|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skrivefeil i brev fra skolen
Ja, nå tenkte eg først og fremst på dei som underviser i foto og lyd og slike ting. Eg var mykje meir opptatt av at alle burde skrive alt riktig for. Men eg har sett korleis det å ha lærarar med synlege teoretiske svskheiter på for eksempel yrkesfag er trygt for elevane som er usikre fordi dei ofte gjer mykje feil. Men for all drl - rettskriving er ikkje ein bagatell.
![]() |
![]() |
#42 |
Er frisk!
|
Rektor og ene avdelingslederen vår har begge dysleksi. Jeg gremmer meg over hva som kommer ut derfra av og til. Før leste vi alltid korrektur for dem, men etter at stadig mer legges direkte ut digitalt, sniker det seg ut både det ene og det andre.
![]() |
#43 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skrivefeil i brev fra skolenJeg tenker at dette er en flau sak - uansett hvem som har skrevet det fra skolens side. Nå er ikke jeg av den typen som sender ting anonymt, men her tror jeg kanskje jeg hadde gjort et unntak, for å løse et faktisk problem uten at det skal bli en personlig eller flau affære for noen parter. Jeg hadde skrevet en kort kommentar (hyggelig og konstruktiv) på mottatt rundskriv, og puttet i postkassen, så får de løse dette internt uten videre informasjon til avsender annet enn bedre rettskrivning ved neste korsvei.
![]() |
![]() |
#44 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Bedreviter
|
Jeg er ikke enig. Det er slike feil man godt kan ha når man har dysleksi. Ikke fordi dysleksien i seg selv forårsaker slike feil, men fordi man rett og slett ofte ikke er så flink i norsk (rettskriving) etter å ha ha slitt med dysleksi hele livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Halloen!
En dyslektiker vil selvsagt ofte ha slike feil, men når man har dysleksi har man ofte andre typer feil i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Halloen!
Nei, si det. Jeg synes jo ikke at det er det, snarere tvert imot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Protonterapeut
|
Jeg har og/å-feil som et av punktene dysleksien min slår ut på. Sier PPT eller hvem pokker det var.
![]() |
#50 |
Halloen!
Jeg sier ikke at en dyslektiker ikke har og/å-feil. Forklarte ytterligere i svaret til Teofelia lenger oppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Skrivefeil i brev fra skolenHar telt på nytt. Det var bare 9 feil, på 7 setninger.
![]() |
#52 |
Bedreviter
|
Det er selvsagt ikke rart å reagere på skrivefeil, men å klage på noe er jo ikke nødvendigvis en naturlig følge av å legge merke til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skrivefeil i brev fra skolenNå sa vel verken jeg eller HI klage. Jeg greier fint å si i fra om noe uten å klage. Jeg skiller også, som nevnt over, på hvilken type henvendelse det er. Men om det er gjentagende feil i den offentlige informasjonen fra skolen, som info om FN-dagen osv. og det er skrevet av staben ville jeg sikkert nevnt, på en hyggelig måte, at korrektur er kanskje fint på materiell fra en læringsinstitusjon.
Sist redigert av Tallulah : 18-10-16 kl 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Bedreviter
|
Det var HI som spurte om man var crazy parent hvis man klaget/sa fra om skrivefeil, og det var det jeg svarte på, i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Unik
![]() Sv: Skrivefeil i brev fra skolenJeg aner som sagt ikke hvem brevskriverne er, så de er ihvwrtfall ikke så mye ansvarlige for mitt barn.
![]() |
#57 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Skrivefeil i brev fra skolenJeg synes typiske skrivefeil er skikkelig flaut å sende ut fra skolen. Trykkleifer er ikke så ille.
![]() |
#58 |
Unik
Her er 6 og/å-feil, lunch er stavet lunc og de siste to er orddelingsfeil.
![]() |
#59 |
Glamorøs
|
OK, mulig det er endret, men det står bare "sier i fra" nå i allefall, og da jeg svarte.
![]() |
#60 |
Halloen!
Jeg ville ikke sagt fra til den som hadde skrevet brevet, siden jeg ville ansett vedkommende for å være en "lost case" hva rettskrivning angår. Jeg ville sendt en vennlig mail, ikke en klagemail, til ledelsen der jeg oppfordret dem til å be lærerne om å kvalitetssikre all kommunikasjon som gikk ut fra skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|