Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg tror det er ulike preferanser ute og går her, Tallulah. Og du får vel bekreftet at du er byjente helt tvers igjennom. 
Jeg er bygdejente, og helt enig med Tally. Jeg hadde spydd av sånn småsnakk som du beskriver fra skobutikken.
Vi hadde ingen nærbutikk da jeg vokste opp. Det var 7 km til matbutikken, og jeg var sjelden med på handling. Jeg tror ingen ville kjent meg om jeg hadde gått innom denne butikken nå, og det er tvilsom at noen av "de gamle" jobber der fremdeles. Ingen kjenner meg på det lokale senteret heller, så jeg får heldigvis handle i fred uten småsnakk.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg tror litt av nøkkelen med å trives i en bygd er at du er litt "all in". (Forbehold: Det kan godt hende jeg generaliserer ut fra egen erfaring her). Ikke at det ikke finnes masse variasjoner og ulike folk på bygda, altså, for det gjør det jo, men man må assimileres til en viss grad, velge å like tonen, grad av nærhet, at folk kjenner "folket ditt" (eller tenker over at de ikke gjør det). Man KAN IKKE trives i en bygd om man 1) ikke ønsker å ta hele pakka eller 2) ikke KLARER å finne ut av tonen, hvordan man "skal være".
Ironisk distanse fungerer IKKE.
Viss vass. Selvfølgelig kan man trives i en bygd uten å ta hele bygdepakka, det er jo kun et hus og et sted det handler om. Jeg er absolutt ikke all inn, det hadde jeg aldri fikset. Jeg holder folk på god avstand, bortsett fra de jeg vil ha inn. Ironisk distanse fungerer faktisk utmerket.
|