Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan er kunnskapen deres på deres egen bil

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-07, 22:14   #1
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan er kunnskapen deres på deres egen bil

http://forbruker.no/bil/article1852791.ece

Tror jeg kan det meste her.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 22:51   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan er kunnskapen deres på deres egen bil

Vi har en ganske ny bil, og der er det begrenset hva som er tilgjengelig for eier uten å måtte åpne opp noen deksler.

Men jeg vet ihvertfall hvor dekk og jekk er. Jeg vet hvor jeg fyller spylevæske, hvor og hvordan peile olje og fylle på.

Etter å ha måtte tilkalle viking 2 ganger for starthjelp pga flatt batteri (lysene ble stående på over natten) - vet jeg hvor jeg skal feste startkabler også. Men om jeg hadde turt å gjøre det er en annen sak.

Plugger er det vel ikke på en dieselbil, så det trenger jeg ikke lete etter.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 23:19   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet hvor man fyller bensin, olje og spylevæske

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 23:59   #4
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har reservehjul på boks.....

Gammel 24-06-07, 03:31   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk meg ny bil på torsdags kveld.
Den har som andre Forder gul merking på de tingene man kan ta på/gjøre noe med i motorrommet.
Det ble en Ford Fieste Flair på meg da, liten bil som passer bra til og fra jobben. (siden møkka NSB ikke vil la toget mitt stoppe her jeg bor)

Gammel 24-06-07, 08:40   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går egentlig rundt med den troen at jeg er ganske flink når det kommer til bil Det er nok ikke tilfellet (selv om jeg har storebror som virkelig har prøvd), men jeg kan da å lade (og skifte) batteri, peilie og fylle olje, skifte dekk, fylle luft i dekk, fylle på vindusspyleveske, bytte vindussviskere og fylle på radiatoren. - og jeg har vært med og byttet clutch og tennplugger en gang i mitt liv.

Jeg har to eldre søsken som var i etableringsfasen da jeg begynte å øvelseskjøre - de hadde noen gaaaamle biler, så jeg lærte mye av det, egentlig.

Gammel 24-06-07, 13:42   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sønnen min er bilmekaniker, så han gjør alt jeg ber om. Men jeg kan skifte olje, fylle luf ti dekk og fylle bensin. Ellers er blien veldig elektronisk, det er ikke så mye jeg skal gjøre med den.

Gammel 25-06-07, 10:12   #8
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan åpne bensinlokket(eller diesel om du vil), jeg kan lukke opp panseret, jeg kan fylle olje, jeg kan fylle spylevæske, jeg kan fylle diesel/bensin, reservehjulet ligger under i bagasjerommet, fylle luft har jeg prøvd, er ikke noen verdensmester men får det til etter litt kløning.

Jeg er derimot litt usikker på tennpluggene. Bilen min er en 2000 modell forresten, men jeg kunne dette på min tidligere bil som var en 1986 mod. Toyota Tercel også, visste tilogmed hvor pluggene var

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:18   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan skremmende lite om bil.

Jeg klarer å fylle på vindusspylervæske og jeg vet hvor reservehjulet er. Jeg tror jeg klarer å skifte hjul også, for dette gjorde jeg og mamma sammen da jeg var mindre. Alle mennene i nabolaget kom springende til for å hjelpe, men det skulle vi jaggu klare selv.

En gang har jeg måttet starte den bilen jeg kjørte med startkabler, så der tror jeg også at jeg er redda.

Men olje? Eh ...... kanskje kan jeg finne ut av det hvis jeg må. Men jeg har da en mann for slikt.

Gammel 25-06-07, 10:21   #10
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tjorven: Ja, jeg er sikker på at du hadde klart det

Både peile og fylle olje. Det er enkelt som bare det

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 19:12   #11
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke lappen. Det gjør ting enklere. (ehh, vel)

Gammel 26-06-07, 23:52   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må vel innrømme at jeg egentlig ikke kan noenting, har såvidt lært meg å fylle bensin, de to første gangene måtte jeg be om hjelp til å få opp lokket...
Jeg har derfor litt panikk for at det skal skje noe mens jeg kjører bilen alene. Sånn som idag, jeg var veldig glad mannen var med på vei fra jobb, det begynte å riste i bilen. Vi fikk stoppet etterhvert, og mannen var ute å skrudde til dekkene (skruene til dekkene) med en sånn greie som jeg ikke husker navnet på. Den ligger lett tilgjengelig bak, men er usikker på alt annet, jeg har teflonhjerne når det kommer til sånt som ikke interesserer meg. Jeg trøster meg med at jeg forhåpentligvis ikke får panikk, at jeg har mobil og kan ringe både falken og mannen, i tillegg til en skamløs vilje til å spørre ukjente om hjelp. Det hjelper ikke at vi har en stor og tung bil heller, tviler på at sveklingen meg hadde klart å skifte dekk på den, bare å løfte/trille dekk krever litt styrke.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 00:24   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke bil, men jeg kan lese en bruksanvisning, så jeg er temmelig sikker på at jeg ikke ville bli stående fast på landeveien om jeg punkterte.

