg mistenker at det er billig fyllmasse og lite annet.

Men om folk vil spise det, og så lenge det er godt merket (mtp. ymse kostholdsrestriksjoner), så for all del.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.