|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Jeg syns ikke det er rart at man tror på Gud men ikke Djevelen.
~Maybe it's time to heal~ Sist redigert av Kirsebær : 08-09-16 kl 04:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tror du på djevelen?Jeg er agnostiker med et snev av barnetroen inntakt, men velger å være overbevist om at Djevelen ikke finnes. Han høres alt for kjip ut til å være sann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Ondskap er jo kjipt, men veldig reelt for dem som blir rammet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Nå tror jeg hverken på Gud eller djevelen, men jeg er vokst opp i et kristent hjem og definerte meg som kristen i mange år, og da var vel mitt syn på djevelen ganske så sammenfallende med Guava sitt.
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Jeg tror hverken på noen gud eller noen djevel.
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?
Noe skal de teoretiske teologene også ha å putle med.
![]() |
#29 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Mitt svar på det du har uthevet er at det enten skyldes dårlig vurderingsevne, eller et tilfelle av "shit happens", uheldige omstendigheter man ikke har kontroll over. Årsak og konsekvens.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-09-16 kl 09:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det er vanskelig å tenke på både ondskap og godskap som noe som ikke er en klart definert enhet, og noe som vokser frem i mennesker basert på opplevelser, personlighet, erfaringer og reaksjonsmønstre. Det står ikke i noen kontrast, og jeg forstår ikke tanken på at ondskap og godhet skal være styrt/plantet/whatever av noe utenfra. Det er veldig lett å gå gjennom livet uten å tro på gud og djevelen. Save Save
![]() |
#31 |
Epikur
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Ondskap finnes, men den skyldes ting som kunne vært endret gjennom behandling, omsorg, empati eller forståelse.
![]() |
#33 |
Medlem siden: Mar 2013
![]() Sv: Tror du på djevelen?Tror verken på gud eller djevelen. Og om gud finnes, så har han gjort en djevelskt dårlig jobb.
![]() |
#34 |
Semiaktiv
![]() Sv: Tror du på djevelen?Min oppfatning er nok sterkt preget av forståelsen av at hele menneskeheten bare er et komma i et geologisk tidsperspektiv (en art som har oppstått relativt nylig, og som vil dø ut etter en stund), på det ene, bittelille sandkornet vi bor på, i universets store sandhaug av milliarder av sandkorn. I det perspektivet har jeg litt vanskelig for å se for meg at hva vi gjør mot hverandre her på denne mikroskopiske plassen, denne korte perioden, er så stort og viktig at det styres av en eller annen evig guddommelig kraft. Om det en kraft som styrer og driver det hele, som har sparket i gang hele universet, det er nå en ting, men at denne kraften skulle engasjere seg i om vi i løpet av dette millisekundet av evigheten, på denne prikken i universet, døper barna våre, går i forbønn for tenåringene våre, hvem som kriger mot hvem, om man dekker hodet eller spiser svinekjøtt, er for meg helt absurd. Hva vi gjør og ikke gjør har virkelig ingen betydning i den store sammenhengen, for andre enn oss selv og de som eksisterer rundt oss akkurat her og nå. Så da får vi prøve å gjøre det så levelig vi kan, for oss selv og hverandre, den lille stunda vi er her.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-09-16 kl 09:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
Jeg har ikke veldig vanskelig for å forstå at man kan gå gjennom livet uten å tro på noe annet enn mennesket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Epikur
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Og nei, jeg tror ikke på hverken Gud eller djevel.
![]() |
#37 |
|
Ja inkarnasjon er absurd. At denne kraften skulle åpenbare seg i historien er ikke logisk og gjør heller ikke krav på å være logisk. Jeg hadde aldri trodd om jeg skulle basert troen på logikk. Erfaringen av det å leve med Gud er derimot noe som ikke kan få meg til å slutte å tro selv om jeg hadde ønsket. Tro er mer "å bli grepet" enn noe jeg strekker meg mot. Høres nok fullstendig villt ut og også noe som ateister lett putter i en psykiatrisk diagnose, men det får heller være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Glamorøs
|
Jeg tror ikke på medfødte onde og gode egenskaper. Jeg tror på personlighetstrekk som hvis de blir møtt på en bestemt måte, kan gjøre at mennesker utvikler det ene eller det andre. Det er enormt mange ulike sammensetninger som gir ulikt utfall, og vår personligher er en av ingrediensene. Alle former for ytre påvirkning andre. Arv en tredje. Osv. osv.
![]() |
#39 |
Semiaktiv
Nettopp. Jeg er nok litt for opptatt av logikk til å tro på sånt. Der er vi nok bare skrudd sammen litt forskjellig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-09-16 kl 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Nei. Tror ikke at det onde eller gode er styrt av noe slags ekstern kraft/Gud/ånd. Himmel, helvete, hellige ånd, frelse , dømme levende og døde er for meg absurde ideer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|