Sv: Boksing - ja eller nei?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg syns boksing med hjelm er greit. Problemet mitt med proffboksing er hele pakka. Det er utrolig mye penger involvert, og rent helsemessig er det ikke særlig godt regulert. Fesjået rundt hver kamp tror jeg er med på å pushe grensene. På hvem man tillater at møter hvem, hvor langt man lar det gå før man blåser av osv. Selvsagt har man samme fesjået i mange andre sporter også, men der jobber man aktivt med å unngå og forminske faren for skader. I proffboksing går det andre veien, man tillater mer og mer.
Nettopp!
For meg blir det rart å dra inn at man også kan skade seg i andre idretter. Målet med boksing er å slå hverandre ut. Det i seg selv er skadelig. At en syklist kan falle og skade seg er ikke målet, men det kan skje. Det er en risikovurdering. (Og ikke trekk langrennsløpere inn i dette, de fleste som skader seg i langrenn er mosjonister. Astmadebatten er en helt annen.)
Fra denne artikkelen:
Sitat:
Bakgrunnen er at knockout er ensbetydende med en hjerneskade og at hjernen er noe langt mer enn vårt viktigste organ; noen vil endog påstå at den er selve mennesket . En hjerneskade kan derfor få langt større konsekvenser enn skader andre steder, både for den enkelte og for samfunnet.
...I boksing er det fra gammelt av forbudt å slå under beltestedet, antakelig for å skåne mannens ”edlere deler”. Det er et tankekors at underlivet i denne sporten rangeres høyere enn hjernen. Norges Bokseforbund burde gripe fatt i dette åpenbare misforhold og arbeide internasjonalt for at slag mot hode/hals blir forbudt, slik at bare slag mot overkroppen er tillatt. Dette ville gjøre boksing ganske ufarlig og fullt akseptabelt, i alle fall for meg, samtidig som man beholder muligheten for å kåre vinnere basert på antall treff og pareringer. Dersom boksingen ikke overlever en slik regelendring fordi sporten ikke lenger vekker interesse hos utøvere eller publikum, ville det i så fall være en bekreftelse på at det var det primitive som appellerte, og ikke det sportslig elegante.
Dette kan jeg være enig i. Altså at slag mot hoderegionen ikke burde være tillatt.