Jeg i alle fall helt sikker på at jeg ville klare å fylle bensin, spyleveske og olje på en hvilken som helst bil, og skulle det knipe, kunne jeg vel saktens ha funnet frem til sikringene også. (Ja, biler har sikringer.)
(Eller kan man ikke skifte sikringer selv på moderne bilder? Jeg har strengt tatt bare prøvd på biler som var noen år gamle. )

Sist redigert av Teofelia : 27-06-07 kl 00:29.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 01:12   #14
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan;
skifte dekk - reservedekket ligger i gulvet i bagasjerommet
fylle luft
fylle olje
fylle spylervæske
bruke startkabler
skifte vinduspussere
skifte pærer
skifte sikring
og er en kløpper på å lese intsruksjonsbøkene, så jeg ville nok ikke stått fast.
I tillegg kan jeg ringe far eller den kjekke mannen hos Viking ( som kommer når jeg har låst lille E inn i bilen ).

Jeg foretrekker å ringe far, så kan han ordne opp

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 10:08   #15
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg kan fylle bensin
Jeg husker godt før oppkjøringen når kjørelæreren spurte meg om tusen ting jeg burde vite før oppkjøringen, og jeg svarte "er det ikke bare til å slå opp i instruksjonsboken da?" Det synes hun var en strålende ide, og hun har fortalt meg i ettertid at det sier hun til alle elvene sine at de må svare hvis det er noe de glemmer.

Gammel 27-06-07, 10:31   #16
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har et telefon-nummer i bilen jeg kan ringe uansett hva som skjer, t.o.m hvis jeg punger, kommer de å fikser det. Det er en del av servicen. Har ikke ringt det enda da. Men jeg tror jeg kunne klart det meste selv, har hatt mange gamle biler før, og skiftet alt fra dekk til viftereim. Er ikke noe spesielt glad i det da. Men må man, så må man. Syns det er litt køddent å sette på startkabler og fylle på vann på en altfor varm Volvo. hihi (den bilen var så gammel og rusten at de som satt bak ikke kunne tråkke hardt på gulvet. Den hadde nok ikke kommet langt i en EU-kontroll den nei.

Gammel 27-06-07, 10:44   #17
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har ikke bil, men jeg kan lese en bruksanvisning, så jeg er temmelig sikker på at jeg ikke ville bli stående fast på landeveien om jeg punkterte.

Det er dette som skiller oss fra menn! Sitat min kjære: "Bruksanvisning??"

Skifte dekk, vinduspylevæske, fylle drivstoff, peile og skifte olje er vel det eneste man kan gjøre på vår bil selv. Og det gjør jeg selvfølgelig. Alt annet er elektronisk, og skal gjøres av merkeverksted. Selv skifting av lyspærer.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:14   #18
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Ha ha. Denne tråden minner meg om en kollega. Hun skulle lære å fylle bensin på bilen av moren sin. Det foregikk omtrent sånn:

Mor: *retter på håret og sminken* Følg med nå så skal jeg lære deg hvordan du fylle bensin.

*mor går inn og spiller dum blondine* Kan noen hjelpe meg?

Og det funket - hver gang.

Ellers kan jeg det grunnleggende som bensinfylling, oljefylling, vindusvæskefylling, skifte vindusviskere, skifte dekk. Resten kan jeg få hjelp til.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:34   #19
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fant ut sist uke hvor vi har reservedekke på familien bilen vår. Vi har hatt bilen i 2 år snart!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:22   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Mor: *retter på håret og sminken* Følg med nå så skal jeg lære deg hvordan du fylle bensin.

*mor går inn og spiller dum blondine* Kan noen hjelpe meg?

Og det funket - hver gang.

Jeg regner med at dette er en fleip?
Det er vel ikke noe vanskelig å få hjelp til ting hvis man spør. Jeg kan knapt huske å ha opplevd at jeg ikke har fått hjelp til ting jeg har spurt om – helt uten å spille dum blondine, men hvorfor ikke lære seg å gjøre det selv og slippe å være avhengig av andre?

Jeg blir både oppgitt og til dels lei meg når jeg hører om damer som tillater seg selv å være så hjelpeløse at de ikke en gang gidder lære seg de mest elementære ting man trenger for å få hverdagen til å gå rundt, som å fylle bensin, skifte sikringer (i huset, ikke i bilen) og lyspærer og annet dill som det verken kreves innsats eller intelligens for å lære.

Det samme gjelder selvsagt for menn som insisterer på at de ikke klarer betjene vaskemaskinen eller oppvaskemaskinen på egen hånd, selv ikke når alternativet er å bruke den samme trusen tre dager på rad og spise på den samme tallerkenen en uke.

Jeg opplever av og til at enkelte nærmest skryter av at de ikke kan skifte sikringer, peile olje eller for den del (for menn) vaske en maskin med klær, og da lurer jeg veldig på hvilke holdninger som ligger til grunn for at man ikke bare synes det er helt greit å være så til de grader hjelpeløs, men at man i tillegg gjerne skryter av at man er det? Det må være en kjønnsgreie, for jeg kjenner ingen damer som vil innrømme at de ikke skjønner hvordan oppvaskmaskinen virker, og jeg har aldri hørt en mann si at det er et mysterium hvordan man skifter sikringer. Men omvendt er ikke uvanlig og (nesten) helt akseptabelt.

Hvorfor er det greit å distansere seg så til de grader fra tradisjonelle kjønnsoppgaver at det er bedre å fremstille seg som dum enn å lære seg å gjøre dem? Det lurer jeg på i dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.