Sv: Følelsen av fattigdom
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Det er jo ikke slik at enten blir man boende, eller så flytter man til Norstrand. Så det må jo være lov til å undres litt på hvorfor hun endte opp akkurat der.
Igjen, det var jo i hovedsak fordi hun fikk en gratisk skoleplass på Steinerskolen (hvertfall i boka). Om man syns Steinerpedagogikk er viktig så er det selvklart noe en oppfatter som en god grunn til å flytte. Jeg tok en titt på områdestatistikken til Nordstrand for moro skyld, og de har faktisk flere som tjener under 100' i året enn landsgjennomsnittet. De har også svært mange fler som tjener langt over gjennomsnittet, men jeg syns ikke det så gitt at man vil skille seg ut som "den fattige alenemora" at man burde skjønne det før man flyttet. Særlig ikke om man tenker at "jaja, jeg kommer til å være fattigere enn de andre, men gjør det så mye da?" og tror skoleforeldre og andre oppfører seg nøkternt uansett. Også havner man i en kreisi forbruksboble av mennesker som ikke tenker over eller tar hensyn til at ikke alle har det som dem.